چه بخوریم تا چه فرم بدنی داشته باشیم؟

به گزارش مجله سلنا، شاید دوست داشته باشید بدن تان فرم خاصی داشته باشد اما تا به حال به آن فکر نکردیده اید که می توانید با خوردن خوراکی هایی خاص این فرم را در بدن ایجاد کنید.

بعضی افراد اصلا به فرم بدن شان اهمیت نمی دهند، بعضی دیگر سعی می نمایند با پوشیدن لباس هایی خاص این فرم را در بدن شان ایجاد نمایند و خود را خوش اندام تر نشان دهند. فرم بدن تنها نشان دهنده ظاهر ما نیست، شکلی که بدن ما دارد بیشتر از این ها اطلاعات در خود دارد. شکل بدن طریقه پاسخ بدن تان به غذاهای مختلف را نشان می دهد. این فرم حتی به ما می گویند که برای کم کردن وزن باید چه راهی را در پیش بگیریم.

چه بخوریم تا چه فرم بدنی داشته باشیم؟

تقریبا می توان فرم های بدن را به سه دسته تقسیم کرد: سیبی شکل، گلابی شکل و ساعت شنی - شکل.

افرادی که بدن سیب شکل دارند بیشتر چربی های بدن در ناحیه شکم شان ذخیره شده است. در حالی که افرادی که بدن گلابی شکل دارند بالا تنه لاغرتری دارند و بیشتر چربی بدن در ناحیه ران ها و لگن ذخیره شده است. در آخر فردی با بدن ساعت شنی - شکل از توازن بیشتری برخوردار است و توزیع وزن بین بالا تنه و پایین تنه تقریبا مساوی است.

بدن ساعت شنی شکل برترین متابولیسم را دارد در حالی که بدن سیب شکل متابولیسم ضعیفی دارد و معمولا با مشکل اضافه وزن دست به گریبان است.

هر نوع بدن چربی را در نقاط خاصی ذخیره می نماید. برای اینکه آسان تر وزن کم کنید و زودتر به فرم دلخواهی که می خواهید برسید، باید رژیم غذایی خاص و بر طبق شکل بدن تان انتخاب کنید.

در ادامه هدایت خلاصه ای بر طبق شکل بدن تان، از چیزهایی که باید بخورید و نباید بخورید، آمده است:

1- بدن سیبی شکل

افرادی که این فرم بدن را دارند از انسولین و کلسترول زیاد رنج می برند و چربی زیادی در ناحیه شکمی شان ذخیره شده است. به نظر می رسد که این افراد خیلی سریع چاق می شوند، اما قسمت خوبش این است که خیلی راحت هم وزن کم می نمایند. تمام کاری که ضروری است انجام دهند این است که رژیم غذایی شان را کنترل نمایند و با این کار، خیلی زود می توانند بدنی خوش فرم داشته باشند.

این را به خاطر داشته باشید که چربی ناحیه شکمی راحت تر از چربی ناحیه ران و باسن شکسته می گردد.

تغذیه افرادی با بدن سیبی شکل

اگر بدن تان سیب شکل است باید مراقب میزان کالری که روزانه ای مصرف می کنید باشید. باید رژیم غذایی متناسبی داشته باشید و مواد مغذی را به طور متوازن مصرف کنید مثلا 30 درصد کربوهیدرات، 35 درصد پروتئین و 35 درصد چربی.

تمرکزتان را روی مصرف بیشتر پروتئین بگذارید و سبزیجاتی با چربی مفید را به میزان مناسب در رژیم غذایی تان بگنجانید. کربوهیدرات مورد احتیاج بدن تان را با خوراکی هایی مانند میوه ها و سبزیجات تامین کنید.

از غذاهایی با درصد کربوهیدرات زیاد بپرهیزید چرا که این غذاها به راحتی تبدیل به قند می شوند و در دراز مدت به صورت چربی در بدن ذخیره می شوند. غذاهایی با مقادیر زیاد کربوهیدارت را تنها یک بار در هفته مصرف کنید.

چه چیزهایی بخورید

چربی های سالم و غیر اشباع مصرف کنید. این چربی های عالی برای قلب، در آجیل (گردو و بادام)، دانه ها (شنبلبله، جو، چیا)، روغن زیتون، روغن نارگیل، کره بادام زمینی و پنیرهای چرب پیدا می گردد. غذاهایی که حاوی این نوع چربی هستند، به کنترل قند خون یاری می نمایند، از ترشح انسولین بیش از حد جلوگیری می نمایند و هورمون لپتین را سرکوب می نمایند (هورمونی است که در افزایش اشتها دخیل است).

چربی های ضد التهابی مصرف کنید. این چربی ها در آووکادو، روغن زیتون، ماهی خاردار، سالمون و غلات کامل وجود دارد.

لوبیاهای سفید. این غذا حاوی مقادیر زیادی فسفاتیدیلسرین، یک ماده شیمیایی که به پایین ماندن سطح کلسترول خون یاری می نماید، است.

توت ها. این میوه های خوشمزه از ابتلا به دیابت جلوگیری می نمایند.

شکلات تلخ یا پودر شکلات. شکلات حاوی موادی است که فشار خون را در حد نرمال نگه می دارند. به علاوه این خوراکی خوشمزه، باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن می گردد و منجر به پایین ماندن کلسترول خون می گردد.

پروتئین. مرغ، ماهی و گوشت گاو باعث می شوند سطح لپتین بدن پایین تر بماند و با این کار به افزایش سوخت و ساز بدن یاری می نمایند.

سبزیجات برگی. اسفناج، کلم، کاهو و دیگر سبزیجات برگی. این سبزیجات باعث چربی سوزی می شوند.

سیب.

چه چیزهایی نخوریم

شیرین نماینده های مصنوعی: این غذاها سطح انسولین خون را بالا برده و باعث اضافه وزن می شوند.

قهوه و نوشیدنی های کافئین دار: این نوشیدنی ها هم سطح انسولین و کورتیزول بدن را بالا می برند.

کربوهیدرات های تصفیه شده: غذاهایی مانند برنج، ماکارونی و نان سفید چربی کمی دارند اما قند خون را بالا می برند.

غذاهایی که با فروکتوز شیرین می شوند: این غذاها اشتهاتان را زیاد می نمایند.

غذاهایی با درصد قند زیاد: غذاهای شیرین ماننند کیک، شیرینی، دنات و غیره انسولین خون را بالا می برند و باعث افزایش وزن می شوند. خوراکی هایی مانند انبه، آناناس و ماست های طعم دار هم همین کار را انجام می دهند.

هله هوله: خوراکی هایی مانند چیپس، پیتزا، همبرگر و دیگر هله هوله ها و غذاهای ناسالم، چربی و کربوهیدرات زیادی دارند و باید از مصرف آنها خودداری گردد.

بدن سیبی شکل حتی به کربوهیدرات های سالمی مانند سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای و نخود هم حساس است و باید از خوردن اینگونه غذاها اجتناب کند، در غیر این صورت دچار اضافه وزن خواهد شد.

ادامه در بخش بعدی …

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2247

به "چه بخوریم تا چه فرم بدنی داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بخوریم تا چه فرم بدنی داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید