برنده قرارداد خرید نفت عراق به صورت پیش پرداخت انتخاب شد

به گزارش مجله سلنا، عراق در کوشش برای تامین مالی هزینه های مالی، یک شرکت چینی را برای قرارداد فروش نفت در قبال پیش پرداخت چند میلیارد دلاری انتخاب کرد.

برنده قرارداد خرید نفت عراق به صورت پیش پرداخت انتخاب شد

به گزارش خبرنگاران، خبرگزاری دولتی عراق با اشاره به مصاحبه با علا الیسیری، رییس شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) که بر صادرات نفت این کشور نظارت دارد، گزارش کرد این شرکت پس از آنالیز پیشنهادهایی که از چندین بازرگان دریافت نموده بود، یک شرکت چینی را انتخاب کرد. با این حال این خبرگزاری به نام این شرکت اشاره نکرد و مشخص نکرد آیا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق این قرارداد را امضا نموده است یا خیر. بلومبرگ ماه گذشته گزارش نموده بود که شرکت ژنهوا اویل که زیرمجموعه عظیمترین پیمانکار دفاعی دولتی چین است، برنده این قرارداد شده است.

شرکت ژنهوآ در فراوری و تجارت نفت فعالیت دارد. اگرچه این شرکت در خارج از چین چندان شناخته شده نیست اما نقش مهمی در سیاست جهانی شدن چین در عرصه انرژی ایفا می نماید. این شرکت در امتیازات نفتی در امارات متحده عربی، قزاقستان و میانمار سرمایه گذاری نموده و نفت کشورهایی مانند کویت، برزیل و جمهوری کنگو را تجارت می نماید. این شرکت در سال 2003 به عنوان زیرمجموعه عظیمترین پیمانکار دفاعی دولتی چین تاسیس شد.

خبرگزاری دولتی عراق به نقل از الیسیری نوشت: رقابت شدیدی بین دو شرکت اروپایی و چینی وجود داشت و شرکت چینی برنده شد.

برای نخستین بار است که عراق به دنبال قرارداد پیش پرداخت است که تحت آن نفت به عنوان وثیقه برای وام استفاده می گردد. همچنین جدیدترین نمونه از وام دهی چین به کشورهای فراوریکننده ضعیف نفت به وسیله شرکتهای بازرگانی و بانکهای دولتی است.

سومو طبق نامه ای که در نوامبر به شرکتهای بازرگانی فرستاد، پیشنهاد کرد روزانه 130 هزار بشکه نفت به مدت پنج سال عرضه کند و در قبال آن پیش پرداخت برای عرضه یک سال را دریافت می نماید که بر مبنای قیمت فعلی نفت، بیش از دو میلیارد دلار خواهد بود. برنده قرارداد به مدت یک سال اجازه دارد مشخص کند چه زمانی نفت تحویل داده گردد. این مکانیزم از سوی هیات دولت عراق تصویب شده است.

همه فراوریکنندگان نفت از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت از مارس سال 2020 آسیب دیده اند. اما عراق که تقریبا همه درآمد دولتی اش از فروش نفت است، در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته است. طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، فراوری ناخالص داخلی این کشور سال میلادی گذشته 11 درصد کوچک شد که بیشتر از سایر اعضای اوپک بود. دولت عراق در مارس ارزش نرخ برابری دینار در برابر دلار آمریکا را حدود 20 درصد کاهش داد که نخستین کاهش ارزش ارز عراق از زمان تهاجم آمریکا به این کشور در سال 2003 بود.

مسائل عراق، تهیه پول به وسیله بازار اوراق قرضه را برای دولت این کشور دشوارتر نموده است. میانگین بازده اوراق قرضه دلاری عراق 8.2 درصد است که یکی از بالاترین سطوح بازده برای هر کشوری است.

به گفته منابع مطلع، این قرارداد نفتی علاقه گسترده ای را در میان شرکتهای بازرگانی عظیم ایجاد نموده بود. این قرارداد یکی از عظیمترین قراردادهای پیش پرداخت برای خرید نفت در تاریخ است اما کمتر از رکورد 10 میلیارد دلار است که شرکت روس نفت در سال 2013 از شرکتهای بازرگانی ویتول و گلنکور دریافت کرد. علاوه بر وجه اقتصادی، این قرارداد از این نظر بی سابقه است که برنده آن اجازه دارد نفت عراق را به هر مقصدی که می خواهد ببرد. معمولا نفت خاورمیانه با شرایط سخت گیرانه ای فروخته می گردد تا مانع از فروش مجدد نفت این منطقه توسط معامله گران و پالایشگاهها به مناطق دیگر گردد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، الیسیری گفت: عراق دو میلیارد دلار با نرخ بهره صفر و قیمت بالاتر از شاخص قیمت نفت دریافت می نماید. مزیتی که عراق به شرکتها داده است آزادی مشخص روز بارگیری محموله های نفتی، مقصد صادرات و امکان فروش مجدد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1538

به "برنده قرارداد خرید نفت عراق به صورت پیش پرداخت انتخاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده قرارداد خرید نفت عراق به صورت پیش پرداخت انتخاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید