خسارت 1.3 میلیارد دلاری آلودگی هوا به تهران
به گزارش مجله سلنا، رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش در سال 1397 مرگ سه هزار و 447 نفر 30 سال و بالاتر از آن در تهران به علت مواجهه با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ثبت شده که هزینه مالی آن حدود 1.3 میلیارد دلار برآورد شده است.
محمدصادق حسنوند روز پنجشنبه در نشست نقش آلودگی هوا بر افزایش بیماری های قلبی، تنفسی و سرطان ها اضافه نمود: آلودگی هوا مسئله ای است که حدود 92 درصد مردم جهان با آن روبرو اند در واقع این درصد از مردم جهان با غلظتی از آلاینده ها در هوا روبرو هستند که بیشتر از حد استاندارد است، به عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا 137 میلیون نفر در مناطقی زندگی می نمایند که غلظت آلاینده ها در هوا بالاتر از مقدار استاندارد است.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که سالانه 7 میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا است که 4.2 میلیون آن مربوط به آلودگی در هوای آزاد و بقیه مربوط به آلودگی در داخل منازل است. در واقع این 7 میلیون مرگ حدود 10 درصد مرگ و میر جهان را به خود اختصاص می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه در ایران بین 30 تا 40 هزار مرگ در سال را منتسب به آلودگی هوا می دانند، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است که آلودگی هوا بعد از سیگار بیشترین نقش را در بروز بیماری های غیر واگیر دارد در حالی که اگر کیفیت هوا مطلوب و غلظت آلاینده های هوا استاندارد باشد می تواند امید به زندگی را 6 دهم سال افزایش دهد، به عنوان مثال اگر تمام سرطان های ریه و پستان را هم ریشه کن کنیم معادل این 6 دهم سال نمی گردد.
وی گفت: مسئله مهم این است که می دانیم آلودگی هوا را چگونه کاهش دهیم اما سرطان را هنوز نمی دانیم بنابراین اگر آلودگی را کنترل کنیم به میزان زیادی امید به زندگی افزایش می یابد.
حسنوند با اشاره به اینکه آلودگی هوا در جهان هشتمین عامل خطری است که بیشترین مرگ را به خود اختصاص داده است در حالی که در کشور ما هفتمین عامل است، ادامه داد: در سال 1990 رتبه 9 را داشت اما در سال 2017 به هفتم رسید که این نشان می دهد یک سری کارها در این زمینه صورت گرفته است.
وی ذرات معلق را مهمترین عامل خطر در ایران دانست و توضیح داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته 70 درصد بار عوامل خطر محیطی را به خود اختصاص داده است ، در زمینه تاثیر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 152 کشور را مورد آنالیز قرار داده و رتبه بندی کردند، غلظت آن در جهان 51 میکروگرم بر متر مکعب است که نشان داد ایران در این زمینه نسبت به متوسط جهان در صندلی وسط قرار گرفته است یعنی این غلظت در ایران از حد استاندارد نیز کمتر است و دارای غلظت 49 میکروگرم بر متر مکعب است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران یادآورشد: بنابراین شرایط ایران در این زمینه نسبت به بعضی کشورها خوب است ، غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در سوئد، استرالیا و کانادا کمتر از 10 میکروگرم است و غلظت این ذرات در عربستان ، قطر، کویت، امارات و بحرین از ایران بیشتر است.
رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: اما مسئله مهم درباره ایران این است که فرایند غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در کشور رو به افزایش است، بر اساس مطالعات صورت گرفته غلطت این ذرات در ایران از سال 2010 تا 2016 (1389 تا 1395) 7.8 دهم درصد افزایش داشته است، البته متوسط جهان نیز افزایشی است اما در کشورهایی مانند چین 2 درصد کاهش، مکزیک 12 درصد، فرانسه 3 درصد و سوئیس 6 درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه تهران 13 میلیون جمعیت دارد، گفت: ایستگاه های کنترل و پایش آلاینده ها در سطح شهر تهران نشان داد که شرایط غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در جنوب غرب و مرکز تهران بیشترین غلظت را دارد و این غلظت نسبت به مناطق یک و دو ، 2 برابر است. در واقع تفاوت غلظت در داخل تهران بسیار بیشتر از تفاوت تهران با مثلا اصفهان است، گزارش ها نشان می دهد غلظت این آلاینده در سال 1397 در شهر ری و پیروزی 37 میکروگرم در متر مکعب بود و در مناطق یک و دو حدود 17 تا 19 میکروگرم بود.
حسنوند تاکید نمود: در شهری مانند تهران با این تعداد جمعیت 22 ایستگاه پایش وجود دارد که فقط 14 ایستگاه غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را اندازه گیری می نمایند در حالی که به تعداد بیشتری ایستگاه احتیاج داریم. به عنوان مثال در مرکز شهر تهران چنین ایستگاهی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 7 منطقه از 22 منطقه در کشور ایستگاه اندازه گیری داشته است، به بعضی اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور اشاره نمود و گفت: بین سال های 1385 تا 1397 یک سری اقدامات صورت گرفت که منجر به کاهش غلظت دی اکسید گوگرد در هوای تهران شد یعنی از غلظت 60 واحد به 5 واحد رسید، اما غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون افزایشی بود در واقع غلظت آن در تمام این سال ها بالاتر از حد استاندارد و حدود 2 تا 4 برابر استاندارد بود، در سال 97 حدود 220 روز غلطت این آلاینده در تهران بیشتر از استاندارد بود. تغییر غلظت دی اکسید نیتروژن نیز در این سال ها بسیار معنا دار نبوده است اما از سال 92 به این طرف فرایند افزایشی داشته است.
رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران به اثرات بهداشتی آلاینده های هوا در شهر تهران اشاره نمود و اضافه نمود: بر اساس آخرین گزارش در سال 1397 مرگ سه هزار و 447 نفر 30 سال و بالاتر از آن به علت روبرو با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده است، در واقع آلودگی هوا بیشتر افراد مسن و مستعد را تحت تاثیر قرار می دهد و بیش از 70 درصد از مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران در میان افراد بالای 65 سال بوده است.
وی به سال های از دست رفته به علت مرگ ناشی از آلودگی هوا در تهران اشاره نمود و گفت: به این نسبت به واسطه روبروه با آلودگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران 42 هزار سال عمر از دست رفته داشتیم که در گروه سنی 15 تا 65 سال حدود 27 هزار سال بوده است همچنین هزینه مالی آن برای شهر تهران حدود 1.3 میلیارد دلار بوده است. اینها آمارهای تکان دهنده ای هستند و باید آنالیز کرد که کشورهای پیروز در مورد کنترل آلودگی هوا چه کارهایی انجام داده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اضافه نمود: یکی از کشورهای پیروز در این زمینه چین است که پیروزیت خوبی در شهر پکن به دست آورد، در واقع رکورد کاهش آلودگی هوا در 5 سال را ثبت کرد و در سال 2013 تا 2017 توانست غلظت ذارت معلق کمتر از 2.5 میکرون را 35 درصد کاهش دهد، آنها در این راستا سرمایه گذاری بزرگی کردند و برنامه منسجمی را دنبال و قوانین و جرایم زیست محیطی سنگینی وضع کردند تا اینکه پیروز شدند.
وی تاکید نمود: آلودگی هوا مشکل تمام جهان است ، ابتدا باید شفافیت اطلاعات را در این زمینه داشته باشیم و گام بعدی رفع کردن مشکل است، برنامه های پیروزی زیادی در جهان وجود دارد که می توانیم از آنها یاری بگیریم.
وی یادآورشد: مسئله ای که در کشور ما وجود دارد این است که برنامه های ما در زمینه کاهش آلودگی هوا مبنای علمی ندارد ، به عنوان مثال وقتی سهم خودروهای شخصی در تهران در آلودگی هوا حدود 2 درصد است دیگر اجرای طرح زوج و فرد یا LEZ معنایی ندارد، کشوری مانند چین با توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقا کیفیت سوخت، ارتقا استاندارد خودروها، تقویت زیرساخت ها برای استفاده از دوچرخه و استاندارد برای صنایع پیروز بوده است.
منبع: انتخاب