کشف اشیای 1200 ساله در ایلام

به گزارش مجله سلنا، سرپرست فرمانداری سیروان از توابع استان ایلام گفت: اشیای تاریخی به قدمت یک هزار و 200 سال در پی کاوش های پژوهشی و باستان شناسی از روستای تاریخی سراب کلان این شهرستان کشف شد. این خبر در بخش اشیای 1200 ساله و کشف اشیای 1200 ساله در ایلام می باشد.

کشف اشیای 1200 ساله در ایلام

جواد رحیمی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود: این اشیا شامل 94 سکه نقره و یک کوزه سفالی است که با تدابیر خاص به موزه باستان شناسی قلعه والی شهر ایلام انتقال داده شد.

روستای تاریخی سرابکلان از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان سایت موزه فرهنگی شناخته شده و کاوش های شناسایی و پژوهشی بر روی آن در حال اجرا است.

سرپرست فرمانداری سیروان گفت: روستای سراب کلان بر روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و مردم این روستا خانه های خود را بر روی آثار تاریخی ارزشمند مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی ساخته که ضمن ایجاد مسائل عدیده برای ساکنان به تخریب آثار تاریخی نیز منجر شده است.

رحیمی مقدم اضافه نمود: از سال های گذشته تا به امروز بحث جابجایی ساکنان این روستا به سایت تازه مطرح بود که سال جاری در هفته دولت عملی شد.

وی با بیان اینکه سایت تازه این روستا در هفته دولت با حضور مسئولان افتتاح شد، افزود: این سایت با 14 هکتار مساحت و اعتبار 2 میلیارد ریال تسطیح و برای ساخت و سازهای تازه آماده سازی شد.

سرپرست فرمانداری سیروان یادآور شد: روستای تاریخی سراب کلان در سه فاز و در مدت چند سال به سایت تازه انتقال داده می گردد تا امکان کاوش و پژوهش های باستان شناسی بر روی آثار تاریخی مدفون شده در زیر روستا فراهم گردد.

رحیمی مقدم تاکید نمود: مشوق هایی برای انتقال ساکنان روستا به سایت تازه در نظر گرفته شده و به زوجین و افرادی که تمایل به ساخت و ساز داشته باشند تسهیلات مقرون به صرفه قیمت و زمین با قیمت مناسب داده می گردد.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2320

به "کشف اشیای 1200 ساله در ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اشیای 1200 ساله در ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید