روش های اقامت ارزان در کانادا برای محصلین و دانشجویان

به گزارش مجله سلنا، یکی از موارد مهمی که همیشه در رابطه با تحصیل در خارج از کشور مطرح بوده هزینه های تحصیل است. بخش مهمی از هزینه تحصیل مربوط به هزینه اسکان می گردد که بسته به نوع محل اقامت متغیر خواهد بود. بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند نگران هزینه های زندگی به ویژه هزینه مسکن هستند. اما شیوه های ارزان قیمتی نیز برای اقامت وجود دارد که با استفاده از آن ها هزینه های تحصیل تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد نمود. با توجه به این که کانادا یکی از مهم ترین کشورهای جهان از لحاظ پذیرش دانشجویان بین المللی است با خبرنگاران همراه شوید تا روش های اقامت ارزان در کانادا را مورد آنالیز قرار دهیم.

روش های اقامت ارزان در کانادا برای محصلین و دانشجویان

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

انواع روش های اقامت در کانادا برای دانشجویان

بسته به نوع دوره تحصیلی که انتخاب نموده اید ممکن است اقامت شما در کانادا کوتاه مدت یا بلندمدت باشد. از طرف دیگر دانشگاه و شهر محل تحصیل نیز در معین نوع محل سکونت و هزینه های آن تاثیرگذار خواهد بود. بسته به سبک زندگی شما و میزان بودجه ای که در اختیار دارید گزینه های متنوعی برای اقامت ارزان در کانادا خواهید داشت.

اقامت داخل دانشگاه On-campus

بسیاری از دانشگاه های کانادا محل اقامتی را در داخل محوطه دانشگاه یا در نزدیکی آن در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند. این نوع محل اقامت عمدتا به صورت خوابگاه و خانه های شهری بوده و شامل تعداد زیادی اتاق می شوند. بیشتر دانشجویان، سال اول تحصیل خود در کانادا را در اقامتگاه های داخل دانشگاه می گذرانند. محل اقامت داخل دانشگاه تحت عنوان residence شناخته شده که اختصارا به آن rez گفته می شود. پس از دریافت پذیرش از یک دانشگاه کانادایی می توانید نسبت به رزرو محل اقامت خود در داخل دانشگاه اقدام نمایید. انجام این کار به صورت آنلاین و به وسیله وب سایت دانشگاه نیز امکان پذیر است.

اقامتگاه های داخل دانشگاه به صورت یک نفره و چند نفره ارائه می شود. البته بعضی از دانشگاه های کانادا اتاق های چندنفره را تنها به دانشجویان سال اول ارائه می دهند. ضمن این که فضاهایی مانند آشپزخانه و حمام به صورت اشتراکی استفاده می شوند. بسیاری از این اقامتگاه ها دارای رستوران و سلف با برنامه غذایی معین هستند. همچنین وای فای رایگان نیز معمولا در دسترس دانشجویان قرار می گیرد. البته امکانات اقامتگاه ها در موسسات آموزشی مختلف دارای تفاوت هایی بوده و هر یک از آن ها گزینه های خاص خود را ارائه می نمایند. در وب سایت دانشگاه های مختلف کانادا گزینه های متنوعی از محل اقامت ارائه شده که بعد از آنالیز آن ها می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب محل اقامت On-campus می تواند یک گزینه بسیار خوب برای دانشجویان بین المللی در کشور کانادا باشد زیرا از یک سو رزرو کردن آن راحت بوده و از سوی دیگر تمامی امکانات مربوط به سکونت در این خوابگاه ها وجود دارد. هم چنین هزینه این نوع محل اقامت معمولا کمتر از دیگر گزینه ها است؛ هر چند که همواره هم اینطور نیست. ویژگی مثبت دیگر On-campus این است که احتیاجی نیست وقت و هزینه ای را صرف رفت و آمد بین محل سکونت و دانشگاه کنید. دسترسی آسان به کتابخانه دانشگاه، پیدا کردن دوستان جدید و سازگاری سریع تر با محیط از دیگر مزایای اقامت در داخل دانشگاه است.

متوسط هزینه اقامت On-campus در طول یک سال تحصیلی 3000 تا 7500 دلار کانادا است.

قبل از رزرو محل اقامت خود در داخل دانشگاه بهتر است توضیحات، تصاویر و تورهای مجازی انواع اقامت گاه های ارائه شده توسط دانشگاه مورد نظرتان را به وسیله سایت دانشگاه آنالیز نمایید. در ادامه رایج ترین انواع محل اقامت که توسط دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد آنالیز خواهد شد.

خوابگاه یا Residence/Dormitory

دانشگاه های کانادا به طور معمول خوابگاه های دانشجویی را در محلی بسیار نزدیک به دانشگاه انتخاب می نمایند تا رفت وآمد دانشجویان به سهولت انجام شود. شکل و ابعاد اتاق های خوابگاه دانشجویی در بیشتر موارد شبیه به هم بوده و بعضی فضاها مانند حمام و آشپزخانه به طور اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن تفکیک جنسیت نیز در خوابگاه های دانشجویی کانادا وجود داشته و اتاق های خوابگاه فقط برای پسران یا فقط برای دخترها قابل استفاده است. زندگی در یک خوابگاه دانشجویی علاوه بر نزدیکی به دانشگاه و امکانات آن باعث خواهد شد تا یک دانشجوی خارجی سریع تر با محیط کشور کانادا ارتباط برقرار کند. همچنین در خوابگاه دانشجویی دائما با افراد هم سن و دارای اهداف مشابه در ارتباط خواهید بود که مزیت مهمی است.

خانه های شهری Townhouses

خانه های شهری یکی دیگر از انواع محل اقامت است که توسط دانشگاه های کانادا در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. این خانه ها معمولا دارای 3 تا 6 اتاق خواب بوده که هر کدام از اتاق ها تنها مخصوص یک نفر است. ضمن این که یک بخش از ساختمان به آشپزخانه و اتاق نشیمن اشتراکی تعلق دارد. این نوع محل اقامت معمولا برای دانشجویان سال دوم تا سال چهارم در نظر گرفته می شود. این نوع محل اقامت ممکن است شامل یک سلف و امکاناتی نظیر اینترنت رایگان نیز باشد.

اقامت خارج از دانشگاه Off-Campus

ممکن است یک دانشجو به هر دلیلی نخواهد یا نتواند در اقامت گاه های داخل دانشگاه سکونت داشته باشد. احتیاج به آزادی و استقلال بیشتر، تمایل به زندگی در یک محله جدید و آشنایی با افراد جدید از جمله دلایل دانشجویان برای اقامت در خارج دانشگاه محسوب می شود. ضمن این که بعضی اوقات نیز ظرفیت اقامت گاه های داخل دانشگاه پایین بوده و در نتیجه تعدادی از دانشجویان پیروز به رزرو کردن آن نشده و ناچارا در خارج از دانشگاه ساکن می شوند.

زمانی که یک دانشجو به دنبال پیدا کردن مسکن خصوصی در خارج از دانشگاه است این امکان را دارد تا با مراجعه به دفتر امور اسکان دانشجویان یا اتحادیه دانشجویی دانشگاه لیستی از واحدهای مسکونی اجاره ای را که نزدیک به دانشگاه هستند آنالیز نماید. اما دقت داشته باشید که این واحدهای مسکونی توسط دانشگاه مورد آنالیز قرار نمی گیرد بنابراین تماس با صاحب خانه و آنالیز محل به عهده خودتان خواهد بود. البته انتظار نداشته باشید که تمام دانشگاه های کانادا به دانشجویان خود در پیدا کردن محل اقامت مناسب یاری نمایند. بعضی از دانشگاه ها صرفا به معرفی یک یا چند آژانس معاملات مسکن اکتفا می نمایند.

هزینه اجاره یک خانه بر اساس شهر محل تحصیل، محله مورد نظر برای سکونت و نوع مسکن انتخابی دارای تفاوت خواهد بود. حتی ممکن است هزینه اجاره خانه شما نسبت به هزینه اقامت گاه های داخل دانشگاه کمتر باشد. اما از سوی دیگر بعضی موارد دیگر از جمله مبلمان، نظافت، هزینه انرژی و… به لیست هزینه های شما افزوده خواهد شد. زندگی در خارج دانشگاه مزایایی نظیر آزادی و حریم خصوصی بیشتر، ادغام در جامعه کانادایی و در بعضی موارد کاهش هزینه سکونت را خواهد داشت.

متوسط هزینه اجاره یک سوئیت یا آپارتمان، ماهانه بین 400 تا 1500 دلار کانادا است.

در صورتی که می خواهید هزینه اقامت خود را کمتر کنید می توانید با یک یا چند نفر دیگر به صورت اشتراکی یک خانه را اجاره کنید. اگر همخانه های شما مثل خودتان دانشجو باشند شرایط زندگی بهتری را خواهید داشت. در حال حاضر سایت هایی مانند roomies وجود دارد که به وسیله آن ها می توانید همخانه پیدا کنید.

گزینه دیگری که در این زمینه در دسترس خواهد بود آپارتمان های اشتراکی هستند. این نوع آپارتمان ها مشابه خانه های شهری بوده و دارای تعدادی اتاق تک نفره همراه با آشپزخانه، حمام و سالن غذاخوری اشتراکی است. هزینه ماهانه آپارتمان اشتراکی بین 250 تا 700 دلار کانادا است.

بهتر است قبل از انتخاب محل اقامت خود در خارج از دانشگاه در خصوص محله های مختلف شهر محل تحصیل تحقیق کنید. ضمن این که توصیه می شود حتما چند وقت قبل از عزیمت به کانادا نسبت به جست وجو و یافتن خانه مناسب اقدام کنید. برای این کار می توانید از خدمات سایت های مختلفی نظیر rentfaster بهره ببرید. توصیه می کنیم که خانه های مبله را انتخاب کنید تا دردسر خرید لوازم منزل برایتان کمتر شود.

اقامت در خانه یک خانواده کانادایی Homestay

یکی دیگر از روش های اقامت ارزان در کانادا زندگی با یک خانواده کانادایی است که اصطلاحا Homestay یا Host Family نامیده می شود. در این شیوه، دانشجو در خانه یک خانواده میزبان زندگی خواهد نمود. این روش برای افرادی که علاقه دارند تا وارد یک تجربه فرهنگی شوند کاملا مناسب خواهد بود. زندگی یک دانشجوی بین المللی همراه با یک خانواده کانادایی باعث خواهد شد تا در زمان کوتاه تری با فرهنگ کانادایی آشنا شده و با محیط این کشور سازگار شود. ضمن این که این موضوع از لحاظ تقویت زبان نیز تاثیر بسیار مثبتی را خواهد داشت.

زندگی همراه با این نوع خانواده ها محیطی صمیمانه را برای شما ایجاد خواهد نمود و بعد از چند سال احساس می کنید که یک خانواده جدید دارید. در مدتی که یک دانشجو در خانه یک خانواده کانادایی زندگی می نماید حقوقی نظیر یک اتاق دنج مبله، وعده های غذایی و امکان مشارکت در فعالیت های خانوادگی و اجتماعی را خواهد داشت. همچنین امکانات دیگری مانند اینترنت نیز در اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت.

هماهنگی این نوع محل اقامت توسط موسسات آموزشی کانادا انجام می شود و در این فرآیند علایق و فرهنگ هر دو طرف در نظر گرفته خواهد شد. با وجود این که موسسات آموزشی کانادا سعی می نمایند خانواده هایی را انتخاب نمایند که محل سکونت آن ها نزدیک دانشگاه باشد اما بسیاری از این نوع اقامت گاه های دانشجویی بین 30 الی 50 دقیقه از دانشگاه فاصله دارند.

هزینه اقامت در خانه یک خانواده میزبان بین 400 تا 800 دلار کانادا در ماه بوده و علاوه بر آن شامل یک پرداخت اولیه به مبلغ 200 دلار کانادا نیز می شود. دلیل اصلی تفاوت هزینه به موقعیت خانه مربوط می شود.

اقامت کوتاه مدت در کانادا

اقامت گاه هایی که تا کنون مورد آنالیز قرار دریافتد گزینه های مناسبی برای کسانی محسوب می شود که قصد اقامت طولانی مدت را در کانادا دارند. اما ممکن است بعضی دانشجویان قصد داشته باشند تا برای مدت کوتاهی در کشور کانادا اقامت داشته باشند. از جمله این نوع موقعیت ها می توان به دوره های آموزشی کوتاه مدت اشاره داشت که زمان آن ها از چند هفته تا چند ماه متغیر است. افرادی که قصد اقامت کوتاه مدت در کانادا با هدف تحصیل دارند گزینه های دیگری را نیز در دسترس خواهند داشت.

هتل

هتل یک گزینه مناسب برای اقامت کوتاه مدت محسوب می شود. هتل های بسیار زیادی در شهرهای مختلف کانادا وجود دارد که کیفیت و نوع خدمات آن ها دارای تفاوت بوده و در نتیجه قیمت این هتل ها نیز طیف وسیعی را دربرمی گیرد. در هتل های مالی قیمت هر شب اقامت بین 45 تا 75 دلار کانادا است. هر چند اقامت در هتل مزایای خاص خود را داشته و در آن احساس راحتی زیادی خواهید داشت اما هتل نسبت به سایر گزینه های اقامت کوتاه مدت گزینه ارزانی محسوب نمی شود.

اقامت Airbnb

اتاق Bed-and-Breakfast گزینه دیگری برای اقامت کوتاه مدت است که نسبت به هتل صرفه مالی بیشتری دارد. در این نوع از اقامت می توانید اتاقی را در یک خانه شخصی یا در یک مرکز محلی رزرو نمایید. دقت داشته باشید که حمام و سرویس بهداشتی این اتاق ها مشترک است. همچنین در این نوع محل اقامت از یک صبحانه سخاوتمندانه نیز بهره مند خواهید شد. از دیگر مزایای اقامت در این اتاق ها آشنا شدن و برقراری ارتباط با افراد محلی است. هر شب اقامت در این اتاق ها بین 35 تا 105 دلار کانادا هزینه خواهد داشت.

هاستل

هاستل را می توان یکی از بهترین انواع اقامت ارزان در کانادا به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور دانست. هاستل ها بعضی خدمات اساسی را ارائه می دهند و در بیشتر آن ها حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه به طور مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. در انتخاب هاستل به تمیز بودن اتاق ها و رعایت بهداشت در فضای هاستل دقت داشته باشید. متوسط هزینه یک اتاق در یک هاستل 10 الی 20 دلار کانادا برای هر شب اقامت است که قیمت بسیار مناسبی محسوب می شود.

کدام نوع محل اقامت در کانادا را انتخاب کنیم؟

در این مطلب ویژگی ها و هزینه هر یک از انواع محل اقامت ارزان در کانادا به طور کامل مورد آنالیز نهاده شد. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها می توانید هزینه های تحصیل در کانادا را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. اما انتخاب نهایی شما برای معین محل اقامت در کانادا در زمان تحصیل با توجه به معیارهای خودتان معین خواهد شد. معیارهایی نظیر هزینه اقامت، سبک زندگی، فاصله با دانشگاه محل تحصیل و… از مهم ترین مواردی هستند که باید در انتخاب محل اقامت به آن ها توجه کنید. در ادامه خلاصه ای از ویژگی ها و هزینه هر یک از انواع محل اقامت در قالب یک جدول ارائه خواهد شد.

نوع محل اقامتویژگی هاهزینه
اقامت On-campus

شامل خوابگاه یا خانه های شهری

· نزدیک بودن به دانشگاه و امکانات مختلف آن

· زندگی در کنار سایر دانشجویان

· وجود وسایل مورد احتیاج زندگی

· وجود سلف و برنامه غذایی معین

· فضاهای اشتراکی مانند آشپزخانه

3000 تا 7500 دلار کانادا در طول یک سال تحصیلی
اجاره یک سوئیت یا واحد آپارتمانی

· آشنایی با افراد جدید

· آزادی و استقلال بیشتر

· بالا رفتن هزینه های جانبی از جمله خرید لوازم، هزینه قبوض و اینترنت

· امکان زندگی با یک هم خانه و کاهش هزینه ها

ماهانه 400 تا 1500 دلار کانادا
آپارتمان اشتراکی

· وجود اتاق های تک نفره

· فضاهای اشتراکی مانند حمام

ماهانه 250 تا 700 دلار کانادا
Homestays

· زندگی با یک خانواده کانادایی

· آشنایی و سازگاری سریع تر با فرهنگ کانادایی

· برخورداری از وعده های غذایی

· برخورداری از یک اتاق شخصی

ماهانه 400 تا 800 دلار کانادا
هتل های ارزان قیمت

· وجود امکانات مختلف زندگی

· راحتی و آسایش

هر شب 45 تا 75 دلار کانادا
Bed-and-Breakfast

· برخورداری از اتاق شخصی

· فضاهای اشتراکی مانند آشپزخانه

· ارائه یک صبحانه کامل

هر شب بین 35 تا 105 دلار کانادا
هاستل

· مقرون به صرفه بودن

· فضاهای اشتراکی مانند حمام

هر شب 10 الی 20 دلار کانادا

با توجه به جدول می توان گفت اقامت در محل هایی که توسط دانشگاه محل تحصیل دانشجو ارائه می شود اعم از خوابگاه یا Townhouses بهترین گزینه برای اقامت ارزان در کانادا بوده و باعث صرفه جویی در هزینه های یک دانشجوی بین المللی خواهد شد. گفتنی است که هزینه خوابگاه های دانشجویی نیز شهر به شهر و دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. بنابراین قبل از رزرو خوابگاه حتما اطلاعات کافی را در رابطه با موقعیت و هزینه آن به دست آورید.

منبع: نیلگام
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 703

به "روش های اقامت ارزان در کانادا برای محصلین و دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های اقامت ارزان در کانادا برای محصلین و دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید