روسیه و آذربایجان از مهم ترین مشتری های کالاهای صادراتی گیلان

به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران/گیلان رئیس سازمان صمت گیلان گفت: روسیه و آذربایجان از 9 مشتری مهم کالاهای صادراتی گیلان هستند.

روسیه و آذربایجان از مهم ترین مشتری های کالاهای صادراتی گیلان

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

فرهاد دلق پوش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان صادرات گیلان در سال 98 نسبت به سال قبل رشد فزاینده ای داشته است، گفت: گیلان به همت صادرکنندگان و تجار توانمند توانست با یک اقدام جهادی در زمینه صادرات غیر نفتی 579 میلیون دلاری دیوار تحریم را در هم بکوبد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های اقلیمی و زیرساخت های ترانزیتی برای مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خزر و اروپا، اظهار کرد: موقعیت و ویژگی های گیلان برای انجام مبادلات تجاری قابل مقایسه با هیچ یک از استان های کشور نیست در این استان کلیه امکانات و ظرفیت های ترانزیتی ممتاز از جمله زمینی، ریلی، دریایی و بندری برای حمل و نقل کالا و ماشین آلات مهیا است و گیلان به عنوان قطب صادرات غیر نفتی از صادرات محصولات سایر استانهای کشور استقبال می نماید.

دلق پوش تاکید نمود: تجار و صادرکنندگان گیلانی به کلیه فعالان مالی کشور ثابت کردند که در بدترین شرایط تحریم های خصمانه نیز می توان با بکارگیری تاکتیک های تجاری مناسب شرایط را به نفع کشور تغییر داد و استراتژی خصمانه دشمن را بی اثر کرد.

وی به وجود بعضی از دشواری ها در اثر تحریم ها در مبادلات تجاری و اعتباری اشاره و توضیح داد: تشکیل شرکتهای مدیریت صادرات و کنسرسیوم های حرفه ای صادراتی که بتواند به مطالبات فراوریکنندگان به صورت منسجم در زمینه صادرات محصولات با کیفیت جامعه عمل بپوشاند و برای کشور فضای ارزآوری مناسب ایجاد کند، در دستور کار است و از طرف سازمان صمت گیلان قطعاً مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

دلق پوش میزان دقیق صادرات غیرنفتی از بنادر و گمرکات گیلان را 518 میلیون و 460 هزار دلار در سال گذشته اعلام و مطرح کرد: حجم صادرات گیلان از مرز هدف گذاری 500 میلیون دلاری مشخص شده ابتدای سال، صعود نموده و در برنامه صادرات سال 99 نیز در نظر است سقف این هدف گذاری را در صورت تکمیل ظرفیت های ریلی به شهرستان بندر انزلی ارتقاء دهیم.

رییس سازمان صمت گیلان، با بیان اینکه گیلان فاقد میادین میعانات نفتی است، میزان صادرات چمدانی را نیز در یک سال گذشته قابل توجه دانست و گفت: بیش از 61 میلیون و 447 هزار دلار صادرات غیرنفتی به صورت چمدانی از گیلان اجرا شده است که میزان صادرات غیرنفتی گیلان را در مجموع با احتساب صادرات چمدانی به بیش از 579 میلیون دلار رسانده است که در کارنامه صادراتی گیلان بی نظیر بوده است.

دلق پوش تاکید نمود: این تراز مثبت تجاری و افزایش رکورد صادراتی گیلان را شایسته این استان دانست و خواهان افزایش جامعه هدف و جذب سهم بازار بیشتر در کشورهای اوراسیا و اروپایی شد و اظهار داشت: به طور کلی عمده صادرات استان گیلان به ترتیب به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق، اوکراین، پاکستان و بلاروس بوده است.

وی همچنین از صدور 115 فقره کارت بازرگانی جدید در گیلان در سال گذشته سخن گفت و ادامه داد: کارشناسان حوزه توسعه تجارت خارجی این سازمان علی رغم انجام ثبت سفارشات کالا به تعداد هفت هزار و 706 فقره در طول سال گذشته با حضور در اغلب واحدهای صنعتی مستعد، راه حل و مشاوره لازم را برای جذب سهم بازارهای بین المللی به مدیران واحدهای صنعتی ارائه کردند و حتی ساز و کار آن را به صورت پایه و حرفه ای برای آنها فراهم کردند.

رئیس سازمان صمت گیلان در ادامه واردات بعضی کالاها و مواد اولیه ماشین آلات مورد احتیاج کشور را ضروری دانست و گفت: برای جلوگیری از واردات بی رویه و غیرضروری در سال گذشته، مرکزی تحت عنوان مرکز ساخت داخل صنایع ماشین سازی و تجهیزات در ستاد وزارت صمت تشکیل شد و از واردات کالاها و تجهیزات و ماشین آلات صنعتی که مشابه داخلی داشته باشند به شدت جلوگیری می نماید و این اقدام با هدف توسعه فراوری و تعمیق ساخت داخل در سال رونق فراوری گامی مثبت در حمایت از توانمندی های داخلی بود که سال جاری نیز بتوانیم با هم اندیشی و عزم فعالان مالی با تعریف استراتژی های مناسب و کاربردی در تحقق شعار جهش فراوری پیروز عمل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 856

به "روسیه و آذربایجان از مهم ترین مشتری های کالاهای صادراتی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه و آذربایجان از مهم ترین مشتری های کالاهای صادراتی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید