کاشت سبزه درختی برای عید

به گزارش مجله سلنا، برای کاشت سبزه درختی برای عید، بایستی از بذرهای لعابدار مانند بذر خاکشیر، ارزن، شاهی و خرفه استفاده گردد. ساخت ماکت درخت، خیساندن و آماده سازی شرایط جوانه زدن بذرها، نگهداری و آبیاری از مراحل کاشت سبزه درختی برای عید نوروز می باشد.

کاشت سبزه درختی برای عید

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - برای آماده کردن سبزه به شکل های مختلف ضروری است از انواع بذر سبزه عید که حالت لعابدار و ژله مانند دارند استفاده گردد؛ از جمله: بذر خاکشیر، ارزن، شاهی، منداب (کیکوج) و خرفه. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه کاشت سبزه درختی آشنا نمائیم. با خبرنگاران همراه شوید.

مراحل کاشت سبزه درختی

  • ساخت ماکت درخت

برای تهیه ماکت درخت می توانید از ماکت درخت ساده یا ماکت درخت مطبق بهره ببرید. ابتدا یک میله فلزی ظریف به طول دلخواه را روی یک صفحه فلزی مثل بشقابی یا سینی از جنس فلز جوش دهید. به این شکل تنه درخت آماده خواهد شد.

برای سبزه درختی ساده یا سبزه درختچه ای می توانید یک اسفنج را به شکل کروی یا به حالت مخروطی شبیه درخت سرو برش دهید. و با جوراب نازک یا پارچه تور با بافت ریز و ظریف، تمام سطح اسفنج را بپوشانید.

برای داشتن سبزه درختی مطبق، به 3 تا 4 عدد سبد پلاستیکی در اندازه های مختلف به ترتیب از کوچک به عظیم و یک قیف نیاز دارید. اول عظیم ترین سبد را به اندازه میله فلزی سوراخ کنید، از میله رد کنید تا روی صفحه فلزی قرار بگیرد.

سپس یک تکه لوله پولیکای باریک از میله رد کنید و روی آن الیاف درخت خرما و یا پوست درخت مو بچسبانید. حالا سبد متوسط را مثل سبد عظیم از میله رد کنید و با چسب حرارتی در جای خودش محکم کنید. دوباره یک تکه پولیکا از میله رد کنید.

در مرحله آخر سر قیف را ببرید و روی سبد کوچکتر بچسبانید تا حالت کله قندی به خود بگیرد و آن را هم داخل میله فرو کنید. وقتی ماکت آماده شد، سبد ها را با پنبه روکش کنید. پنبه ها را کاملا خیس کنید و خوب فشار دهید تا حالت فشرده پیدا کند و با تور درشتی روی پنبه ها را بپوشانید. در این مرحله ماکت شما آماده است.

  • خیس کردن بذرها

برای داشتن سبزه درختی، ضروری است از بذرهای لعابدار بهره ببرید. این بذرها شامل بذر شاهی، منداب، خرفه، ریحان و... است. این بذر ها چون ظریف هستند زمان خیساندن کوتاهی دارند.

معمولا بین 2-4 ساعت برای این کار کافی است. مقدار آبی که روی بذر می ریزید باید به اندازه ای باشد که حالت ژله ای به خود بگیرد و بسته به نوع بذر مقدار آب لازم متفاوت است. اگر مقدار آب زیاد باشد، لعاب رقیق می گردد و بین دانه ها فاصله ایجاد شده و سبزه ها کم پشت خواهند شد.

در این زمینه می توانید به نحوه سبز کردن انواع بذرهای لعابدار مراجعه کنید.

  • نحوه کاشت سبزه شاهی برای عید نوروز
  • آموزش درست کردن سبزه با خاکشیر + عکس
  • سبزه خرفه + خواص بذر خرفه
  • طرز تهیه سبزه منداب یا شابانک
  • مالیدن بذر روی ماکت

قبل از آغاز این مرحله باید سطح ماکت را که قبلا با پنبه و تور روکش نموده اید با اسپری کاملا خیس کنید. سپس یک لایه از بذر خیسانده را با یاری دست، بطور یکنواخت روی سطح ماکت بمالید. دقت کنید اگر 2 یا 3 لایه بذر روی کار باشد باعث گندیدگی سبزه می گردد. بنابراین بذرها را به صورت لایه نازکی در سطح ماکت پوشش دهید.

  • قرار دادن روکش نایلونی روی ماکت

بعد از اینکه بذر را روی ماکت کشیدید، مجددا آن را از طریق اسپری آبیاری کنید و یک روکش نایلونی شفاف که مقداری عظیم تر از ماکت باشد روی آن بگذارید. دقت کنید که نایلون با سطح ماکت تماس نداشته باشد، تا تهویه و اکسیژن رسانی به سبزه به خوبی انجام گردد. همچنین می توانید روی سطح نایلون چند سوراخ ایجاد کنید تا هوا داخل نایلون جریان پیدا کند.

بعد از طی کردن این مراحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنک و پرنور قرار دهید. دقت کنید سبزه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

  • آبیاری و نگهداری سبزه

روز اول 3 مرتبه بذر ها را با آب افشان اسپری کنید و روکش نایلونی را روی کار قرار دهید. از روز دوم به علت اینکه بذر ها ریشه نموده اند، می توانید دیگر از آب پاش استفاده نکنید و به ملایمت آب را روی بذر ها بریزید، روز دوم هم نیاز به 3 بار آب دهی دارد و روکش نایلونی باز هم هنوز باید روی کار قرار بگیرد. در روز سوم و چهارم سبزه روی سطح کار نمایان می گردد. در این مرحله سبزه به روزی 2 بار آب دهی نیاز دارد و دیگر نیازی به روکش نایلونی ندارد. در روز های بعدی سبزه به حد کافی رشد نموده، در این مرحله به روزی 2 بار آب دهی نیاز دارد. اکنون سبزه را روز ها در هوای آزاد و شب ها به محیط خانه منتقل کنید.

امیدواریم بتوانید با استفاده از این نکات آموزشی، یک سبزه درختی زیبا و خاص داشته باشید و یک سفره هفت سین متفاوت و زیبا بچینید.

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1383

به "کاشت سبزه درختی برای عید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت سبزه درختی برای عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید