آنفلوانزای پرندگان

به گزارش مجله سلنا، آنفلوانزای پرندگان یک بیماری حاد تنفسی است که در اثر عفونت با ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود و عامل این بیماری یک نوع ویروس می باشد. تمامی پرندگان و بعضاً پستان داران دیگر از جمله خوک ها به این بیماری با

آنفلوانزای پرندگان

نویسنده: احمد حاجی شریفی

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری حاد تنفسی است که در اثر عفونت با ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود و عامل این بیماری یک نوع ویروس می باشد. تمامی پرندگان و بعضاً پستان داران دیگر از جمله خوک ها به این بیماری با درجات متفاوتی حساس هستند، این بیماری اولین بار در حدود یک قرن پیش در پرندگان ایتالیا گزارش شد. پرندگان نقش یک ناقل مکانیکی را ایفا می کنند و حتی شواهد محدودی حاکی از نقش کک ها به نام ناقل مکانیکی وجود دارد. تجارت جهانی پرندگان زنده از کشوری به کشور دیگر از راه های مهم انتقال بیماری است. شرایط این بیماری در کشور ایران، به دلیل قرار گرفتن آن در راستا مهاجرت پرندگان آبزی از راستا روسیه و قزاقستان و هم چنین بیش از 270 تالاب و زیستگان آبی همه ساله با نزدیک شدن فصل سرما، میلیون ها قطعه از پرندگان مهاجر را در خود جای می دهد، می تواند حالت نگران کننده ای ایجاد کند، پرندگان مهاجر آبزی فاقد هرگونه علایم بیماری زا بوده و در مقابل ابتلا به بیماری شدیداً مقاومت هستند، در حالی که مرغان اهلی و بوقلمون ها شدیداً به فرم کشنده بیماری حساس می باشند.

راه های سرایت

راه اصلی انتقال، جا به جایی فضولات آلوده است. انتقال ویروس از هوا به واحدهای پرورش دیگر در مقایسه با انتقال مکانیکی، نقش مهمی در انتشار بیماری ندارد، مگر آن که واحدها به هم پیوسته و یا نزدیک باشند. هم چنین از نکات مهم، وجود انبوه ویروس در فضله پرندگان و یا آلودگی گرد و خاک می باشد. پرندگان نقش یک ناقل مکانیکی را ایفا می کنند و حتی شواهد محدودی حاکی از نقش کک ها به نام ناقل مکانیکی وجود دارد. تجارت جهانی پرندگان زنده از کشوری به کشور دیگر از راه های مهم انتقال بیماری است. مقاومت بالای ماکیان آبزی در مقابل بیماری به ویژه اردک های وحشی که مخازن طبیعی این ویروس می باشند، موجب شده است که این پرندگان بدون آن که به بیماری شدید مبتلا شوند، ویروس را تا مسافت های طولانی حمل کنند.

بیشتر بخوانید:روشهای مراقبت آنفلوانزای پرندگان در انسان

علایم بیماری

اصولاً تب بالا می تواند به 40-41 درجه سانتی گراد برسد. اسهال تا 70% در بعضی گزارشات نام شده است که اصولاً آبکی است، معمولاً بدون خون و التهاب که گاهاً یک هفته قبل از علایم تنفسی ایجاد می شود. استفراغ، شکم درد، درد قفسه سینه، خون ریزی از بینی و لثه ها، سرفه، بدن درد و خلط که گاهاً خونی است و هم چنین تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس و کاهش دامنه تنفسی قابل توجه از دیگر علایم قابل ذکر است و دیگر آن که علایم تنفسی فوقانی مثل آب ریزش از بینی و گلودرد کمتر بوده و بیشتر علایم گرفتاری راه های تحتانی (عوارض ریوی) وجود دارند.

حفاظت و پیش گیری

از تماس با پرندگان اهلی و وحشی حتی الامکان خودداری کنید.

پرندگان اهلی را در قفس نگه دارید.

برای رفع خطر وجود احتمالی ویروس آنفلوانزای پرندگان، از مصرف تخم مرغ نیم پز، خام یا شل پرهیز کنید.

به بچه ها خود بیاموزید که از در آغوش گرفتن و نوازش کردن پرندگان به خصوص در زمان شیوع بیماری جداً خودداری کنند.

چنان چه به تب، سردرد، گلودرد، سرفه و یا اسهال دچار شدید، از خوددرمانی پرهیز کرده و به پزشک مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

برای رفع وجود احتمالی ویروس آنفلوانزای پرندگان، غذاهای حاوی گوشت ماکیان، مانند جوجه کباب و همبرگرهای تهیه شده از گوشت پرندگان را با 70 درجه سانتی گراد و حداقل به مدت 30 دقیقه طبخ کنید.

رعایت بهداشت مناسب اعم از دست دادن، شستشوی دست ها، عدم استفاده از ظروف مشترک، تماس صورت به صورت (مثل روبوسی) با بیماران مشکوک و یا قطعی و استفاده از ماسک های باقدرت بالا و حفاظ های چشمی لازم و ضروری است.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1965

به "آنفلوانزای پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوانزای پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید