گواهی نقل و انتقال املاک مسکونی برخط شد
به گزارش مجله سلنا، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از امکان صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای خاتمه کار با کاربری مسکونی برای اخذ مالیات اطلاع داد.

جهت دریافت خدمات اجرای فضای سبز پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.
به گزارش خبرنگاران از فارس، محمد مسیحی در نامه ای به ادارات مالیاتی سراسر کشور از امکان صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای سرانجام کار با کاربری مسکونی برای اخذ مالیات اطلاع داد.
در این نامه آمده است: پیرو اطلاع رسانی های قبلی در خصوص استقرار سامانه موضوع تبصره 4 ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم و اجرای طرح اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی
(منتهی به نامه شماره 3806/230/د مورخ 1389/02/08 موضوع توسعه طرح مذکور به دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به منظور تبیین فرآیند انجام کار در مرحله نخست اجرای این طرح، ترتیبات بهره برداری از سامانه موصوف و وظایف واحدهای سازمانی ذیربط، به توضیح زیر ابلاغ می گردد.
1- در حال حاضر و در مرحله نخست این طرح، امکان صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای سرانجام کار با کاربری مسکونی وجود دارد. در خصوص سایر املاک، از جمله املاک با کاربری های غیر مسکونی املاک فاقد سرانجام کار با در دست ساخت، املاکی که نقل و انتقال قبلی آنها بر اساس بند ج ماده 1 قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است (فارغ از نوع کاربری)، املاک فاقد سند تفکیکی و نیز املاک دارای سند تفکیکی که بخشی از عرصه آنها دارای کاربری غیر مسکونی باشد و نیز در موارد انتقال املاک متوفی به وراث، در این مرحله از طرح، گواهی مالیاتی به صورت برخط صادر نشده و استعلامهای فیزیکی دفاتر اسناد رسمی می بایست به صورت حضوری در ادارات امور مالیاتی ذیربط پاسخ داده شده و حسب مورد، گواهی مربوط با استفاده از فرم های ضد جعل صادر گردد.
2- در خصوص املاک دارای کاربری مسکونی که فاقد بدهی مالیاتی باشند، پس از ثبت استعلام الکترونیکی دفتر اسناد رسمی در سامانه، مالیات نقل و انتقال قطعی ملک مورد معامله به صورت برخط توسط سامانه محاسبه و اطلاعات قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی به دفتر اسناد رسمی ارسال می گردد. پس از اعلام بدهی مالیاتی و ارسال اطلاعات پرداخت به دفتر اسناد رسمی، مودی می تواند به وسیله دفتر اسناد رسمی برای پرداخت مالیات اقدام نماید. پس از اعلام وصول برخط بانک عامل، گواهی مالیاتی شامل اطلاعات کامل ملک مورد انتقال صادر می گردد. شماره واحدی که به وسیله سامانه به این گواهی تخصیص داده شده و به دفتر اسناد رسمی اعلام می گردد، باید به عنوان شماره گواهی مالیاتی در اسناد مربوط لحاظ گردد. گواهی مالیاتی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم و شماره تخصیص یافته به آن برای مدت سه ماه دارای اعتبار است. چنانچه طرف این مدت معامله انجام نگردد، استعلام مجدد بدهی مالیاتی مورد معامله لازم است.
3- در حال حاضر سامانه های سازمان، امکان جستجوی بدهی بر مبنای کد پستی را دارا نمی باشند (برطرف این مشکل در دست اقدام می باشد) لذا سوابق بدهی مالیاتی هر استعلام، بر مبنای کد ملی فروشنده/ فروشندگان در سیستم جستجو می گردد و در صورت وجود سوابق بدهی مالیاتی برای کد ملی مذکور، فرآیند الکترونیکی صدور گواهی متوقف شده و مودی می بایست برای پرداخت بدهی به اداره امور مالیاتی ذیربط مراجعه نماید. در این موارد معدود، تا زمان ایجاد امکان جستجوی بدهی بر مبنای کد پستی ملک مورد معامله، اداره امور مالیاتی ذیربط می بایست راسا نسبت به آنالیز بدهی های مودی اقدام کرده و پس از احصاء و وصول بدهی های مربوط به ملک مورد معامله نسبت به صدور گواهی مالیاتی مربوط اقدام نماید. در این موارد، با توجه به بند (د) ماده (6) بخشنامه شماره 13530 مورخ 1384/07/27 منوط نمودن صدور گواهی به پرداخت آن بخش از بدهی های مردی که با ملک مورد معامله مرتبط نیستند، فاقد وجاهت قانونی می باشد.
4- با توجه به بعضی محدودیت های سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، در حال حاضر امکان اصلاح اشتباهات و نیز تمدید گواهی به صورت الکترونیکی فراهم نیست. لذا تا زمان ایجاد بسترهای الکترونیکی لازم از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در صورت احتیاج به تغییر اطلاعات گواهی های صادره در سامانه برخط یا تمدید این نوع گواهی ها، می بایست دفتر اسناد رسمی مربوط در خواست خود را (منضم به نسخه چاپی و ظهرنویسی شده گواهی صادره) به صورت فیزیکی به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال نماید تا با توجه به اختیارات و دسترسی های سیستمی موجود، اقدامات لازم مطابق مقررات قانونی از سوی اداره امور مالیاتی مربوط به عمل آید.
5- در مواردی مانند فسخ معاملات که احتیاج به استرداد مالیات پرداختی وجود دارد، به منظور تکریم ارباب رجوع، لازم است اقدامات لازم برای استرداد مالیات در اسرع وقت صورت پذیرد.
6- با توجه به استقرار گام به گام سامانه صدور گواهی الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی نقاط مختلف کشور، گواهی های الکترونیکی و گواهی های ضد جعل سنتی، تا زمان استقرار کامل سامانه دارای اعتبار می باشند.
7- به منظور حصول اطمینان از حفظ حقوق دولت و تسهیل فرایند اجرای تبصره (4) ماده (187) قانون مالیات های مستقیم، مقتضی است ادارات امور مالیاتی ذیربط ترتیبی اتخاذ کنند تا اطلاعات واصله در اجرای ماده 185 قانون مالیات های مستقیم مورد آنالیز قرار گرفته و با رعایت مفاد بخشنامه شماره 232/ 3653/50584 مورخ 1385/10/11 تا تاریخ 1399/05/31 نسبت به مطالبه و وصول مالیات و جرائم متعلق به معاملاتی که در اجرای قسمت اخیر بند ج ماده (1) قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی، بدون پرداخت مالیات و گواهی انجام معامله به ثبت رسیده است اقدام و نتیجه را به دادستانی انتظامی مالیاتی اعلام کنند.
8- با توجه به اظهار نظر شورایعالی مالیاتی ابلاغی طی بخشنامه شماره 230/97/136 مورخ 1397/10/8 چنانچه به هر دلیل بخشی از مالیات های مربوط به مورد معامله در زمان صدور گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم، مطالبه و پرداخت نشده باشد، پس از صدور گواهی نیز این بدهی ها با رعایت مقررات مربوط از جمله مواد 156، 157 ، 227 و 277 قانون مالیات های مستقیم، قابل مطالبه خواهد بود. این امر رافع مسئولیت ماموران مالیاتی ذیربط در خصوص پاسخگویی نسبت به تضییع حقوق دولت در اثر تاخیر در وصول مالیات یا مرور زمان مالیات، نخواهد بود.
شایان تاکید است که مراحل بعدی اجرای این طرح تا سرانجام شهریور ماه امسال و با ایجاد زیرساخت های مورد احتیاج برای اجرای بند (ب) بخشنامه شماره 200/53342 /د مورخ 1397/10/09 اجرایی خواهد شد.
منبع: جام جم آنلاین