فداکاری زنان در دوران قرنطینه کرونایی، در آینده مه آلود کرونا هوای مادران را داشته باشیم

به گزارش مجله سلنا، به دلیل تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی، خانواده دوستی و فداکاری در عمق وجود ایرانیان بخصوص زنانشان وجود دارد به همین دلیل هیچ کدام از جمع بودن کل خانواده در ایام قرنطینه و شرایط کرونایی ابراز ناراحتی نکردند و چه بسا ...

فداکاری زنان در دوران قرنطینه کرونایی، در آینده مه آلود کرونا هوای مادران را داشته باشیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، شهربانو نوری نیا- آسیب های بعد از هربحران اگر بیشتر از لحظه وقوع آن نباشد کمتر نیست.

مدیریت پسا بحران ها اگر پیش بینی شده باشد راحت تر است، اما شرایط ویژه خیر.

شیوع کرونا و سرعت بالایش در پخش شدن کل دنیا را در شوک قرار داد. کوشش های بسیار برای مهار و یا حتی کنترل، رمق تمام مردم را گرفته، اما کمتر کسی توجه به اینده مه آلود و خسارت ها و آسیب هایش دارد.

جدا و فراتر از آسیب های جسمی ویروس کرونا آسیب های روحی وروانی این ویروس است که دامن بسیاری از مردم را گرفته و به مرور چهره واقعی و اخلالگر خود را در زندگی ان ها نشان خواهد داد. کارشناسان حوزه سلامت بر این عقیده اند، که در این روز ها بسیار مهم است که از سلامت ذهن و روان مراقبت ویژه گردد، چرا که درگیری روان و ذهن با این پدیده می تواند تا سالیان دراز بر افکار، خُلق و خو، فرایند زندگی افراد تاثیرات ناخوشایندی داشته باشد.

نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا دراینده شاهد اخبار متاثر از آسیب های روحی و روانی کرونا خواهیم بود.

پسا کرونا باید با جدیت از قشر زنان خانه دار درتمام زمینه ها بخصوص جنبه های روحی وروانی حمایت گردد چرا که نسل خوب فردا حاصل تربیت مادران سالم امروز است.

یک رسانه آلمانی درمورد شدت این ماجرا درامریکا گفته: ویروس کرونا نه تنها زندگی آمریکایی ها را در معرض خطر قرار داده بلکه تاثیرات زیادی روی سلامت روان انسان ها هم داشته است. بخصوص افرادی که پیش از این بحران هم از نظر روانی مشکل داشتند حالا در معرض آسیب های جدی تری قرار دارند.

دوره پساکرونا طولانی است و شرایط خاصی را برای مقابله با عوارض روانی ناشی از آن می طلبد.

در این دوره باید برای این عوارض که خودکشی، دیگرکشی، خشم، افسردگی، دیگر آزاری، اختلال سوگ، پرخاشگری را شامل می گردد برنامه و تدابیر لازم اندیشیده گردد. مردم در دوره پساکرونا، کم کم متوجه خسارت های مالی، فرسودگی شغلی، مسائل جسمی و مانند آن می شوند. افراد در چنین شرایطی ممکن است رفتار های تهاجمی روانی از خود بروز دهند که اگر برای آن برنامه نداشته باشیم، می تواند به مسائل جدی منجر گردد.

در شرایط بحران، ساختار های اجتماعی و فردی زندگی دچار آشفتگی می گردد. آشفتگی ساختار های فردی، به معنای کاهش قدرت کنترل فرد و کاهش پیش بینی پذیری جریان زندگی است. مثلا در دوران قرنطینه خانگی، روال زندگی فرد مختل شده و در نتیجه کمتر می تواند آینده خود را پیش بینی کند و برای آن برنامه ریزی نماید. افراد احساس می نمایند که از میزان کنترل آن ها بر جریان زندگی کاسته شده و این شرایط موجب احساس عدم امنیت می گردد. آبراهام مزلو (پدر روان شناسی انسان گرایانه) امنیت را یکی از احتیاج های اساسی بشر دانسته و آن را قدرت پیش بینی آینده تعریف می نماید. این عدم امنیت، موجب اضطراب خواهد شد. اضطراب اساسی ترین خصوصیت شرایط بحران بوده و در ایجاد آن، پیش بینی ناپذیری آینده بیشترین سهم را داراست.

در بیماری های روانی در ابتدا فکر افراد دچار مشکل می گردد و این امر بر احساس و سپس رفتار آن ها تاثیر می گذارد، در این شرایط زمانی که افکار منفی باشند و احساسات منفی بروز نمایند، در نهایت بروز افسردگی، باور های ناکارآمد، یاس و شکست مشاهده می گردد و فرد با احساس درماندگی، غم، گناه و عذاب وجدان به انزوا و افسردگی و نهایت از بین رفتن سلامت روان دچار می گردد.

با وجود این اوضاع یکی اقشار بسیار اسیب پذیر زنان خانه دار هستند که با سختی بسیاری روبه رواند.

محدودیت های اجتماعی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اعمال شده اند فشار بر زنان را بیشتر نموده اند. نه تنها خشونت خانگی بلکه انتظار مرد ها از زنان نیز مشکل ساز است.

بر اساس آخرین آمار های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران 20 میلیون و 946 هزار و 787 نفر در ایران خانه دار در کشور است که این جمعیت 52.6 درصد از جمعیت غیر فعال از نظر مالی را شامل می شوند.

تعداد زنان خانه دار شهری 15 میلیون و 767 هزار و 245 نفر و شمار زنان خانه دار روستایی 5 میلیون و 179 هزار و 541 نفر اعلام شده است.

طی نظرسنجی اجرا شده از تعدادی از زنان خانه دار اکثریت حجم فعالیت و مشغله کاری ان ها در خانه به شدت افزایش پیدا نموده وهمگی متوجه تغییرات خاص در خلق وخو خود وخانواده هایشان شده اند.

با وجود اینکه اکثریت شرایط موجود را درک نموده اند و سعی در کنترل و مدیریت شرایط داشتند، ولی رضایت خاطر در بین آن ها وجود نداشت.

محدودیت های اجتماعی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اعمال شده اند فشار بر زنان را بیشتر نموده اند. نه تنها خشونت خانگی بلکه انتظار مرد ها از زنان نیز مشکل ساز است. به ویژه زنان آسیایی از این بابت رنج می برند.

مسائل مربوط به زنان خانه دار مثل بیمه وحقوق و بازنشستگی و... به شکلی که برای شاغلین مطرح هست برای ان ها نیست

براساس تحقیقات سازمان بین المللی کار (ILO) در سال 2018 زنان بسیار بیشتر از مردان در زندگی مشترک، کار های رایگان و بدون امتیاز، مانند پرورش طاقت فرسای فرزندان و نگه داری از اعضای سالمند و بیمار خانواده را انجام می دهند.

به گفته این سازمان، تقسیم نابرابر کار در خانواده در آسیا به مراتب بیشتر از سایر نقاط دنیا است. در بسیاری از این کشور ها هنوز از زنان این انتظار می رود که هم تأمین نماینده احتیاج های روحی و عاطفی مردان و فرزندانشان باشند و هم روحیه تعاون و ایثار را در خانواده تقویت نمایند.

در این جوامع معمولا اگر تنشی در خانواده به میان بیاید، زن را مقصر می دانند. یک ضرب المثل ویتنامی این شرایط را به روشنی بیان می نماید: مرد ساختمان خانه را می سازد، زن آن را اداره می نماید.

در اندونزی کمیسیون مبارزه با خشونت علیه زنان از وزارت امور زنان این کشور خواسته است، برای بهبود شرایط زنان در خانواده ها کوشش بیشتری به خرج دهند.

به دلیل تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی، خانواده دوستی و فداکاری در عمق وجود ایرانیان بخصوص زنانشان وجود دارد به همین دلیل هیچ کدام از جمع بودن کل خانواده در ایام قرنطینه و شرایط کرونایی ابراز ناراحتی نکردند و چه بسا با تقسیم وظایف خانه دیگر اعضا هم پا درعرصه خانه داری گذاشته اند!.

توجه و دقت به موارد بهداشتی توصیه شده در منزل از بزرگترین دغدغه های این زنان محسوب میشد از جمله ضدعفونی محیط منزل و وسایل مربوط به اعضای خانواده و ضدعفونی تمامی اجناس خریداری شده و.

با این اوصاف در پسا کرونا باید با جدیت از قشر زنان خانه دار درتمام زمینه ها بخصوص جنبه های روحی وروانی حمایت گردد چرا که نسل خوب فردا حاصل تربیت مادران سالم امروز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1103

به "فداکاری زنان در دوران قرنطینه کرونایی، در آینده مه آلود کرونا هوای مادران را داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فداکاری زنان در دوران قرنطینه کرونایی، در آینده مه آلود کرونا هوای مادران را داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید