تعلل سه ساله وزارت ارتباطات، پنجره واحد مدیریت زمین باز می گردد؟

به گزارش مجله سلنا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در انجام تعهدات خود ذیل دولت الکترونیک و طراحی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین کوتاهیِ سه ساله ای داشته است که انجام آن می تواند منشأ تحول در زمینه مبارزه با چپاول اراضی ملی و دولتی باشد.

تعلل سه ساله وزارت ارتباطات، پنجره واحد مدیریت زمین باز می گردد؟

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات سازمان امور اراضی، مدیرکل تهیه طرح های بنیاد مسکن و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان جنگل ها در گفت و گو با وطن امروز، تعلل وزارت ارتباطات را دلیل اصلی ایجاد نشدن پنجره واحد مدیریت زمین دانستند.

در حال حاضر مدیریت درخواست ها و مجوزهای حوزه زمین در دستگاه های اجرایی کشور به صورت سنتی انجام می گردد به گونه ای که در جریان صدور مجوزهای حوزه زمین (واگذاری یا تغییر کاربری، تفکیک، پروانه ساخت و...) موافقت ها و استعلام های مورد احتیاج به صورت کاغذی صادر می گردد.

این روش با 2 مشکل اساسی روبرو است: اولا؛ فقدان یک سیستم یکپارچه نرم افزاری برای رصد و رهگیری مجوزها و استعلامات، دوما؛ بی اعتباری اسناد کاغذی که موجب بروز تخلفاتی نظیر جعل و تقلب می گردد.

به منظور تحقق منویات رهبر حکیم انقلاب درباره مبارزه با زمین خواری، راه اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین در نخستین نشست کارگروه مبارزه با زمین خواری سال 1395 در دستور کار نهاده شد تا ضمن کاهش پیچیدگی، برطرف سردرگمی و اتلاف زمان در زمینه صدور مجوزهای حوزه زمین، امکان نظارت سیستماتیک درباره صدور مجوزها فراهم گردد.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین سامانه ای برای ضابطه مند شدن امور زمین در کشور است که با راه اندازی آن، از بسیاری تخلفات نظیر زمین خواری، جعل مجوز ها و استعلامات، وقوع تبانی و ارتشاء بین متقاضی و کارشناسان سازمان ها و سوءاستفاده متخلفان به دلیل تعدد سازمان های متولی حوزه زمین جلوگیری خواهد شد و استعلامات و مجوز ها و همه فرآیند های مرتبط با امور زمین به صورت الکترونیکی و به وسیله درگاه اینترنتی واحد و به صورت متمرکز انجام خواهد شد.

با تأخیر 2 ساله، مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد مالی در آذرماه 97، سازمان فناوری اطلاعات را موظف کرد که در مهلت قانونی 6 ماهه این سامانه را پیاده سازی کند. اهمیت این سامانه برای کشور چنان برجسته بود که مصوبه اردیبهشت ماه 97 هیأت وزیران، صورتجلسه دی ماه 98سازمان امور استخدامی و ابلاغیه اسفندماه 98 ریاست جمهوری در جلسه شورای فناوری اطلاعات به ترتیب تسریع پیاده سازی این سامانه را جداگانه مورد گوشزد و تأکید قرار دادند. اما سازمان فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول 3 سال گذشته به بهانه های گوناگون از تکالیف قانونی خود سرپیچی نموده است.

کارشکنی های وزارت ارتباطات در پیاده سازی سامانه

امید پورتحویلدار مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات سازمان امور اراضی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در بدو تصویب سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در سال 95، وزارت ارتباطات در راستای مصوبات دولت الکترونیک، همه ارگان های دولتی را مکلف کرد راه اندازی هرگونه سامانه ای منوط به استقرار در شبکه ملی اطلاعات باشد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب طی مذاکرات با وزارت ارتباطات، تصمیم گرفته شد که سازمان فناوری اطلاعات موظف و مأمور به پیاده سازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گردد.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات سازمان امور اراضی در ادامه به کارشکنی های وزارت ارتباطات اشاره و تشریح کرد: بعد از توافقات اجرا شده، ناگهان وزارت ارتباطات مدعی شد سامانه ای به نام سیماک با اهداف تعریف شده سامانه پنجره واحد زمین، سابقاً شروع به کار نموده است و به همین بهانه مدت ها پیاده سازی پنجره واحد زمین را به تعلیق درآورد اما چندی بعد به اثبات رسید سامانه سیماک با وجود صرف هزینه های هنگفت، ظرفیت لازم را برای دستیابی به اهداف مذکور ندارد.

پورتحویلدار یکی از بهانه های وزارت ارتباطات را کمبود بودجه دانست و عنوان نمود: این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد صراحتاً در جلسات مشترک ما بیان نموده اند که وزارت ارتباطات بودجه کافی برای طراحی و پیاده سازی این سامانه را دارا است.

وی با بیان اینکه 4 مصوبه مهم دولتی، پشتوانه محکمی برای پنجره واحد مدیریت زمین محسوب می گردد، گفت: در آخرین پیگیری هایی که اخیراً از آقای ملکی پرست، از مدیران وزارت ارتباطات درباره شرایط این سامانه داشتیم متأسفانه مجدداً با بهانه جویی و تعلل این وزارتخانه رو به رو شدیم.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات سازمان امور اراضی با ابراز نارضایتی از به نتیجه نرسیدن مناقصه های برگزار شده توسط سازمان فناوری اطلاعات برای برون سپاری این سامانه خاطر نشان کرد: قطعاً شرکت های خصوصی در داخل کشور هستند که توانایی پیاده سازی زیرساخت های این سامانه را بخوبی دارا باشند.

پورتحویلدار با اظهار ناامیدی از به پایان رسیدن این سامانه، عنوان نمود: سازمان امور اراضی مذاکرات خود را با ارگان های مرتبط حوزه زمین و مسکن شروع نموده تا بتواند مستقلا سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را به مرور زمان به پایان برساند.

مبارزه با زمین خواری معطل دولت الکترونیک وزارت ارتباطات

عسگری مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح های بنیاد مسکن هم در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین 3 سال است نتوانسته به مرحله بهره برداری برسد، گفت: سابقاً بنیاد مسکن به صورت رسمی به ستاد مبارزه با مفاسد مالی اعلام آمادگی نموده بود تا راه اندازی و ایجاد زیرساخت های این سامانه به این سازمان واگذار گردد اما در نهایت تصمیم بر آن شد سازمان فناوری اطلاعات متولی اجرای این سامانه گردد.

به گفته وی، سازمان فناوری اطلاعات کمبود اعتبار را یکی از موانع اصلی فعالیت خود دانسته است.

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح های بنیاد مسکن با اشاره به اینکه راه اندازی نرم افزاری و زیرساخت های اولیه این سامانه هزینه چندانی در بر ندارد، گفت: سامانه پنجره واحد در نقش اتاق شیشه ای در زمینه مجوزهای حوزه زمین و مسکن ظاهر خواهد شد و در مبارزه با فساد سودمند خواهد بود.

متولی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین جوابگو باشد

همچنین علی جعفری، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان جنگل ها نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می تواند مفاسدی همچون فروش اطلاعات اراضی و زمین خواری را کاهش دهد، گفت: بهتر است راجع به آخرین شرایط این سامانه از متولی آن یعنی سازمان فناوری اطلاعات توضیحات لازم را اخذ کنید.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها یکی از مطالبه گران اصلی برای تسریع در پیاده سازی این سامانه است، گفت: زیرساخت های فنی را کاملاً مهیا نموده ایم تا سازمان فناوری اطلاعات بتواند 10 سازمان مرتبط با حوزه زمین و مسکن از جمله سازمان جنگل ها را به سامانه یکپارچه پنجره واحد مدیریت زمین متصل کند.

سامانه ای که مبارزه با چپاول اراضی ملی و دولتی را متحول می نماید

بنا بر این گزارش، با راه اندازی این سامانه همه جابجایی اراضی شهرداری ها، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه وشهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن و شورای عالی شهرسازی و معماری)، سازمان امور اراضی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جنگل ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت نیرو، شرکت های آب و برق منطقه ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق شیشه ای به نام پنجره واحد مدیریت زمین قابل رصد و پیگیری است. معطلی 3 ساله اجرایی شدن این سامانه را باید از راهروهای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات جست و جو کرد. محمدجواد آذری جهرمی پیش از این بارها به احقاق حق الناس به پشتوانه پیشبرد دولت الکترونیک اشاره نموده است اما بی اعتنایی وی به سامانه ای که می تواند منشأ تحول در زمینه مبارزه با چپاول اراضی ملی و دولتی باشد، جای تعجب دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1015

به "تعلل سه ساله وزارت ارتباطات، پنجره واحد مدیریت زمین باز می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تعلل سه ساله وزارت ارتباطات، پنجره واحد مدیریت زمین باز می گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعلل سه ساله وزارت ارتباطات، پنجره واحد مدیریت زمین باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید