با فُرمی نیک، طرحی نو در اندازید!

به گزارش مجله سلنا، طراحی همان فرآیند خلق یک محصول است و طراحی صنعتی حرفه طراحی محصولاتی است که هر روز میلیون ها نفر از آنها استفاده می نمایند.

با فُرمی نیک، طرحی نو در اندازید!

طراحان صنعتی نه تنها ظاهر و زیبایی محصول را افزایش می دهند ، بلکه در بهبود عملکرد آن، نحوه فراوریش و نهایتا تجربه کاربر نیز تاثیرگذار هستند.

هر کالایی که در خانه شماست و از آن استفاده می کنید، طی یک فرآیند طراحی به وجود آمده است و قطعا این طراحی در جهت آسان کردن استفاده از آن محصول و درنتیجه جلب رضایتمندی شما به عنوان مشتری، به کار گرفته شده است.

محمدرضا عمادیان مهر، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت طرح و فرم نیک اندیش است که با نام تجاری فُرمی نیک در زمینه طراحی محصول فعالیت می نماید.

محمدرضا عمادیان مهر درباره داستان زندگی حرفه ای و ماجرای ورودش به این حوزه به جام جم می گوید: تحصیلات آکادمیک من در رشته طراحی صنعتی بوده و مدرک کارشناسی ام را در سال 78 از دانشگاه علم وصنعت گرفتم؛ در ادامه پیروز شدم همین رشته را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه دهم و در سال 81 در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم. آغاز فعالیت حرفه ای من در حوزه طراحی محصول، تقریبا از سال 78 و هم زمان با دریافت مدرک کارشناسی ام بود. در آن سال ها با یک شرکت سازنده مانیتورهای مراقبت از بیمار همکاری می کردم که دلیل گستردگی فعالیت فرمی نیک در زمینه مهندسی پزشکی و طراحی محصولات بیمارستانی هم از همان دوران نشأت می گیرد.

او ادامه می دهد: بعد از اینکه چند سالی را به عنوان خویش فرما کار می کردم، انتها با همکاری یکی از دوستانم در سال 84 شرکتی را با نام فرمی نو تأسیس کردیم؛ اما پس از دو سال فعالیت مشترک، انتها به همکاری مان انتها دادیم و من شرکت فرمی نیک را به طور رسمی به ثبت رساندم. فرمی نیک از سال 86 تا کنون، در حوزه طراحی صنعتی به کار خودش ادامه داده است.

تنوعی کم نظیر در طراحی محصولات

مدیرعامل فرمی نیک، درخصوص زمینه فعالیت این شرکت و همچنین گستردگی خدمات آن می گوید: در فرمی نیک، وسعت خدمات ما بسیار زیاد است و محصولاتی که طراحی آنها را برعهده داریم، در دسته بندی های بسیار متنوعی قرار می گیرند. طراحی قطعات خودرویی، وسایل پزشکی، لوازم خانگی، مبلمان خانگی و شهری، محصولات محیطی (مانند لوازم نورپردازی محوطه های بیرونی)، بسته بندی ها و ... تنها گوشه ای از سرفصل های محصولاتی هستند که طراحی آنها را فرمی نیک انجام می دهد. البته در سال های اخیر بخش عمده ای از فعالیت ما بر روی طراحی لوازم پزشکی و همچنین طراحی بسته بندی محصولات مختلف، متمرکز شده است. تعدادی از محصولات پزشکی ای که ما در فرمی نیک طراحی نموده ایم شامل تخت بیمارستانی، برانکارد، مانیتور مراقبت از بیمار، دستگاه نوار قلب، الکتروشوک ، دستگاه الکتروتراپی، دستگاه فتوتراپی، انکوباتور نوزاد و ... است.

عمادیان مهر در ادامه صحبت هایش به تجربه فعالیت برون مرزی خود اشاره می نماید و می گوید: شرکت رویاکس دیزاین حاصل یک بلندپروازی است! این شرکت نیز در زمینه طراحی صنعتی فعالیت دارد و من آن را با همراهی یکی از دوستانم در سال 2013 میلادی، در شهر پراگ (پایتخت جمهوری چک) تأسیس کردیم؛ اما پس از چند سال که در آنجا مشغول به کار بودم، تصمیم گرفتم بیشتر تمرکزم را بر روی مجموعه فرمی نیک قرار دهم و در ایران حضور فیزیکی داشته باشم. البته رویاکس دیزاین نیز همچنان به قوت خودش باقی است و به کارش ادامه می دهد.

فرآیند طراحی محصول

انجام تحقیقات اولیه

تهیه فهرست بایدها و نبایدها

ارائه طرح های اولیه براساس نتیجه تحقیقات اولیه

آنالیز طرح های اولیه (در کارگروهی متشکل از بخش تحقیقات و طراحی و نمایندگان کارفرما)

انتخاب طرح نهایی (با آنالیز تمام جوانب، از نظر کارفرما گرفته تا نقاط ضعف و قدرت موجود در استفاده از محصول)

طراحی جزئیات فنی

تهیه نقشه های ساخت و فراوری اولیه

نمونه سازی

آنالیز نهایی و برطرف ایرادهای احتمالی

ساخت قالب یا محصول (فراوری انبوه)

رقابت در طراحی محصول

عمادیان مهر درباره شرکت هایی که در حوزه طراحی محصول، به نوعی رقیب فرمی نیک محسوب می شوند، به جام جم می گوید: متأسفانه در کشور ما تعداد طراحان حرفه ای در این حوزه بسیار کم است و حتی تعداد شرکت هایی که در زمینه طراحی محصول فعالیت می نمایند، از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی نماید؛ اما در این عرصه محدود رقابت، تنها عامل فزونی تجربه است. در بسیاری از موارد در یک پروژه فراوریی، بخش طراحی صنعتی حدبیشترحدود 10 درصد از بودجه آن پروژه را به خودش اختصاص می دهد و بخش عمده ای از سرمایه فراورینماینده، صرف قسمت های دیگری از فرآیند فراوری محصول می گردد؛ بنابراین فراورینماینده باید به شخص یا گروهی که برای طراحی محصول استخدام می نماید، اعتماد زیادی داشته باشد. بدیهی است این اعتماد فقط از اطلاعات و دانش طراحی، تجربه و سوابق آن شخص یا مجموعه طراح نشأت می گیرد.

او در انتها می افزاید: با توجه به تجربه 22 ساله ام در حوزه طراحی محصول، می توان گفت این تجربه که منجر به بالا رفتن کیفیت طراحی ها می گردد، همان مزیت رقابتی ما نسبت به سایر مجموعه های مشابه است. به عقیده من طرحی که منجر به فراوری یک محصول خوب می گردد، نشان دهنده کیفیت بالای طراحش است و بدیهی است که اگر طرح یک محصول شکست بخورد و ناپیروز باشد، نشان از ناتوانی طراح آن دارد.

کاربرد انواع طراحی در حوزه طراحی محصول

بنیان گذار شرکت فرمی نیک در راستای آشنایی با مفهوم طراحی محصول شرح می دهد: ما طراحی را به چشم یک فرآیند می بینیم که منجر به خلق یک محصول جدید می گردد. طراحی می تواند از صفر تا صد یک محصول جدید را در برگیرد که به آن ابداع یا نوآوری (Innovate) می گویند؛ یا می تواند محصول جدیدی را به وسیله ایجاد تغییرات در محصول اولیه و تبدیل آن به محصولی جدید به وجود آورد که به آن طراحی مجدد یا بازطراحی (Redesign) گفته می گردد. مدلی از طراحی که کاربرد بیشتری در حوزه طراحی صنعتی دارد، طراحی مجدد است و خیلی کم پیش می آید که در این حوزه شاهد ابداع یا نوآوری باشیم.

عمادیان مهر می افزاید: نکته ای که در طراحی وجود دارد، این است که در فرآیند تبدیل یک محصول از فرم قدیم به فرم جدید، طراح کوشش می نماید بعضی از ویژگی های مدنظرش را به محصول اضافه کند. درنتیجه در بسیاری از مواقع شاهدیم که در طول فرآیند طراحی مجدد، ابداع نیز صورت می گیرد؛ برای مثال فرض کنید برانکاردی را طراحی نموده ایم که قابلیت بلندکردن بیمار، بدون احتیاج به برق یا باتری را دارد. ایجاد این قابلیت که تا پیش از این نظیر نداشته، بخش ابداع است و تغییراتی که در شکل وشمایل این برانکارد نسبت به یک برانکارد معمولی اجرا شده است، به عنوان طراحی مجدد محسوب می گردد. وی در ادامه اظهار می نماید: در بخش طراحی بسته بندی، در بیشتر موارد بازطراحی به کار می رود؛ یعنی زمانی که ما یک ظرف سس جدید طراحی می کنیم، درواقع یک فرم و ظاهر جدید برای آن درنظر می گیریم که باعث بگردد مشتری با دیدن آن، برای خریدش ترغیب گردد. به این ترتیب طراحی مجدد منجر به افزایش فروش آن سس شده و درنتیجه علاوه بر رضایت مشتری، رضایت فراورینماینده نیز جلب می گردد.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1732

به "با فُرمی نیک، طرحی نو در اندازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فُرمی نیک، طرحی نو در اندازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید