اعلام نونوار شدن شاهکار معماری ایران در یزد

به گزارش مجله سلنا، ایسنا/ براساس سخنان کارشناس ارشد بازسازی آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، نونوار شدن شاهکار معماری ایران در یزد صورت می گیرد.

اعلام نونوار شدن شاهکار معماری ایران در یزد

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

قضیه چیست؟

مجید علومی از بازسازی و بهسازی کاشیکاری گنبد مسجد جامع یزد اطلاع داد و اظهار کرد: به دلیل قرارگیری این گنبد در ضلع شمالی بنا، این گنبد بیشتر در معرض عوامل فرسایشی همچون باد، باران و آفتاب قرار گرفته است و همین مساله باعث تخریب ملات و اندودش شده است.

بیشتر بخوانیدمسجد جامع یزد | بلندترین مناره دنیا

وی با اشاره به اینکه عملیات بازسازیی این بنا توسط استادکاری مجرب و یکی از نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی انجام می گردد، گفت: پس از مستندنگاری کاشی هایی که در محل تخریب شده قرار گرفته اند، آنها را از بستر کار جدا نموده و دوباره روی طرح اصلی چیده، سپس به صورت ریختن تخمیر با دوغاب گچ مسلح به صورت سنتی، روی سطح ساقه گنبد بازگردانده می گردد.

این بازسازیکار میراث فرهنگی و نائب رئیس پایگاه میراث دنیای بافت تاریخی یزد در خصوص ویژگی های گنبد مسجد جامع توضیح داد: این گنبد از نوع دو پوسته گسسته و دارای تزئینات کاشی کاری به صورت معقلی و کوفی بنایی بوده و بخشی از کاشی های ساقه آن دارای تزئینات خط کوفی بنایی، با کاشی نره مزین به واژه الله است.

لازم به ذکر است، مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی دنیا بشمار می رود، که به دستور گرشاسب از نوادگان علاء الدوله کالنجار ساخته شده و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است. از امتیازات هنری و معماری این مسجد می توان به قدرت و استواری کاشیکاری های نفیس و زیبای لاجوردی آن اشاره نمود.

این شاهکار معماری در یزد قدمتی متعلق به قرن هشتم هجری قمری دارد و با شماره ثبتی 206 در سال 1313 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 956

به "اعلام نونوار شدن شاهکار معماری ایران در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نونوار شدن شاهکار معماری ایران در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید