محدودیت واردات توتون به کشور ، سهمیه بندی سیگار چقدر جدی است؟

به گزارش مجله سلنا، به گزارش خبرنگاران، پیگیری های خبرنگاران نشان می دهد فروش سیگار از سوی بعضی شرکت ها سهمیه بندی شده است. به این معنا که بعضی واحدهای صنعتی سیگارهای فراوری شده را پیش فروش می نمایند و با دریافت وثیقه از عمده فروشان سیگار ماه های آینده بنکداران را تامین می نمایند. همین اقدام باعث شده احتیاج روز در بازار افزایش یابد و بعضی برندهای سیگار در سطح خرده فروشی موجود نباشد.

محدودیت واردات توتون به کشور ، سهمیه بندی سیگار چقدر جدی است؟

گفته می گردد شرکت ملی دخانیات با کمبود نقدینگی رو به رو است. به همین دلیل بابت فروش محصولات دخانی خود از بنکداران وثیقه دریافت می نماید. یعنی اگر یک بنکدار سالیانه 200 میلیارد تومان درخواست سیگار داشته باشد باید 20 میلیارد تومان این پول را در خزانه این شرکت ها بلوکه کند. چنانچه این اتفاق نیفتد، شرکت های سهامدار به بنکداران جنس نمی فروشند.

یک واحد صنفی در غرب تهران هم با تایید اینکه فروش سیگار از سوی بنکدارها سهمیه بندی شده است، به خبرنگاران می گوید: بازار با کمبود سیگار روبرو است، بعضی شرکت ها سیگارهای مورد احتیاج را به واحدهای صنفی نمی فروشند.

گفته می گردد علت عدم تحویل سیگار به واحدهای صنفی، کمبود مواد اولیه واحدهای فراوریی است که باعث شده سیگارها به موقع به متقاضیان بازار تحویل داده نگردد.

از آمریکا توتون وارد نمی گردد

سهمیه بندی سیگار در بازار در حالی مطرح می گردد که مدیر عامل شرکت دخانیات ایران این ادعا را رد می نماید.

به گفته مدیر عامل شرکت دخانیات ایران سیگار به همان اندازه که سیگار فراوری می گردد به همان میزان هم سیگار بین عاملین کل کشور توزیع می گردد.

سیاوش افضلی می گوید: فراوری سیگار نسبت به سال گذشته افزایش یافته و فراوری بعضی از برندها تا 40 درصد هم بیشتر شده است. اما او وجود مشکل در این حوزه را رد نمی نماید و می گوید: یکی از مسائل اساسی کمبود مواد اولیه سیگار است. مسئله ای که گریبان گیر تمام صنایع است. مواد اولیه سیگار از بعضی از کشورهای آسیایی و اروپایی وارد کشور می گردد اما از آمریکا توتون وارد کشور نمی گردد.

ماجرای بلوکه شدن پول در شرکت های دخانی

هر چند بعضی از بنکداران سیگار مدعی هستند که برای خرید سیگار باید بخشی از پول آنها به مدت چند ماه در شرکت ملی دخانیات بلوکه گردد تا افراد بتوانند به راحتی سیگار بخرند اما افضلی در این رابطه به خبرنگاران می گوید: شرایط فراوری سیگار تا سرانجام سال بهتر از نیمه نخست سال می گردد. اینکه بعضی از بنکداران می گویند بخشی از پول خرید سیگار در شرکت ملی دخانیات بلوکه می گردد، چنین نیست. در شرکت ملی دخانیات ابتدا فاکتور صادر می گردد و بعد به اندازه میزان سفارش ها پول گرفته می گردد.

فعالان بازار می گویند بلوکه شدن سرمایه بنکداران در شرکت های دخانی کشور اقدامی غیرقانونی است؛ این در حالی که بعضی از این شرکت ها سرمایه های بنکداران را به بهانه های مختلف می گیرند و سپرده می نمایند!

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1284

به "محدودیت واردات توتون به کشور ، سهمیه بندی سیگار چقدر جدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت واردات توتون به کشور ، سهمیه بندی سیگار چقدر جدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید