2 خانه تاریخی سمنان احیا می گردد

به گزارش مجله سلنا، عملیات احیای 2 خانه تاریخی شهر سمنان با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و بخش خصوصی در حال اجرا است.

2 خانه تاریخی سمنان احیا می گردد

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران از سمنان، سرمایه گذار احیای این دو بنای باارزش تاریخی در بازدید خبرنگاران رسانه های استان سمنان از آن گفت: بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون تومان برای احیا و مرمت و تجهیز این دو بنای ارزشمند هزینه می گردد.

به گفته شهرام ذوالفقاری، 2 بنای تاریخی خانه کلانتر و خانه تاریخی طاهریان شهر سمنان پس از مرمت قرار است به ترتیب، در زمینه های سفره خانه سنتی و هتل مورداستفاده گردشگران قرار گیرد.

وی با اشاره به هزینه اجرا شده برای مرمت این بنای تاریخی ارزشمند سمنان گفت: تا به امروز بیش از 600 میلیون تومان برای این 2 بنا هزینه شده است.

سرمایه گذار احیای خانه های کلانتر و طاهری شهر سمنان با اشاره به اینکه درمجموع بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای احیا و مرمت این 2 بنا هزینه می گردد گفت: بیش از یک میلیارد تومان نیز صرف تجهیز خانه های تاریخی کلانتر و طاهری برای استفاده گردشگران در کاربری های موردنظر می گردد.

ذوالفقاری با بیان اینکه کار مرمت و احیای این دو بنای تاریخی با سرعت و دقت و با استفاده از مجرب ترین معماران بناهای تاریخی کشور و استان سمنان و استفاده از مشاوره های اساتید مرمت کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در حال اجرا است گفت: خانه کلانتر سمنان که قرار است به عنوان سفره خانه و شربتخانه دارالحکومه این شهر مورداستفاده قرار گیرد؛ تا فروردین ماه سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.

ذوالفقاری ابراز امیدواری کرد که خانه طاهریان سمنان نیز تا تیرماه سال آینده به عنوان هتل افتتاح و مورد بهره برداری گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگاران؛ خانه کلانتر در اواسط دوره قاجار بناشده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع است.

این بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی ازجمله راهرو، اتاق های تابستانی و زمستانی، بادگیر و ... است.

این بنا دارای یک بادگیر بلند و منحصربه فرد درروی قسمت جنوبی است که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. خانه کلانتر به شماره 1787 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه طاهریان نیز در محله اسفنجان در جنوب غربی شهر سمنان واقع شده است. این خانه در سال 1346 هـجری قـمری ساخته شده است. سبک و سـیاق این بنا یادآور معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.

این بنای باارزش تاریخی با شماره 3109 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 696

به "2 خانه تاریخی سمنان احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 خانه تاریخی سمنان احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید