پشه ها روزها کجا می روند؟، عکس

به گزارش مجله سلنا، ایرنا نوشت: محققان می گویند: پشه ها اگر انتخابی داشته باشند، در شرایطی که هوا گرم است، برای استراحت در مکانی خنک پنهان می شوند.

پشه ها روزها کجا می روند؟، عکس

نیلز ورهولست، نویسنده تحقیقی در زمینه فعالیت حشرات است که به تازگی در نشریه ترمال بیولوژی منتشر شده است. این حشره شناس دانشگاه زوریخ نتایج آزمایشی را که با یاری همکارانش و حمایت بنیاد ملی علوم سوئیس (SNSF) انجام داد، منتشر نموده است.

این محققان چند سال است برای درک بهتر رفتار پشه در حال تحقیق هستند. حشرات، ناقل بسیاری از عوامل بیماری زا در انسان و حیوانات به شمار می روند که باعث تب دنگی، تب نیل غربی یا مالاریا می شوند. بنابراین پیش بینی نحوه رشد جمعیت آنها بسیار مهم است.

چهار درجه کمتر آرامش بیشتر

این محققان برای نخستین بار خارج از محیط آزمایشگاه، به آنالیز ترجیحات دمایی این حشرات پرداختند. هنگامی که پشه ها در یک قفسه مخصوص بزرگ در فضای آزاد در فصل تابستان نهاده شدند، دمای مکان هایی که پشه ها در آنجا استراحت می کردند، مورد مشاهده نهاده شد. آنالیز ها نشان داد که پشه ها در چنین دمایی بیشتر وقت خود را به استراحت می پرداختند.

محققان بین 100 تا 200 حشره ماده از گونه Aedes japonicus را در 19 موقعیت، داخل قفس قرار دادند. در این قفس سه جعبه استراحت وجود داشت که دمای آنها برای ایجاد یک زیستگاه نسبتاً خنک با دمای حدود 18 درجه سانتیگراد، زیستگاه گرم با دمای حدود 35 درجه سانتیگراد و یک زیستگاه در دمای محیط 26 درجه سانتیگراد تنظیم شده بود. پشه ها می توانستند آزادانه وارد جعبه ها شده و از آنها خارج شوند. تعداد پشه هایی که در سه جعبه استراحت می کردند، هر دو ساعت پنج بار، شمارش می شدند.

نتایج به دست آمده نشان داد پشه ها خنک ترین جعبه را ترجیح می دادند. این پدیده در طول روز با افزایش دمای محیط نمود بیشتر و بیشتری می یافت.

ورهولست گفت: در طول آزمایش ها، دمای محل استراحت پشه ها به طور میانه چهار درجه کمتر از دمای محیط میزان گیری شده به وسیله ایستگاه هواشناسی مجاور بود.

این نتایج باید در دوره های طولانی تر و به ویژه با پشه های آلوده ناقل بیماری ها تکرار گردد. دانشمندان نمی دانند آیا چنین پشه هایی دمای خنک تر را نیز ترجیح می دهند یا مکان های گرم تر را برای ریختن عوامل بیماری زا ترجیح خواهند داد، همان روشی که بدن انسان برای خلاص شدن از ویروس در هنگام تب انجام می دهد.

ریزاقلیم ها به بقا یاری می نمایند

ترجیحات دمایی پشه ها عامل مهمی است که در الگوهای پیش بینی انتقال بیماری باید مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر، این الگوها نمی توانند به درستی رشد جمعیت پشه ها و عوامل بیماری زای آنها را پیش بینی نمایند؛ زیرا این پیش بینی ها بر اساس دمای محیط میزان گیری شده به وسیله ایستگاه های هواشناسی انجام می گردد. با این حال، این ایستگاه ها دما را در ارتفاع دو متری زمین میزان گیری می نمایند، جایی که هیچ پشه ای یافت نمی گردد؛ بنابراین، طرح الگو فقط بر اساس میانگین دما، می تواند تخمین بزند که پشه ها نمی توانند در یک منطقه خاص که بسیار گرم است، زنده بمانند. در حالی که پشه با یافتن ریزاقلیم های خنک تر، کاملا قادر به تولیدمثل و انتقال بیماری خواهد بود.

اصلاح مدل ها با درنظرگرفتن این عامل برای پیش بینی جابجایی جمعیت حشرات در پی تغییرات اقلیمی حائز اهمیت است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2385

به "پشه ها روزها کجا می روند؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشه ها روزها کجا می روند؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید