وجود چنین کاخی در رومانی مایه شرمساری است!

به گزارش مجله سلنا، کاخ مجلس بخارست

در مرکز تاریخی شهر بخارست مرکز کشور رومانی، کاخ مجلس بخارست قرار گرفته است. کاخی غول پیکر و پر ابهت که به عنوان یکی از گران ترین و غیر معقول ترین پروژه های ساختمانی قرن هم معرفی شده است. جایی که امروزه حتی دیدن آن از نزدیک به رویای توریستان زیادی تبدیل شده است تا جایی که یکی از دلایل سفر توریست ها به بخارست می تواند دیدن این ساختمان باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا ببینیم دقیقا دلیل معروف بودن این کاخ چیست و چرا باید از آن دیدن کرد.

وجود چنین کاخی در رومانی مایه شرمساری است!

شهر بخارست به عنوان مرکز کشور رومانی، دیدنی های زیادی را در خود جای داده است که یکی از آن ها یکی از گران ترین ساختمان های قرن است، این ساختمان کاخ مجلس بخارست است. کاخ مجلس در مرکز تاریخی شهر قرار گرفته است و یکی از جاه طلبانه ترین پروژه های Nicolae Ceausescu برای توسعه بوده است. شهروندان بخارست رومانی ساخت چنین کاخی را مایه شرمساری و تاسف می دانند چرا که ساخت آن هزینه های گزاف و غیر معقولی را برای اقتصاد و مردم رومانی در بر داشته است.

در واقع رومانی اوضاع اقتصادی خیلی خوبی ندارد و به همین دلیل این سازه که از گران ترین سازه های قرن محسوب می شود، شاید هیچ وقت نباید ساخته می شد. این شخص برای این که بتواند این سازه را در قسمت تاریخی شهر بسازد، یک پنجم این منطقه تاریخی و پر ارزش را کاملا از بین برده است و از نظر اقتصادی هم یک سوم کل بودجه رومانی در 5 سال صرف ساخت آن شده است. اگر چه کاخ مجلس بخارست از نظر شهروندان یکی از ننگین ترین پروژه هاست، با این وجود توریستی ترین جاذبه گردشگری شهر بخارست است.

کاخ مجلس بخارست رکورد دار ترین ها شده است، این سازه دومین ساختمان دولتی بزرگ دنیا است، سومین ساختمان بزرگ دنیاست و بالاخره این که سنگین ترین ساختمان دنیا هم محسوب می شود. البته که با هزینه ای برابر 4 بیلیون دلار آمریکا، به عنوان گران ترین ساختمان دولتی دنیا هم شناخته می شود. جالب است بدانید که هزینه هایی که برای ساخت این کاخ هست به همین 4 بیلیون دلار منتهی نمی شود، سالانه چیزی حدود 6 میلیون دلار خرج گرمایش و سیستم برقی این ساختمان می شود!

ایده ساخت کاخ مجلس بخارست که به آن خانه مردم هم گفته می شود، اولین بار در سال 1972 در فکر Ceausescu و بعد از آن که سفری به کره شاقتصادی کرد، شکل گرفت. این شخص بعد از رفتن به کره و دیدن پیونگ یانگ، تصمیم گرفت تا کاخی باشکوه را در شهر خودش بسازد. این کاخ گفته می شود که حتی مدتی محل اقامت او همسرش هم بوده است. در واقع بعد از زلزله ای که در سال 1977 در بخارست رخ داد، Ceausescu تصمیم گرفت تا از فرصت استفاده کند و شهر را مطابق آن چه که خودش دلش می خواهد بازسازی کند.

این شخص برای این که بتواند به هدفش برسد، بیشتر منطقه ها تاریخی شهر را نابود کرد که از جمله سازه های پر ارزشی که در این پروژه خراب شدند می توان به ده ها کلیسای تاریخی، کارخانه های بی شمار، بیمارستان ها و صدها خانه اشاره کرد. این کار باعث شد تا 40000 نفر از خانه هایشان نقل مکان کنند و یک پنجم مرکز بخارست با خاک یکسان شد تا این کاخ ساخته شود…

ساخت کاخ مجلس بخارست در سال 1984 شروع شد و بین 20000 تا 100000 کارگر با شیفت های 24 ساعته کار و هفت روز هفته کار می کردند. اما چرا واقعا مردم رومانی و بخارست تا این اندازه از این پروژه تنفر دارند؟ دلیل آن این است که Ceausescu برای این که بتواند این پروژه را اجرایی کند وام های بسیار سنگینی گرفت برای پس دادن وام مجبور شد تا همه محصولات کشاورزی و صنعتی را واگذار کرده و صادر کند و این در حالی بود که مردم رومانی در قحطی وحشتناکی بودند و حتی استانداردهای زندگی را هم نداشتند، طبق آماری که منتشر شد 3000 نفر به این خاطر مردند.

درباره کاخ مجلس بخارست

معمار اصلی و سرپرست این پروژه شخصی جوان به نام Anca Petrescu بوده است که از او به عنوان بدترین معمار دنیا می شود. آنکا در آن زمان فقط 28 سال سن داشت و با 9 معمار دیگر و 700 کارآموز کار کرد و توانست المان ها و موتیف های مختلف را با هم ترکیب کند. درباره این سازه باید گفت که 240 متر طول، 270 متر عرض و 12 طبقه دارد. از ویژگی ها مخفی این ساختمان که تا مدتی پیش هم ناگفته به جای مانده بود این است که 8 سطح زیر زمین دارد که آخرین آن در واقع با بیشترین و بهترین تجهیزات ساخته شده است و حتی ضد حملات اتمی است، Ceausescu این طبقه را برای خود و خانواده اش ساخته بود تا درصورت هر گونه حمله در امان باشند.

از دیگر ویژگی های این کاخ این است که در داخل آن 1100 اتاق وجود دارد. 900000 متر مکعب چوب برای پارکت کف این سازه و جاهایی که نیاز بوده است استفاده شده است، 1 میلیون متر مکعب مرمر، 200000 متر مربع فرش های پشمی. در این کاخ از 480 لوستر استفاده شده است.

در دسامبر سال 1989، فقط دو سوم از کاخ مجلس بخارست کامل شده بود. در آن زمان در این کشور انقلاب رخ داده بود و Ceausescu مجبور شد تا از مرکز فرار کند که بعدها هم دستگیر شد. با تمام این اوصاف، مسلما ساخت این سازه که این همه هزینه برده بود، نیمه تمام نمی ماند. در سال 1994، ساخت این کاخ تقریبا کاملا به انتها رسید و تمام شد در حال حاضر این کاخ محل زندگی سناتور است و موزه ای مدرن هم در طبقه همکف آن ساخته شده است. با این حال 70 درصد این کاخ خالی است، کاخی که پر بازدیدترین جاذبه توریستی بخارست است و هر ساله گردشگران زیادی را به دیدن خود می کشاند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2144

به "وجود چنین کاخی در رومانی مایه شرمساری است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود چنین کاخی در رومانی مایه شرمساری است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید