صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می برد؛ بررسی مسائل این صنعت

به گزارش مجله سلنا، یک فعال صنعت لجستیک با بیان اینکه یکی از ضعف های صنعت حمل و نقل کشور وجود نگاه سنتی به آن است، تاکید کرد: صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می برد.

صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می برد؛ بررسی مسائل این صنعت

خبرنگاران - محمد حسین جباری: هفتم تیرماه روز جهانی لجستیک اولین نشست خبری هم اندیشی ملی فعالان صنعت لجستیک ایران برگزار شد و در جریان آن محسن شیخ سجادیه، دبیر علمی جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین، حسن دوست حقی، مدیر عامل شرکت شتابان پارس، و سهراب کارگر رییس هیات مدیره انجمن شرکت های صنعتی پخش ایران در جمع خبرنگاران حاضر شه و توضیحاتی ارائه کردند.

ایران در لجستیک خیلی از پارامترهای منطقه ای ضعیفتر است

به گفته کارگر رییس هیات مدیره انجمن شرکت های صنعتی پخش ایران، به قول بعضی بیزنس من ها ایران یک دارک مارکت است، نه به معنای بازار سیاه بلکه به معنای بازار ناشناخته.

وی افزود: ایران در لجستیک خیلی از پارامترهای جهانی و حتی منطقه ای ضعیفتر عمل کرده است.

حسن دوست حقی مدیر عامل شرکت شتابان پارس، نیز گفت: یکی از نیازهای مهم هر صنعت برای پیشرفت، بحث لجستیک است. طبق گزارش بانک جهانی بیش از 10درصد GNP کشورهای اروپایی سهم لجستیک بوده است و کشورهایی که به لجستیک اهمیت داده اند و زیرساخت های خوبی را برای این صنعت فراهم کرده اند، در تجارت 2 درصد رشد بیشتری داشته اند.

مسائل صنعت حکل و نقل کشور

همچنین وی افزود: ما در صنعت حمل و نقل با مسائلی همچون قدیمی بودن تجهیزات لجستیکی کشور،

وجود نگاه سنتی به این صنعت و نبود زیرساخت مناسب در این صنعت روبرو هستیم. بطور مثال کمتر از 10 ناوگان ریلی یخچال دار در ایران موجود است.

دوست حقی ادامه داد: از همه مهمتر نبود نگاه یکپارچه به این صنعت بزرگترین مشکل موجود است، به این مفهوم که هر سازمان برای خود یک شبکه لجستیک دارد. شرکت های حمل و نقل زیر نظر وزارت راه کار می کنند، شرکت های پخش زیر نظر وزارت صمت کار می کنند، جهاد کشاورزی برای خود واحد لجستیک دارد و رویکردی یک پارچه به این صنعت وجود ندارد.

نبود سیستم یکپارچه در صنعت لجستیک

این فعال صنعت لجستیک تاکید کرد: نبود این سیستم یکپارچه باعث شده است که ما برای اخذ مجوز برای خدمات مون باید با ارگان هایی متفاوتی در ارتباط باشیم.

به گفته وی: شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند با مسائل دیگری همچون تامین نبودن سرمایه برای دریافت وام روبه رو هستند، چرا که بانک ها ماشین های باری ما را به عنوان سرمایه قبول نمی کنند.

دوست حقی ادامه داد: برای توسعه شرکت هایی مثل ما شرایط مناسبی درنظر گرفته نشده و عمده توجهات و تسهیلات به شرکت های تولیدی معطوف است و برای شرکت های خدماتی این موضوع در حداقل است.

محسن شیخ سجادیه دبیر علمی جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین نیز در بخشی از این نشست گفت: ما با یک صنعت بزرگ روبه رو هستیم که اگر کارکرد درستی نداشته باشد، عملا تولید را فلج خواهد کرد و جا دارد که به این موضوع هم اشاره کنیم که لجستیک تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده کالا خواهد داشت.

منبع: بیت ران
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2229

به "صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می برد؛ بررسی مسائل این صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می برد؛ بررسی مسائل این صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید