13 هزار تیبا منتظر معین تکلیف استاندارد

به گزارش مجله سلنا، مدیرعامل سایپا با بیان اینکه 13 هزار دستگاه تیبا منتظر مشخص تکلیف سازمان ملی استاندارد هستند، گفت: در صورتی که قرار به عدم شماره گذاری یا خارج شدن این خودرو از خط فراوری باشد، خودرو های شاهین و کوئیک به عنوان جایگزین به مشتریان داده می گردد.

13 هزار تیبا منتظر معین تکلیف استاندارد

به گزارش ایرنا، محمدعلی تیموری امروز (یکشنبه) در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از خطوط فراوری و پارکینگ های این خودروساز در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم تمدید اعتبار سه خودروی تیبا2، تیبا صندوقدار و سمند از سوی سازمان ملی استاندارد، گفت: در خودروی تیبا همیشه عیوبی وجود داشته، اما هیچ وقت با عیوب ایمنی به دست مشتریان نرسیده است.

وی یادآور شد: بعضی عیوب نظیر رگلاژ درب در خودرو وجود دارد که تکرار می گردد و باید طی فرآیندی اصلاح گردد.

تیموری ادامه داد: برطرف همین عیوب نیازمند قالب سازی، طراحی قالب های نو و ... بود که هزینه های زیادی در پی داشت، بر این اساس تصمیم داشتیم خطوط فراوری نوی ایجاد کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: تیبا خودرویی است که عامه مردم می توانستند آن را خریداری و استفاده نمایند، اما طبق سیاست های وزارت صمت حذف آن را در برنامه داشتیم.

مدیرعامل سایپا افزود: با توجه به پیش فروش هفت هزار خودروی تیبا به جای مانده از سال قبل، بعلاوه وجود 6 هزار دستگاه از آن در کف کارخانه، همه آن ها باید مشخص تکلیف شوند.

وی، خواهان آن شد تا سازمان ملی استاندارد ایران، فراوری را فرآیندی صفر و یکی نبیند و شرح داد: در فرآیند فراوری، عیوب ابلاغ می گردد، سپس خودروساز برنامه می دهد، اما اگر برنامه ها قابل اجرا نباشد، آن گاه می توان دستور به توقف خط فراوری داد.

تیموری اضافه نمود: خودرو هایی که فراوری می شوند، یک زنجیره قطعه سازی به آن ها متصل است، همین طور در انبار ها قطعات زیادی از این خودرو ها وجود دارد که همه آن ها سرمایه ملی هستند.

وی اظهار داشت: در همه جای دنیا نیز اگر بخواهند خودرویی را از خط فراوری خارج نمایند، طی فرآیندی این کار انجام می گردد نه اینکه به یکباره اعلام گردد که دیگر این خودرو شماره گذاری نمی گردد.

مدیرعامل سایپا توضیح داد: اگر به هر دلیلی این تعداد خودروی تیبا شماره گذاری نگردد، یا سیاستگذاری وزارت صمت بر عدم فراوری آن باشد، این خودرو ها به عنوان خودرو های فاقد گارانتی به مزایده گذاشته شده و به فروش خواهد رفت.

وی بیان داشت: بعلاوه به افرادی که برای دریافت این خودرو ها ثبت نام نموده بودند، کوئیک یا شاهین به عنوان خودروی جایگزین داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته سه خودرو سمند، تیبا صندوق دار و تیبا2 به دلیل عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از لیست تمدید اعتبار حذف شدند.

عبور مستقیم سایپا به بیش از 90 درصد رسید

تیموری بعلاوه اظهار داشت: فراوری خودرو در این مجموعه به روزانه یک هزار و 700 تا یک هزار و 800 دستگاه رسیده است که سه درصد از برنامه های وزارت صمت جلو هستیم، اما هفت درصد نسبت به برنامه های همین گروه عقبیم که تا انتها خرداد ماه جبران خ واهد شد.

وی گفت: اکنون تنها 970 دستگاه خودروی معوقه داریم، این در حالی است که تا چهار ماه پیش این رقم حدود 12 هزار دستگاه بود.

مدیرعامل سایپا با اشاره به رسیدن عدد عبر مستقیم این خودروساز به 97 درصد، یادآور شد: تعطیلی های دو روزه هفته گذشته سبب شد بعضی اجناس در گمرک باقی بماند و همین مساله عبور مستقیم را تا سه درصد کاهش داد.

به گزارش ایرنا برپایه آمار های سامانه کدال، در دو ماهه ابتدایی سال جاری گروه سایپا پیروز به فراوری 41 هزار و 869 دستگاه خودرو شد که شامل 33 هزار و 248 دستگاه خودرو از خانواده ایکس 200 (مشتمل بر تیبا، کوئیک و ساینا)، سه هزار و 426 دستگاه شاهین و پنج هزار و 154 دستگاه سایپا 151 (وانت پراید) بود.

در دو ماهه سال جاری بعلاوه 41 دستگاه خودرو شامل 40 دستگاه اس. کی. دی (قطعات نیمه کامل خودرو) و یک دستگاه سی. بی. یو (خودروی کامل صادراتی) به وسیله این گروه خودروسازی به دیگر کشور ها صادر شد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2216

به "13 هزار تیبا منتظر معین تکلیف استاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 هزار تیبا منتظر معین تکلیف استاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید