اختلاس گرانی که به کانادا گریخته اند؛ از خاوری تا مرجان شیخ الاسلامی، چرا کانادا به ساحل آرامش اختلاس گران تبدیل شده است؟

به گزارش مجله سلنا، به نظر می رسد که اگر روابط دیپلماتیک ما با کانادا تغییر کند این کشور دیگر به بهشت چپاولگران بیت المال تبدیل نخواهد شد.

اختلاس گرانی که به کانادا گریخته اند؛ از خاوری تا مرجان شیخ الاسلامی، چرا کانادا به ساحل آرامش اختلاس گران تبدیل شده است؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با دور زمین همراه باشید، سفر دل اگیز به شهرهای تورنتو و ونکوور را با ما تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، طبق گفته رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مالی مرجان شیخ الاسلامی، متهم اصلی پرونده اختلاس پتروشیمی پیش از ارجاع این پرونده به دادگاه از کشور خارج شده است. سید اسد الله مسعودی بیان نمود که این متهم در حال حاضر مقیم کانادا است.

پیش از این هم بعضی اختلاس گران دیگر بعد از خروج به کشور به کانادا فرار کردند. مهم ترین این افراد محمود خاوری است. خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران است که به دلیل مشارکت در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی محکوم شده است.

او در مهر 1390 به بهانهٔ مسائل عصبی حادث شده و بیماری مزمن از مقام خود کناره گیری کرد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت.

اختلاس گر دیگری که خود را به ساحل آرامش کانادا رساند، مهرگان امیر خسروی است. او یکی از برادران امیر منصور آریا است که با همکاری برادرش به اختلاس چند هزار میلیارد تومانی (2800 یا 3000 میلیارد تومان) محکوم شد.

هفته نامه فارسی زبان چاپ مونترال کانادا برای نخستین بار از خبر حضور مهرگان امیرخسروی و خانواده وی در کانادا پرده برداشت و عکس های این خانواده را در حالی چاپ نموده است که دفتر اداره مهاجرت در استان کبک را ترک می کردند. اسناد و مدارک ملکی این خانواده نشان می دهد که هیوا، دختر آقای امیرخسروی، دانشجوی یکی از دانشکده های مونترال در ماه ژوییه خانه ای به ارزش 980هزار دلار در این شهر خریداری نموده است.

همه این اختلاس گران که مبالغ سنگینی را از کشور خارج نموده اند در کانادا به سر می برند اما دولت کانادا هرگز حاضر نشده است این افراد را به دولت ایران تحویل دهد.

اما چرا کانادا به خانه امن اختلاس گران تبدیل شده است. در زیر به مهم ترین این دلایل اشاره می کنیم.

ویزای سرمایه گذاری و شرایط مهاجرت به کانادا

ویزای سرمایه گذاری در کشورهای مهاجرپذیر یکی از بهترین راه های اخذ اقامت است. در میان ویزاهای سرمایه گذاری کشورهای مهاجرپذیری چون استرالیا، انگلستان، آمریکا و… می توان به جرات عنوان نمود که با توجه به تغییرات اعمال شده بر قوانین مهاجرتی کانادا که سالیانه اعمال می گردد، سرمایه گذاری کانادا باز هم از بهترین، ارزان ترین و سریع ترین انواع مهاجرت است.

اختلاس گران به وسیله باز کردن یک حساب بانکی در کانادا و واریز مبلغ سنگینی پول به سرعت هرچه تمام تر و بدون فوت وقت ویزای تجاری از کانادا می گیرند. سرعت بالای صدور ویزا و خروج از کشور باعث شده است که بسیاری از اختلاس گران کانادا را به عنوان مقصد خود انتخاب نمایند.

عدم روابط دیپلماتیک با کانادا

در دنیا چیزی به عنوان قرارداد استرداد مجرمان وجود ندارد بلکه کشورها بر اساس قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه اقدام به امضای این قرارداد می نمایند که مجرمان را میان یکدیگر مسترد نمایند. این در حالی است که ما رابطه دیپلماتیک درستی با کانادا نداریم و به همین علت عملا قرارداد دو جانبه بین ایران و کانادا قابل حصول نیست.

از بعد از انقلاب اسلامی روابط سیاسی خود را با ما به حداقل رسانده اند و به همین دلیل، استرداد اختلاس گران و یا پیگیری پرونده های آنا توسط مقامات حقوقی ایرانی بسیار سخت شده است.

همکاری نکردن اینترپل

برای بازداشت اختلاس گران و مجرمانی که به کشورهای خارجی فرار می نمایند، اولا سران یک کشور باید با پلیس دنیای یعنی اینترپل همکاری نمایند. پر واضح است که فعالیت سریع و جدی اینترپل به قدرت سیاسی یک کشور و لابی های آن وابسته است. این در حالی است که همانطور که گفته شد، ما با کانادا اساسا روابط دیپلماتیک نداریم و بنابراین، اقدام عملی و لابی با اینترپل در کشور کانادا بسیار سخت است. این است که اختلاس گران با خیال آسوده و بدون ترس از تعقیب شدن به کانادا می گریزند.

سیاسی شدن پرونده های اختلاس

طبق بیان شاهپور شیخ میلانی(استاد دانشگاه و دکترای حقوق) تنها جرائم غیرقابل استرداد، جرائم امنیتی و سیاسی اند زیرا در این جرائم زندگی مجرم در خطر است. حیطه مسئولیت پلیس اینترپل هم امنیت عمومی، تروریسم، جنایات سازمان یافته، جنایت جنگی، پول شویی، جرایم سایبری، جرائم مالکیت فکری، قاچاق اسلحه و مواد مخدر است و پلیس بین الملل وظیفه ای مبنی بر تعقیب مجرمان امنیتی- سیاسی ندارد.

حال، به علت شرایط ایران و به خصوص روابط خاص کانادا با کشورمان اصولا پرونده های مفسدان مالی هم به عنوان پرونده های امنیتی و سیاسی شناخته می شوند. به همین دلیل، نمایندگان اینترپل در کانادا با پرونده های اختلاس گران ایرانی به صورت سیاسی برخورد نموده وترجیح می دهند وارد آن نشوند.

این دلایل، نشان می دهد که چرا کانادا محل مناسبی برای اختلاس گران و مفسدان مالی است. به نظر می رسد که اگرروابط دیپلماتیک ما با کانادا تغییر کند این کشور دیگر به بهشت چپاولگران بیت المال تبدیل نخواهد شد.

منبع: خبر فوری
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 761

به "اختلاس گرانی که به کانادا گریخته اند؛ از خاوری تا مرجان شیخ الاسلامی، چرا کانادا به ساحل آرامش اختلاس گران تبدیل شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاس گرانی که به کانادا گریخته اند؛ از خاوری تا مرجان شیخ الاسلامی، چرا کانادا به ساحل آرامش اختلاس گران تبدیل شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید