وقتی پروازهای تهران - بانکوک زیاد می گردد، تایلند؛ جایی برای توریست ها یا فوتبالیست ها؟

به گزارش مجله سلنا، حضور فوتبالیست های ایرانی در لیگ تایلند رو به افزایش است و گویا باید این کشور را جدا از کشوری توریستی، مأوایی برای فوتبالیست های کشورمان بدانیم.

وقتی پروازهای تهران - بانکوک زیاد می گردد، تایلند؛ جایی برای توریست ها یا فوتبالیست ها؟

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، شاید نام تایلند همواره در فهرست کشورهایی قرار گرفته که توریستی هستند و توریست های زیادی از سراسر جهان به این کشور جنوب شرق آسیایی سفر می نمایند تا با جذابیت های تایلند بیشتر آشنا شوند، اما این روزها پروازهای تهران - بانکوک زیاد شده است، پروازهایی که صرفاً تورسیتی نیست و ارزی از کشور خارج نمی گردد تا در بازارهای تایلند خرج گردد، بلکه ارز از کشور تایلند به جیب ایرانی ها ریخته می گردد. این ارز برای فوتبالیست های ایرانی خرج می گردد که حالا یک به یک راهی تایلند می شوند.

بهشاد یاورزاده اولین بازیکنی بود که راهی لیگ تایلند شد، فوتبالیستی با استعداد که در استقلال چهره شد و به تیم ملی هم رسید. یاورزاده شبیه به یک ستاره بود، اما نور این ستاره دوام زیادی نداشت و خیلی زود افول کرد. مقصدهای بعدی یاورزاده لیگ دسته اول اتریش، تیم های لیگ فزونی در حال سقوط و در نهایت تایلند بود. یکی از ستاره های فوتبال ایران خیلی زود در سراشیبی افتاد و از یک ستاره به بازیکنی معمولی تبدیل شد. یاورزاده راهی لیگ تایلند شد و پس از درخشش در لیگ این کشور، حالا راهی لیگ میانمار شده است. یاورزاده ای که فوتبالش در لیگ ایران خیلی زود تمام شد، پای بازیکنان ایرانی دیگر را هم به لیگ تایلند باز کرد.

محسن بیاتی نیا دیگر بازیکنی بود که ترجیح داده سال های آخر فوتبالش را در لیگ تایلند دنبال کند. او یکی از ستاره های فوتبال ایران در بازی های آسیایی بوسان بود و با درخششی که در پاس داشت به استقلال راه پیدا کرد، اما بیاتی نیا هم اسیر مشکلاتی شد و یک تست دوپینگ مثبت او را از روزهای خوبش دور کرد. حضور این مهاجم با استعداد در فوتبال ایران هر روز کمرنگ و کمرنگ تر می شد تا اینکه در نهایت سر از لیگ تایلند درآورد.

بعد از یاورزاده و بیاتی نیا، حالا یکی دیگر از فوتبالیست های بااستعداد ایران پیدا شده که سرنوشت فوتبالی اش شباهت زیادی به این دو بازیکن دارد. البته ناگفته نماند که یاورزاده و بیاتی نیا در اواخر فوتبال خود راهی تایلند شدند و حالا رضا حقیقی به این سرنوشت دچار شده است، بازیکنی که یکی از فوتبالیست های بااستعداد ایران بود و حتی تیم ملی را در جام جهانی همراهی کرد. همه روزهای روشنی برای حقیقی پیش بینی می کردند، این بازیکن در لیست کارلوس کی روش برای جام جهانی 2014 برزیل هم بود و حتی مقابل آرژانتین به میدان رفت، اما سرنوشتش به یک باره تغییر کرد. حضور حقیقی در پدیده و به دنبال آن صبای قم، سرانجام فوتبال این بازیکن در ایران بود. حالا حقیقی راهی لیگ تایلند شده تا کوچ بازیکنان ایرانی به این کشور جنوب شرق آسیا بیشتر و بیشتر گردد. شنیده شده بوریرام هم به دنبال جذب آندرانیک تیموریان است و شاید اگر این انتقال هم قطعی گردد، باید بیشتر و بیشتر به فوتبال رو به نزول مان توجه کنیم.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال کشورمان و مدرس AFC در مورد کوچ فوتبالیست های ایرانی به تایلند و کشورهای جنوب شرق آسیایی به خبرنگار ورزشی خبرنگاران گفت: این مسئله نگاهی فراتر از فوتبال می خواهد. باید به دنبال جامعه شناسان باشیم تا کوچ ورزشکاران را به کشورهای دیگر به صورت آسیب شناسانه آنالیز نمایند. کوچ ورزشکاران به کشورهای دیگر مقوله ای اجتماعی - ورزشی است که رخ داده است. اگر ذره بین را کمی نزدیک تر کنیم، می بینیم که در سایر ورزش ها نیز چنین اتفاقی افتاده و اکنون در بسکتبال، هندبال، کشتی، تکواندو، والیبال و... هم هستند ورزشکارانی که حتی برای همواره ایران را ترک می نمایند. به همین دلیل باید نگاهی آسیب شناسانه داشت که این نگاه فوتبال را هم زیر نظر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مشتریان فوتبال ما و مشتریان بازیکنان ما دو مقوله جدا از هم هستند. اینکه فوتبال ما چه چیزی است و بازیکنان ما چه چیزی هستند، ارتباطی به هم ندارند. به عنوان مثال تیم امید ایران مقابل قطر از نظر بازیکن دو کلاس جلوتر بود، اما از نظر فوتبال دو کلاس از قطر عقب تر بودیم و نتیجه هم به ضررمان شد. ممکن بود از نظر فوتبالی هم از آنها جلوتر باشیم و با حادثه بازی را بدهیم، اما متأسفانه این بار بر حسب حادثه بازی را ندادیم و بر حسب فوتبال برتر، قطری ها پیروز شدند. مطمئناً اگر بازیکنی مانند مهدی ترابی برای قطری ها بود، آنها با فوتبال تیمی ما را دار می زدند که ما با فوتبال انفرادی نتوانستیم این کار را انجام بدهیم. حالا با این مثال به این مسئله توجه کنید که مشتریان فوتبال ما با بازیکنان ما دو مقوله جدا از هم هستند.

چراغپور با بیان اینکه در حال حاضر بازیکنان ما مورد توجه تیم های کشورهای جنوب شرق آسیا هستند نه فوتبال ما، اظهار داشت: زمانی در فوتبال آلمان، انگلیس، اسپانیا، اتریش و کشورهای اروپایی بازیکنان ما مورد توجه قرار می گرفتند و حالا مشتریان بازیکنان فوتبال ما کشورهای عربی و جنوب شرق آسیا شده اند. اگر دهه قبل را با این دهه مقایسه کنیم، می توانیم از مشتریانی که برای بازیکنان ما وجود دارد سیر نزولی و فراوری قهقرایی بازیکنان فوتبال مان را ببینیم. وقتی پیشنهاد بازیکنان ما از تیمی مانند بایرن مونیخ و دیگر تیم های اروپایی به پیشنهاد کشورهای عربی تنزل پیدا می نماید، معیناً اکنون هم به تیم های جنوب شرق آسیا می رسد و این وضعیت فوتبال ما را معین می نماید.

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره اینکه چه شناختی از فوتبال تایلند دارد و آیا فوتبال این کشور صندلی خوبی برای فوتبالیست های ایرانی است یا نه، گفت: لیگ فوتبال تایلند، دارای مجموعه ای از بازیکنان است که همه مدل بازیکن در آن هستند. در مورد خود لیگ تایلند نمی توانیم چیزی بگوییم، چون چیز خاصی ندارند، اما فوتبال آنها 30، 40 سال پیش با داشتن بازیکنانی بزرگ یقه خیلی از تیم های بزرگ را هم می گرفتند. مسلماً در کشورهای شرق آسیا، فوتبال تایلند در اندازه کره جنوبی و ژاپن نیست و اگر بازیکنان ما به این لیگ ها می رفتند، وضع بهتر بود. اکنون فقط لیگ تایلند نیست که بازیکنان ما را جذب نموده، بلکه بازیکنان ما در آخر فوتبال شان به لیگ کشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور و... می روند، آن هم بازیکنانی که در بازار داخلی روی بورس نیستند.

اینکه بازیکنان برای گذراندن آخر فوتبال خود به لیگی همچون تایلند می روند و آن هم بازیکنانی هستند که در بازار داخلی مشتری نداشته و روی بورس نیستند، نشان دهنده چه چیزی می تواند باشد؟ آیا سفر فوتبالیست های ایرانی به لیگ تایلند حرفه ای است و باید به پروازهای تهران - بانکوک نگاهی درآمدزا داشت یا همچنان این پروازها فقط توریست ها را به کشور تایلند می برد؟ با توجه به شرایط فوتبال ما و پیشرفت دیگر کشورهای آسیایی، شاید در آینده ای نزدیک لیگ تایلند هم مانند امارات و قطر بتواند از نظر حرفه ای و ساختاری از لیگ باشگاهی ایران فاصله بگیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 451

به "وقتی پروازهای تهران - بانکوک زیاد می گردد، تایلند؛ جایی برای توریست ها یا فوتبالیست ها؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی پروازهای تهران - بانکوک زیاد می گردد، تایلند؛ جایی برای توریست ها یا فوتبالیست ها؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید