اواسط فروردین، زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات

به گزارش مجله سلنا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فرارسیدن زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات، به لزوم مبارزه با این آفت تاکید نمود.

اواسط فروردین، زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار از ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فرارسیدن زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات، گفت: آفت جوانه خوار مرکبات یکی از آفات مرکبات حاشیه ساحلی دریای مازندران است که بیشترین تراکم آن در باغات شهر های بهنمیر، جویبار، ساری، میاندورود، نکا و زاغمرز بهشهر مشاهده می گردد.

او با بیان اینکه لارو (کرم) آفت همزمان با رشد جوانه های نورسته مرکبات از تخم خارج شده و خود را به جوانه های مرکبات رسانده و با تنیدن تار، برگ های جوان را لوله و از برگ های جوان تغذیه می نماید و حتی جوانه های انتهایی را قطع می نماید، اضافه کرد: در صورت بالا بودن تراکم جمعیت آفت مزبور، مبارزه بموقع با آفت یاد شده برای حفظ برگ ها و جوانه های جدید و افزایش کمی و کیفی میوه ها لازم است.

زاغی با بیان اینکه این آفت 9 ماه از سال را بصورت دستجات تخم روی تنه و شاخه های اصلی و قطور درخت سپری می نماید، به باغداران توصیه کرد: مناسب ترین راه حل، روغن پاشی تنه و شاخه های اصلی با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان 500 سی سی در 20 لیتر آب با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای هنگام تفریخ تخم آفت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توصیه اینکه باغداران قبل از هر اقدامی باید با کارشناسان حفظ نباتات مستقر در جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی هماهنگی و مشورت نمایند، توجه به اطلاعات هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی، عدم مصرف حشره کش بدلیل فعالیت حشرات گرده افشان و رعایت اصول و نکات ایمنی هنگام روغن پاشی را مورد تاکید قرار داد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 870

به "اواسط فروردین، زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اواسط فروردین، زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید