25 هزار دانشجوی خارجی در ایران حضور دارند، تمهیدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان ایرانی و خارجی به کشورشان

به گزارش مجله سلنا، وزارت علوم تمهیداتی را برای برای بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور و خروج دانشجویان خارجی از کشور داشته است، در حال حاضر 25 هزار دانشجوی خارجی در ایران حضور دارند و منتظر بازگشایی کلاس های درس هستند.

25 هزار دانشجوی خارجی در ایران حضور دارند، تمهیدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان ایرانی و خارجی به کشورشان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور دانشگاه های کشور به حالت تعطیل درآمدند و در این شرایط منطقی بود که دانشجویان ترجیح دهند نزد خانواده های خود بازگردند. اکنون اغلب دانشگاه های دنیا بسته شده اند و فعالیت های آموزشی را به صورت غیرحضوری دنبال می نمایند.

بخشی از دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند و با برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال های اخیر بر تعداد دانشجویان خارجی در کشور اضافه نموده شده است.

به طوری که در حال حاضر حدود 40 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور تحصیل می نمایند و بسیاری از آنان هم مشغول تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی در ایران هستند و اغلب آنان در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیل می نمایند.

به دلیل اینکه در حال حاضر اغلب کشورهای دنیا درگیر ویروس کرونا شده اند شرایط سخت گیرانه ای در بعضی کشورها رعایت می گردد، مسیرهای رفت و آمد بسیار محدود شده و اوضاع کشورها از نظر همه گیری ویروس کرونا و شرایط مراقبت و درمان متفاوت است.

پس از تعطیلی دانشگاه های کشور، اگرچه بعضی از دانشجویان خارجی برای مدتی ایران را به مقصد کشور خود ترک کردند اما آمارها اعلامی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می دهد همچنان بسیاری از دانشجویان بین الملل در ایران حضور دارند و در انتظار بازگشت شرایط به شرایط عادی و از سرگیری دوباره کلاس های درس هستند.

این گزارش در این باره است

تمهیدات وزارت علوم برای خروج دانشجویان خارجی از ایران در پی بروز کرونا

عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم در گفت وگو با خبرنگار، گفت: 40 هزار دانشجوی خارجی در 43 مرکز دانشگاهی کشور تحصیل می نمایند. از 40 هزار دانشجو بین المللی در دانشگاه های کشور 22 هزار نفر در زیرمجموعه های وزارت علوم، 8 هزار در دانشگاه آزاد، 3 هزار در وزارت بهداشت و مابقی در سایر دانشگاه ها در حال تحصیل هستند. در نخستین روزهای شیوع کرونا در ایران، شرایط برای خروج دانشجویان بین المللی از کشور در کمترین زمان ممکن و بدون تشریفات اداری با مساعدت پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا فراهم شد.

وی اضافه نمود: به این ترتیب 15 هزار دانشجوی خارجی مشغول تحصیل در ایران به کشور خود بازگشتند و آمادگی داریم این دانشجویان همان طور که در کمترین زمان ممکن و بدون تشریفات اداری از کشور خارج شدند بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی به کشور بازگردند.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره بخ خبرنگار، گفت: در پی شیوع ویروس کرونا وزارت علوم و ناجا حداکثر همکاری را در خروج دانشجویان مشغول به تحصیل در ایران که علاقه مند به بازگشت به کشور خود بودند، داشتند و این دانشجویان بدون ثبت مهر در پاسپورت از کشور خارج شدند.

وی ادامه داد: با احتساب تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کشور و تعداد دانشجویان خارجی که در پی شیوع ویروس کرونا از ایران خارج شده اند معین می گردد که در حال حاضر هنوز تقریبا یک چهارم دانشجویان خارجی باوجود تعطیلی دانشگاه ها در ایران حضور دارند.

اصلاح مقررات تردد دانشجویان خارجی

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از اصلاح مقررات تردد و راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات دانشجویان خارجی اطلاع داد و گفت: دانشجویان خارجی برای هر بار خروج از کشور باید مجوز دریافت نمایند که مقرر شد برای آنان در دوران تحصیل ویزای مولتی پُل و مجاز به چندین بار تردد صادر گردد. همچنین آنان فرصت دانشجویان خارجی برای دور بودن از ایران در دوران تحصیل از 3 ماه به 6 ماه افزایش یافت. همچنین سامانه ثبت اطلاعات تردد دانشجویان خارجی هم راه اندازی می گردد. این مصوبات به صورت لایحه اصلاح قانون در مجلس مطرح می گردد.

تمهیدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار با توجه به هماهنگی به عمل آمده از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با وزارت امور خارجه، گفت: نخستین گروهی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج که در پی شیوع ویروس در دنیا به کشور بازگشتند، دانشجوهای ایرانی در چین بودند که به ایران بازگشتند و هر زمان دانشجویان دیگری هم علاقمند به بازگشت به کشور باشند امکان بازگشت را برای آنان فراهم می کنیم.

همچنین ده ها دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در ایتالیا بالای کرونا در ایتالیا در خواست بازگشت به کشور را دارند که این موضوع در تهران و رم در دست پیگیری جدی است.

تمهیدات وزارت علوم برای دانشجویان در فرصت مطالعاتی

وزارت علوم همچنین تمهیداتی را برای دانشجویان در فرصت مطالعاتی دیده است. از جمله اینکه اگر دانشجوی دکتری برای اعزام به فرصت مطالعاتی ویزا داشته اما به دلیل مسائل ناشی از شیوع کرونا پیروز به حضور در محل تحقیق شده، پس از عادی شدن شرایط، تصمیمات لازم با رعایت حقوق قانونی دانشجویان وفق مقررات اتخاذ و اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین دانشجویان دکتری که به فرصت مطالعاتی رفته اند هم در صورت بروز هرگونه مشکل خاص در محل تحقیق، می توانند به بخش کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحقیق تماس بگیرند و اگر به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا ناگزیر به بازگشت به کشور شدند و مدت اقامت آنان کمتر از مدت معین شده بود، مقرر شده دانشگاه محل تحصیل در کشور مساعدت لازم را با دانشجو داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 862

به "25 هزار دانشجوی خارجی در ایران حضور دارند، تمهیدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان ایرانی و خارجی به کشورشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 هزار دانشجوی خارجی در ایران حضور دارند، تمهیدات وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان ایرانی و خارجی به کشورشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید