25 ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان

به گزارش مجله سلنا، برترین روش خنک کردن بدن بدون کولر در تابستان چیست؟ در فصل تابستان هر چقدر بیشتر به جلو می رویم، گرمای هوا شدیدتر می گردد و تحمل این مقدار گرما برای بسیاری از افراد واقعاً سخت است. از طرف دیگر روشن کردن کولر به صورت تمام وقت انرژی زیادی صرف می نماید و هزینه بالایی دارد. پس برترین راه های خنک کردن بدن بدون کولر چیست؟ برای خنک شدن بدن چه بخوریم؟ چگونه با پنکه خانه را خنک کنیم؟ برترین راهکارها برای خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان چیست؟ در این مقاله از سرویس در می توانید ترفندهای جالب برای خنک شدن بدون کولر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص برترین راه های خنک کردن خود و خنک شدن منزل بدون کولر پاسخ خواهیم داد.

25 ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان

برترین راه های خنک کردن بدن بدون کولر

با گرم شدن هوا همه ما در پی راهی برای خنک شدن در فصل تابستان هستیم. راهی که بتوانیم بدون روشن کردن کولر و صرف انرژی و هزینه زیاد، بدنمان را خنک کنیم و احساس بهتری داشته باشیم. اما چطور می توان بدن را بدون روشن کردن کولر خنک کرد؟ آیا راهی برای خنک کردن خانه بدون کولر وجود دارد؟ در ادامه می توانید با برترین راه های خنک کردن خود بدون کولر آشنا شوید.

1- یک دستمال خیس روی گردنتان بگذارید

یکی از برترین راه های خنک کردن بدن بدون کولر استفاده از یک پارچه خیس است. یک پارچه نخی را با آب سرد خیس کنید. سپس آن را پشت گردن خود قرار دهید تا احساس خنکی کنید. هر زمان که پارچه خشک شد می توانید دوباره آن را خیس کنید و روی گردن قرار دهید. قرار دادن پارچه خیس روی سایر نقاط بدن نیز می تواند به کاهش دمای بدن در تابستان یاری زیادی کند.

2- مچ دستتان را با آب سرد بشویید

یکی دیگر از روش های مفید برای خنک شدن در فصل تابستان این است که شیر آب سرد را باز کنید و مچ دستانتان را برای یک دقیقه زیر آن نگه دارید. زمان که تحمل گرما سخت می گردد، خنک کردن نقاط نبض بدن می تواند به کاهش دمای بدن شما یاری کند. هر چند که این روش موقتی است، اما می توانید هر چند باری که دوست دارید آن را تکرار کنید و از زیاد شدن دمای بدنتان جلوگیری کنید.

3- موهایتان را خیس کنید

یکی دیگر از برترین راه های خنک کردن خود بدون کولر شستن موها است. برای این کار باید سر خودتان را زیر آب خنک بگیرید و موهایتان را خیس کنید. این کار موجب می گردد تا دمای بدن شما به طرز شکفت انگیزی کاهش پیدا کند. در روزهای گرم می توانید تا چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا گرمازده نشوید.

در صورتی که بیرون از منزل هستید، بهتر است میزانی آب تمیز روی سر و موهایتان بریزید تا بدنتان خنک گردد. اگر به آلرژی مبتلا هستید یا به سرما حساسیت دارید، بهتر است به جای خیس کردن سر و موها، صورت و بدنتان را خیس کنید.

4- از اسپری آب برای خنک کردن خودتان بهره ببرید

یکی از ترفندهای جالب برای خنک شدن بدون کولر استفاده از اسپری آب است. برای این کار باید یک اسپری را با آب سرد پر کنید و هر زمان که احساس گرما می کنید، آن را روی پوست صورت و بدنتان اسپری کنید. برای خنک تر شدن می توانید آب را به صورتتان اسپری کنید و چند لحظه جلوی باد پنکه قرار بگیرید تا کاملاً خنک شوید.

اگر به فن های آبپاش دسترسی دارید، می توانید از این فن های کوچک برای خنک کردن خودتان بهره ببرید. این فن ها به صورت قابل حمل طراحی شده اند و به سیستم آبپاش مجهز هستند و به سرعت بدن را خنک می نمایند.

5- میزانی یخ جلوی پنکه قرار دهید

اگر به هر علت نمی خواهید از کولر بهره ببرید، می توانید یا کمی خلاقیت پنکه را به کولر تبدیل کنید. برای این کار باید یک ظرف فلزی بزرگ را پر از یخ کنید. سپس آن را در مقابل باد پنکه قرار دهید. زمانی که باد پنکه به یخ برخورد می نماید، باد آن خنک و یخی می گردد و هم شما و هم فضای خانه را خنک می نماید.

معمولاً برای این کار بهتر است از کاسه های فلزی یا شیشه ای بهره ببرید تا اثربخشی آن چند برابر گردد.

6- دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد دمای مرکزی بدن را کاهش می دهد و از برترین راه های خنک کردن بدن بدون کولر است. این کار به خصوص برای کاهش دمای بدن و تجربه یک خواب راحت بسیار مؤثر است. برای این موضوع بهتر است آب را روی دمای خنک و نه خیلی سرد تنظیم کنید.

7- روزها پنجره ها را ببندید و پرده ها را بکشید

باز بودن پنجره ها در هوای گرم فقط موجب گرم تر شدن هوای داخل خانه می گردد. اگر در پی راهی برای خنک کردن خانه بدون کولر هستید، بهتر است با گرم شدن هوا پنجره ها را ببندید و پرده ها را بکشید تا نور مستقیم آفتاب و گرما به داخل خانه وارد نگردد.

8- شب ها پنجره را باز کنید

شب ها معمولاً دمای هوا پایین تر و خنک تر است. بهتر است برای جلوگیری از گرم شدن خانه، شب ها پنجره ها را باز کنید تا کمی هوای خنک به داخل خانه وارد گردد. در صورتی که نمی خواهید تمام شب پنجره ها را باز بگذارید، می توانید با تاریک شدن هوا پنجره ها را باز کنید و زمان خواب آن ها را ببندید. صبح نیز می توانید قبل از گرم شدن هوا کمی پنجره ها را باز کنید.

9- از ملحفه های مناسب بهره ببرید

در تابستان بهتر است از ملحفه های ابریشمی، ساتن و پنبه ای بهره ببرید. پارچه های پلی استر و الیاف مصنوعی به هیچ عنوان برای تابستان مناسب نیستند. روتختی های سنگین و ضخیم، پتو و روبالشتی ضخیم را نیز بردارید و سعی کنید از جنس های خنک تر بهره ببرید.

10- به جای تخت روی زمین بخوابید

به طور کلی هوای گرم به سمت بالا حرکت می نماید و از همین رو همواره زمین خنک تر از تخت است. برای روزهای گرم تابستان بهتر است یک تشک روی زمین بیندازید و آن جا بخوابید. اگر خانه تان زیرزمین یا اتاق پایین خانه دارد، می توانید شب های تابستان در زیرزمین بخوابید.

11- پنکه سقفی را روشن کنید

اگر در خانه پنکه سقفی دارید، می توانید برای خنک کردن فضای خانه از آن یاری بگیرید. برای این کار باید پنکه را روشن کنید و پنجره ها را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند و خنک گردد.

12- لباس نخی و گشاد بپوشید

در فصل تابستان بهتر است لباس های رنگ روشن با الیاف نخی و طبیعی بپوشید تا جریان هوا بهتر از آن عبور کند. لباس های الیاف مصنوعی و پلی استر معمولاً گرما را در خود نگه می دارند و موجب عرق کردن می شوند.

در تابستان بهتر است قبل از بیرون رفتن حتماً از کلاه لبه دار و ضد آفتاب بهره ببرید. سعی کنید در طول روزهای گرم لباس های روشن بپوشید و از صندل و کفش های باز بهره ببرید.

13- آب بنوشید

از برترین راه های خنک کردن خود بدون کولر نوشیدن آب است. آب می تواند بدن شما را از درون خنک کند و از جلوگیری کند. در تابستان سعی کنید بیشتر آب بنوشید و از نوشیدنی های خنک و بدون کافئین بهره ببرید. اگر در هوای گرم بیرون می روید یا ورزش می کنید، حتماً برای جبران آب مورد احتیاج بدن از مایعات بیشتری بهره ببرید.

14- از خوراکی خنک بهره ببرید

خوردن،، میوه یخ زده و میوه های خنک مثل هندوانه می تواند بدن شما را هیدراته و خنک کند. سعی کنید میوه ها و خوراکی ها را در یخچال قرار دهید و خنک میل کنید تا بدنتان سریع تر خنک گردد. در تابستان می توانید میوه هایی مثل گیلاس، آلبالو و هندوانه را برای چند ساعت در فریزر بگذارید و بعد بخورید تا بدنتان خنک گردد.

بیشتر بخوانید:

خواص آلبالو تازه برای سلامت بدن

خواص هندوانه برای سلامت بدن

15- لوازم برقی اضافه و چراغ ها را خاموش کنید

لوازم برقی و لامپ ها از خودشان گرما فراوری می نمایند. در طول تابستان سعی کنید لوازم الکترونیکی اضافه و لامپ هایی که به آن ها احتیاج ندارید را خاموش کنید. در صورتی که از طریق برقی احتیاج ندارید، بهتر است آن را از برق خارج کنید تا برق اضافی مصرف نگردد.

16- لامپ ها را عوض کنید

لامپ های معمولی میزان انرژی بیشتری مصرف می نمایند و از طرفی موجب گرم شدن هوا می شوند. سعی کنید به جای لامپ های معمولی از لامپ های کم مصرف بهره ببرید. در طول روز اگر احتیاجی به لامپ ندارید، آن ها را خاموش کنید و شب با تاریک شدن هوا لامپ ها را روشن کنید تا فضای خانه گرم نگردد.

17- یک پارچه خیس در مقابل پنجره آویزان کنید

شاید برایتان جالب باشد، اما اگر می خواهید باد خنک تری از بیرون بوزد، می توانید یک پارچه خیس جلوی پنجره آویزان کنید. زمانی که باد به این پارچه برخورد می نماید، هوای داخل خانه به سرعت خنک می گردد.

18- لباس ها و ملحفه هایتان را در فریزر بگذارید

برای این که خواب راحتی را تجربه کنید و یا در طول روز احساس گرما نکنید، می توانید ملحفه ها و لباس هایتان را برای چند ساعت در فریزر بگذارید و بعد از آن ها بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا برای مدتی احساس خنکی کنید. خنک کردن جوراب ها نیز یکی دیگر از روش هایی است که می تواند بدنتان را خنک کند.

19- ملحفه تان را نمناک کنید

یکی از روش هایی که در قدیم مصری ها برای خنک کردن بدن خود در زمان خواب استفاده می کردند، خیس کردن ملحفه بود. می توانید قبل از خواب یک ملحفه نازک را خیس کنید و به عنوان پتو روی بدنتان قرار دهید. برای جلوگیری از خیس شدن تشک بهتر است یک لایه روی رو تشکی قرار دهید و روی آن بخوابید.

20- موهایتان را کوتاه کنید یا ببندید

موی بلند در تابستان موجب می گردد تا بیشتر از سایرین احساس گرما کنید. در طول تابستان سعی کنید موهایتان را کوتاه کنید و یا آن ها را ببندید تا پشت گردنتان داغ نگردد. اگر موهایتان بلند است، قبل از خواب موهایتان را به یک طرف ببافید تا کمتر با پشت گردنتان برخورد نکند.

21- از کمپرس یخ بهره ببرید

یکی از برترین روش ها برای خنک شدن بدن در فصل تابستان استفاده از کمپرس یخ است. کمپرس سرد را آماده کنید و آن را روی نبض مچ دست، آرنج، کشاله ران، مچ پا و پشت زانوهایتان قرار دهید تا خنک شوید. برای خنک کردن بدن می توانید یک بطری یخ را داخل یک پارچه نازک بپیچید و آن را روی بدن بگذارید.

22- از برنج برای خنک شدن بدنتان بهره ببرید.

جالب است اما برنج علاوه بر مزه لذیذی که دارد، می تواند به خنک شدن شما در طول شب یاری کند. بالش های پنبه ای یا الیاف گرما را جذب می نمایند و بعد از مدت زمان کوتاهی گرم می شوند. برای خنک شدن در طول تابستان می توانید یک بالش کوچک یا حتی یک جوراب تمیز را پر از برنج کنید. آن را برای چند ساعت در فریزر بگذارید. سپس در زمان خواب آن را کنار گردن یا صورتتان بگذارید تا خنک شوید.

23- پاهایتان را در آب سرد بگذارید

اگر گرما واقعاً اذیتتان می نماید و دوست دارید، به سرعت دمای بدنتان را کاهش دهید، باید پاهایتان را در تشت آب سرد قرار دهید. می توانید به جای این کار چند بار در روز پاها را با آب سرد بشویید و یا جورابتان را خیس کنید تا بدنتان خنک گردد.

24- فن ها را روشن کنید

یکی دیگر از راه های خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان این است که همه فن ها را روشن کنید. فن هوای گرم داخل خانه را به بیرون راهنمایی می نماید و از گرم شدن هوا جلوگیری می نماید. برای خارج کردن رطوبت و گرما فن دستشویی و حمام را روشن کنید و هود آشپزخانه را هم برای مدتی روشن بگذارید تا هوای گرم به سمت بیرون منتقل گردد.

25- از بالش های دارای کیسه آب بهره ببرید

نوع خاصی از بالش ها وجود دارند که به یک کیسه آب یا ژل خنک نماینده مجهز هستند. استفاده از این بالش ها به شما یاری می نماید تا در سر و صورتتان کمتر احساس گرما را تجربه کنید. برای کاهش دمای بدن در سایر نقاط نیز می توانید یک بطری آب یخ در نزدیکی پاهایتان بگذارید و بعد بخوابید.

سوالات متداول

چگونه با پنکه خانه را خنک کنیم؟

برای این کار باید یک ظرف فلزی بزرگ را پر از یخ کنید. سپس آن را در مقابل باد پنکه قرار دهید. زمانی که باد پنکه به یخ برخورد می نماید، باد آن خنک و یخی می گردد و هم شما و هم فضای خانه را خنک می نماید.

برای خنک شدن بدن چه بخوریم؟

خوردن بستنی، اسموتی، میوه یخ زده و میوه های خنک مثل هندوانه می تواند بدن شما را هیدراته و خنک کند. سعی کنید میوه ها و خوراکی ها را در یخچال قرار دهید و خنک میل کنید تا بدنتان سریع تر خنک گردد.

چطور با آویزان کردن پارچه جلوی پنجره، هوا را خنک کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد، اما اگر می خواهید باد خنک تری از بیرون بوزد، می توانید یک پارچه خیس جلوی پنجره آویزان کنید. زمانی که باد به این پارچه برخورد می نماید، هوای داخل خانه به سرعت خنک می گردد.

منابع: wikihow، greatist

منبع: افق کوروش
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2234

به "25 ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید