نگاهی به فهرست ثروتمندان جهانی ترکیه، دلال یا مولد؟

به گزارش مجله سلنا، 26 نفر از اعضای فهرست ابرثروتمندان میلیارد دلاری دنیا، از فعالان مالی ترکیه هستند که مقدار ثروت آنان بین 1ونیم تا 6ونیم میلیارد دلار است.

نگاهی به فهرست ثروتمندان جهانی ترکیه، دلال یا مولد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ثروتمندان میلیارد دلاری ترکیه در لیست دنیای، در موقعیت رو به رشد هستند. چند سالی است که در لیست ابرثروتمندان دنیا، نام چند فعال تجاری و صنعتی ترکیه ای هم دیده می گردد و جالب اینجاست که شیوع گسترده ویروس کرونا هم، مانع از ادامه ثروت اندوزی آنها نشده و اتفاقاً بر ثروت و سرمایه اغلب میلیاردرها، افزوده است.

اطلاعات و ارقام مجله آمریکایی فوربس، نشان می دهد که در ترکیه هم تعداد ثروتمندان فراوان است اما آنهایی که به نان و نوای چند میلیارد دلاری رسیده اند، نهایتاً یک لیست 26نفره را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است مجموع ثروت میلیاردرهای ترکیه 53.2 میلیارد دلار محاسبه شد.

فوربس، سال جاری اظهار داشت که در ششمین ماه سال 2021 میلادی، تعداد میلیاردرها در طول دوران همه گیری کرونا با 660 نفر افزایش، به تعداد 2755 نفر رسید. از سوی دیگر، مجموع ثروت ثروتمندترین افراد دنیا با 5 تریلیون دلار افزایش به 13.1 تریلیون دلار رسیده است.

نگاهی به لیست مزبور نشان می دهد که چهره های برجسته لیست میلیاردرهای دلاری ترکیه از این قرار است:

1. مراد اولکر تاجر نامدار ترکیه و صاحب هلدینگ عظیم ییلدز. او فرزند ارشد صبری اولکر عظیم است که مهم ترین کارخانه های شکلات سازی و مواد خوراکی مدرن و مشتری پسند را در ترکیه احداث و راه اندازی کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده به وسیله فوربس، هم اکنون مراد اولکر با دارایی 6.3 میلیارد دلاری خود، ثروتمندترین فرد ترکیه است و در لیست پولدارهای دنیا بر پله 421 ایستاده است. البته ذکر این نکته لازم است که او، سهام و میراث پدری برادران و خواهران خود را پرداخت نموده است و اگر این تقسیم ثروت اتفاق نمی افتاد شاید مجموع دارایی خانواده از 15 میلیارد دلار هم فراتر می رفت.

مراد اولکر در چندین حوزه فعالیت تجاری دارد اما هنوز هم مهم ترین بخش فعالیت اقتصادی او، حضور قدرتمندانه در فراوری صنایع غذایی از جمله شکلات، آبمیوه، صنایع بسته بندی پروتئینی و ارائه محصولات گوشتی فرآوری شده است.

2. پس از اولکر، ارمان الیجاک، رئیس هیئت مدیره هلدینگ رنسانس با دارایی 4.4 میلیارد دلار نهاده شده است، به عبارتی او نفر دوم ابرثروتمندان ترکیه است و در رتبه 655 لیست ثروتمندان کره خاکی واقع شده است.

هلدینگ رنسانس در سال 1993 به وسیله ارمن الیجکاک در سن پترزبورگ روسیه تأسیس شد، اما حالا مقر آن در آنکارا است و در 28 کشور در جغرافیایی وسیع از جمله ترکیه، روسیه، هلند و آسیای مرکزی و اروپا فعالیت می نماید. این هلدینگ در بخش های ساختمان سازی، املاک، بیمارستان سازی و انرژی با بیش از 75 هزار کارمند و نیروی ماهر، به اسم پیمانکار و سرمایه گذار اصلی در زمینه های عمرانی و پتروشیمی فعالیت می نماید.

رنسانس دارای گردش اقتصادی دنیای تقریباً 5 میلیارد دلار و حجم دارایی 8.5 میلیارد دلار تا خاتمه سال 2018 است. این هلدینگ دارای امکانات صنایع سنگین، پروژه های زیربنایی، تأسیسات صنعت فراوری، امکانات فراوری مواد شیمیایی و دارویی، تأسیسات فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی، کارخانه های ماشین سازی، مجتمع های بهداشتی و نیروگاه ها و بعلاوه مراکز خرید، ادارات، هتلها، اقامتگاه ها و سازه های مختلف زمینی و دریایی است.

3. فرید شاهنگ که به اسم یکی از چهره های نسل دوم ثروتمندان عظیم ترکیه شناخته می گردد، با 3 میلیارد دلار ثروت در رتبه 1008 دنیای است و به اسم رئیس هیئت مدیره هلدینگ دوغوش فعالیت می نماید.

گروه تجاری او، در سال 1951 میلادی به وسیله آیهان شاهنگ تأسیس شده است و در زمینه زیرساخت، بخش تفریح، تجارت الکترونیکی، املاک، مصارف لوکس، رسانه، صنعت خودرو، گردشگری و بخش های انرژی تجدیدپذیر فعالیت می نماید. خانواده شاهنگ، هتل های فراوانی در بیش از 15 کشور دنیا دارند.

4. خانم فیلیز شاهنگ خواهر فرید هم با ثروت 2.8 میلیارد دلاری خود بر پله چهارم ترکیه و بر پله 1111 دنیای واقع شده است.

5. سماحت سویم آرسل بانوی 93ساله و دختر وهبی کوچ عظیم هم با 2.3 میلیارد دلار دارایی، بر پله پنجم دنیا و رتبه دنیای 1362 نهاده شده است.

جالب اینجاست که چند تن از ثروتمندان بعدی این لیست، هم طراز دختر وهبی کوچ هستند و آنها هم دارای ثروت 2.3 میلیارد دلاری هستند. اسامی آنها عبارتند از: سزایی باجاکسز، رحمی کوچ، نهاد ازدمیر.

مصطفی کوچوک و ابراهیم اردم اوغلو هم هر کدام دارای ثروت 2.1 میلیارد دلاری هستند و ثروتمندان قدیمی همانند فاروق اجزاباشی، حسنی یزگین، احمد کالک، مهمت آیدینلار، شفقی ییلماز، تورغای جین ار و آیدین دوغان هم هر کدام صاحب 1 و نیم تا 2 میلیارد دلار ثروت هستند.

مقایسه ثروتمندان ترکیه با غول های دنیای ثروت

آمار و ارقام ثروتمندان ترکیه در لیست دنیای فوریس، با پولدارهای عظیم عالم، قابل مقایسه نیست. آمریکا همچنان با 724 میلیاردر، دارای بیشترین میلیاردر در دنیا است. چین با 698 میلیاردر و هندوستان با 140 میلیاردر در رتبه های بعدی قرار دارند. سال جاری 26 نام از ترکیه در لیست میلیاردرهای دلاری دنیا نهاده شد.

جف بزوس بنیانگذار غول تجارت الکترونیک آمازون در آمریکا برای چهارمین بار با دارایی 177 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد دنیا شد. ثروت بزوس در نتیجه افزایش سهام آمازون در مقایسه با سال گذشته 64 میلیارد دلار افزایش یافته است.

ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس با دارایی 151 میلیارد دلار به رتبه دوم این لیست صعود کرد. ماسک در سال گذشته با افزایش 705درصدی سهام تسلا، دارایی خود را از 126.4 میلیارد دلار به 151 میلیارد دلار افزایش داده است.

برنارد آرنو، تاجر فرانسوی که صاحب برندهای مشهور است، با ثروتی بالغ بر 150 میلیارد دلار، رتبه سوم را در لیست میلیاردرها به خود اختصاص داد.

ویژگی های مهم ابرثروتمندان ترکیه

1. بنا به دلایل بسیار، ابرثروتمندان ترکیه، نه می خواهند و نه می توانند ثروت و سرمایه خود را پنهان نمایند.

2. پرداخت به موقع و شفاف اقتصادیات نزد ابرثروتمندان ترکیه، هم فضیلت و هم یک حوزه رقابتی و تبلیغاتی است.

3. اغلب ابرثروتمندان ترکیه، اهل واسطه گری و بُنکداری و مقاطعه کاری هستند و به استثنای چند مارک در حوزه صنایع غذایی و مبلمان، نتوانسته اند برندسازهای عظیمی باشند.

4. بخشی از عایدی شرکت های عظیم ثروتمندان ترکیه صرف حوزه های احسان و مسائل فرهنگی و هنری می گردد.

5. ثروتمندان ترکیه، هنوز هم به دنیای فن آوری و فراوری محصولات دانش محور و دارای ارزش افزوده روی نیاورده اند.

6. معمولاً ابرثروتمندان ترکیه، خود را به مسائل سیاسی و حزبی آلوده نمی نمایند و تمایل دارند با دولت مستقر روابط حسنه داشته باشند.

در خاتمه باید گفت، بخش خصوصی ترکیه در سایه فعالیت ابرثروتمندانی که تجربه ای طولانی در حوزه مدیریتی منابع انسانی و پیمانکاری دارند، به مدد خدمات دستگاه دیپلماسی، در چندین کشور دنیا به فعالیت و مقاطعه کاری مشغولند و عایدیهای کلانی از این راه به دست آورده اند، علاوه بر این، قوانین و مقررات، در داخل و خارج، یاریگر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1920

به "نگاهی به فهرست ثروتمندان جهانی ترکیه، دلال یا مولد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به فهرست ثروتمندان جهانی ترکیه، دلال یا مولد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید