ساخت دستگاهی برای اندازه گیری حد استاندارد گاز سمی در نفت خام

به گزارش مجله سلنا، از آنجایی که نفت خام حاوی مقادیر زیادی گاز H2S به عنوان گاز سمی و خطرناک است، محققان پارک علم و فناوری استان خوزستان پیروز به طراحی و ساخت دستگاهی برای اندازه گیری حد استاندارد این گاز در نفت خام شدند.

ساخت دستگاهی برای اندازه گیری حد استاندارد گاز سمی در نفت خام

علیرضا خوش نیت از محققان این طرح در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: در این پروژه، پیروز به طراحی و ساخت دستگاهی برای معین میزان گاز میزان H2S (سولفید هیدروژن) موجود در نفت خام شدیم.

وی گاز H2S را گازی گاز سمی، خورنده و کشنده دانست که معمولا در نفت خام وجود دارد و اظهارکرد: نفتی که از چاه ها استخراج می گردد حاوی مقادیر زیادی از این گاز است که باید جدا سازی گردد. در واحدهای بهره بردار میزان گاز H2S باید 50 PPm وکمتر از آن باشد تادر واحدهای پایانه نفتی مناسب تشخیص داده گردد.

خوش نیت ادامه داد: ما تا به امروز روش استانداردی برای جدا سازی و معین میزان H2S نداشتیم و مراکز خارجی نیز تنها استاندارد حد مجاز این گاز برای فرآورده های نفتی تعریف نموده اند ولی ما در این پروژه انحصارا برای نفت خام دستگاهی را طراحی کردیم که در مدت زمان کمی می توانند میزان مناسب این گاز را در آزمایشگاه های صنعت نفت معین و جداسازی کند.

به گفته وی، با معین حد استاندارد این گاز از نفت خام می توان هزینه های جانبی در واحدهای بهره بردار و در نهایت فرآوری نفت خام کاهش داد.

این محقق با تاکید بر اینکه روش هایی که برای معین میزان گاز H2S مورد استفاده قرار می گرفت دارای استانداردهای پیچیده و پر خطایی باشند، ضمن آنکه معمولا به جای H2S عناصر دیگری مانند مرکاپتان ها که معین میزان آن خیلی لزومی ندارد، اندازه گیری شده و به نام H2S گزارش می شده است که ما با استفاده از این دستگاه می توانیم این عناصر (مرکاپتان و گاز H2S) را مجزا و حد مجاز آنها را نیز معین کنیم.

خوش نیت با بیان اینکه این دستگاه دارای کاربردهای آزمایشگاهی در صنعت نفت است که علاوه بر H2S سایر پارامترهای نفت را اندازه گیری می نماید، یادآور شد: علاوه بر آن دستگاهی برای محتوای نمک در نفت خام نیز عرضه کردیم که در آزمایشگاه قابل بهره برداری است.

به گفته این محقق، استفاده از این دستگاه ها در آزمایشگاه های مناطق نفت خیر جنوب در دست آنالیز است و مراحل نهایی برای تایید را طی می نماید و پس از تایید به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگاران، مدیریت مقدار گاز H2S در هر یک از مراحل فراوری، پالایش و انتقال فرآورده های هیدروکربنی از مهمترین چالش های پیش روی فراوریکنندگان است. سولفید هیدروژن گاز بسیار سمی است که وجود آن در محصولات هیدروکربنی موجب کاهش ارزش محصول، افزایش خطرات زیست محیطی و ایمنی، خوردگی زیرساخت های نفتی شده و همچنین بوی بسیار نامطبوع دارد.

نفت خام هنگام استخراج دارای مقدار بالایی گاز H2S محلول در خود است که همین امر موجب عدم پذیرش محصول از لحاظ کیفی توسط اپراتور و همچنین کاهش ارزش آن توسط مشتری می گردد. در این راستا بسیاری از کشورها در صدد حذف این گاز از نفت خام هستند که محققان کشور به این مهم دست یافتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 671

به "ساخت دستگاهی برای اندازه گیری حد استاندارد گاز سمی در نفت خام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاهی برای اندازه گیری حد استاندارد گاز سمی در نفت خام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید