منازل؛ بالاترین مصرف سوخت را دارند

به گزارش مجله سلنا، وزیر نفت گفت: بالاترین مصرف سوخت کشور در منازل است، ظاهرا به این دلیل که مردم فکر می کنند اگر پنجره ها را باز بگذارند کرونا می رود و باید مسئولین این موضوع را به مردم بگویند که پنجره ها را ببندند و دما را پایین آورند.

منازل؛ بالاترین مصرف سوخت را دارند

به گزارش خبرنگاران از فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز در جلسه مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور در وزارت کشور گفت: بالاترین مصرف سوخت کشور در منازل است و فکر کنم به این دلیل است که مردم فکر می کنند اگر پنجره ها را باز بگذارند کرونا می رود و باید مسئولین این موضوع را به مردم بگویند که پنجره ها را ببندند و دما را پایین آورند.

زنگنه اضافه نمود: برخی از استانداران کشور از ما خواسته بودند که ما استان آن ها را از مصرف مازوت مستثنی کنیم و موردی که وجود دارد این است که ما با هر استانی که صحبت می کنیم می گویند که ما را از این موضوع مستثنی کنید. مصرف مازوت در استان های تهران و البرز نداریم. صنایع سیمان از اول قرار بود که در زمستان مازوت مصرف کنند و قرار نبود در زمستان نفت کوره مصرف کنند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه امروز در دولت تصویب می کنیم که قیمت نفت کوره معادل گاز مصرفی آن ها شود، اظهار کرد: برخی از دوستان درباره نفتکش ها اظهار نگرانی کرده بودند که ما این موضوع را حل کرده ایم؛ البته ما روغن و لاستیک به فردی نمی دهیم و کاسبی هم راه نمی اندازیم.

زنگنه اضافه نمود: ما مسئله ای از نظر نفتکش برای حمل بار به نیروگاه نداریم چراکه دوستان ما این موضوع را با تدابیر خاص حل کرده اند. لذا خواهشمندم که دوستان تبلیغات درباره مصرف خانگی می شود را مرتب انجام دهند. اگر مصرف برق کاهش پیداکند مصرف مازوت هم کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین خواست ما این است که سطح مصرف مازوت را از 180 میلیون لیتر با تدابیر خاص خود افزایش پیدا نکند، گفت: ما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم و در صورت بروز مشکل خود آن ها نیز با مشکل روبرو خواهند شد. لذا از دوستان در صنعت برق می خواهم که با تدابیر خاص خود این موضوع را مدیریت کنند.

زنگنه خاطر نشان کرد: مصرف سوخت در ادارات موضوع مهم در مصرف سوخت است که باید مدیریت شود؛ ما تمایل نداریم که از سوخت مازوت مصرف شود اما در نقاطی مجبور به این کار هستند. گازوئیل هم در حدبیشتر ممکن تامین می شود و بیشتر از این امکان ندارد و ما هر مقدار گازوئیل اضافی داریم می دهیم بخشی هم از مخازن باید استفاده شود.

وی شرح داد: مطالبی مانند خط لوله ذخیره سازی و در برخی از نقاط بخاری های هرمنیک که مصوبه آن را دریافت کرده ایم. بیشتر جاها در تهران مردم از شوفاژ و حرارت مرکزی استفاده می کنند و آنچه در کاهش و مدیریت مصرف در آن ها سوخت اهمیت دارد، تنظیم موتورخانه ها اثر بیشتری دارد. استاندار تهران گفت که مصرف سوخت در تهران 15 درصد افزایش پیداکرده که 2 درصد از این مقدار مربوط به اشتراک های جدید است.

وی ادامه داد: افزایش 15 درصدی مصرف کاملا غیر طبیعی است و هیچ دستگاهی نمی تواند هیچ برنامه ریزی برای رشد مصرف سالانه داشته باشد. مصرف فعلی ما 800 میلیون متر مکعب در روز است که 556 میلیون لیتر آن مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. البته این مقدار نسبت به سال گذشته عدد بزرگی است و بیش از 60 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وزیر نفت گفت: اکنون تولید گاز در کشور ما بیش از 1 هزار میلیون متر مکعب در روز است که از آن میعانات و گوگرد استحصال می شود و از این مقدار 824 میلیون متر مکعب توزیع می شود که میزان بسیار بالایی است. مصرف متوسط کشور در حدود 4/7 میلیون بشکه نفت خام است که رقم بسیار بالا و غیر عادی است که باید برای آن راهکار پیداکرد؛ البته اکنون موعد مناسبی برای این موضوع نیست و باید در این شرایط مصرف سوخت را مدیریت کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1532

به "منازل؛ بالاترین مصرف سوخت را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منازل؛ بالاترین مصرف سوخت را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید