حرکت مرد فلج با اسکلت روباتی

به گزارش مجله سلنا، وقتی تیبو مثلا به راه رفتن فکر می نماید یک سلسله دستور برای حرکت دادن پاهایش ارسال می گردد. او می تواند بازو و ساعدهایش را در سه بعد حرکت دهد.

حرکت مرد فلج با اسکلت روباتی

مردی فلج توانست با لباسی که با پیغام های مغزش کنترل می شد و مثل اسکلتی خارجی عمل می کرد، چهار دست و پایش را حرکت دهد. تیبو که سی سال دارد پس از اینکه با این لباس-اسکلت اولین قدم ها را برداشت گفت: احساس اولین انسان در کره ماه را دارد.

حرکت اندام های تیبو به خصوص راه رفتنش هنوز خیلی کار دارد و این لباس-روبوت را فقط در محیط آزمایشگاه می توان به کار گرفت، اما پژوهشگران امیدوارند راهی تازه برای درمانی متفاوت باز شده باشد.

این لباس روباتی چگونه کار می نماید؟

برای اینکه تیبو آماده استفاده از این روش گردد، با جراحی دو دسته الکترود در جا هایی از مغز کار گذاشتند که حرکت اندام ها را کنترل می نمایند. هر دسته 64 الکترود دارد که پیغام های مغز را می خوانند و به کامپپوتری ارسال می نمایند.

الکترود ها در جا هایی از مغز کار گذاشته شدند که حرکت را کنترل می نمایند

نرم افزار های پیشرفته کامپیوتری این امواج مغزی را تفسیر و دستور هایی را برای اسکلت خارجی یا همان لباس مخصوص ارسال می نمایند.

وقتی تیبو مثلا به راه رفتن فکر می نماید یک سلسله دستور برای حرکت دادن پاهایش ارسال می گردد. او می تواند بازو و ساعدهایش را در سه بعد حرکت دهد.

استفاده از لباس روباتی چقدر آسان است؟

تیبو که نمی خواهد نام فامیلش ذکر گردد، کارشناس بینایی سنجی بود که چهار سال پیش از ارتفاع پانزده متری در یک کلوپ شبانه سقوط کرد. آسیبی که به نخاعش خورد او را فلج کرد و دو سال در بیمارستان بستری بود.

در هر نیمه مغز طرف 64 الکترود کار گذاشته شد

تیبو دو سال پیش در کارآزمایی شرکت کلیناتک و دانشگاه گرونوبل فرانسه شرکت کرد. او ابتدا تمرین می کرد که چگونه با پیغام های ذهنی یک شخصیت مجازی یا یک آواتار را در یک بازی کامپیوتری حرکت دهد و بعد راه رفتن با لباس را آغاز کرد.

تیبو می گوید: مثل اولین انسان در ماه بود. من دو سال است راه نرفته ام، دیگر نمی دانم ایستادن چطور است، یادم رفته که قد من از بیشتر آدم های اینجا بلندتر بود.

یاد دریافت اینکه چطور بازو و ساعدش را حرکت دهد برای تیبو بسیار بیشتر طول کشید: این کار سختی است، هماهنگی چندین ماهیچه و حرکت است. این بهترین کاری است که من با اسکلت خارجی می توانم انجام دهم.

کامپیوتر پیشرفته پیغام های مغز را که دریافت می نماید تفسیر و به لباس روبوتی ارسال می نماید

اسکلت روبوتی چقدر خوب کار می نماید؟

تیبو برای راه رفتن با لباس روبوتی باید با طناب به سقف متصل باشد تا خطر افتادن را به حداقل برساند و این یعنی نمی توان این لباس را بیرون آزمایشگاه به کار گرفت.

این لباس روبوتی 65 کیلویی، پیشرفت قابل ملاحظ ه ای است در فناوری کنونی حرکت دادن اندام با پیغام ذهنی، اما این لباس هنوز نمی تواند حرکت را کامل به فرد برگرداند.

پروفسور عالم-لویی بن عبید رئیس هیات مدیره شرکت کلیناتک گفت: هنوز تا راه رفتن مستقل خیلی مانده.

تیبو هنوز حرکت های سریع و ظریف برای جلوگیری از افتادن را نمی تواند انجام دهد. البته تیبو توانسته با پیغام های مغزی جایگاه چرخدارش را کنترل کند. تیبو در کار هایی مثل حرکت دادن بازو و ساعد و رسیدن به یک شی خاصی یا چرخاندن مچ، در 71 درصد موارد پیروز بود.

پروفسور بن عبید که مبتکر تحریک عمیق مغز در بیماران مبتلا به پارکینسون هم هست به بی بی سی گفت: ما مشکل را حل کردیم و نشان دادیم که اساس آن درست است. این ثابت کرد که می توانیم با اسکلت خارجی حرکت بیماران را وسیع تر کنیم. این راه زندگی با کیفیت بهتر است.

لباس روبوتی را باید با بند هایی به بدن تیبو متصل کرد

گام بعدی چیست؟

دانشمندان فرانسوی می گویند قصدشان دقیق تر کردن این سیستم است. در حال حاضر آن ها در میزان پیغام های مغز که می توانند بخوانند، فرستادن این اطلاعات به کامپیوتر، تفسیر و فرستادن آن به اسکلت خارجی در لحظه محدودیت دارند.

برای تبدیل شدن پیغام مغز به حرکت 350 هزارم ثانیه فرصت هست و گرنه کنترل سیستم سخت می گردد. این یعنی محققان از نیمی از 64 الکترودی که در مغز کار گذاشته اند استفاده نمی نمایند؛ بنابراین هنوز می توان با کامپیوتر های قوی تر و هوش مصنوعی پیغام های مغز را بهتر خواند.

پژوهشگران همچنین برنامه ای برای حرکت دادن انگشتان تیبو دارند تا او بتواند اشیا را بردارد و جابجا کند.

آیا این فناوری کاربرد منفی هم دارد؟

محققانی هستند که در باره راه های استفاده از اسکت خارجی برای افزایش توانایی های انسان پژوهش می نمایند، حوزه ای که به آن فراانسان گرایی می گویند و هدفش الزاما برگرداندن حرکت به افراد فلج نیست، این یعنی استفاده از اسکلت خارجی در امور نظامی.

پروفسور بن عبید به بی بی سی گفت: ما ابدا در جهت چنین کاربرد افراطی و احمقانه ای حرکت نمی کنیم. ما به دنبال افزایش توانایی بشر نیستم. کار ما ترمیم آسیب های بیمارانی است که کارکردهایشان را از دست داده اند.

نظر کارشناسان چیست؟

پروفسور تام شکسپیر از دانشکده بهداشت و طب حاره ای لندن می گوید: با اینکه این تحقیق پیشرفتی هیجان انگیز و مغتنم را ارائه می نماید، اما نباید فراموش کنیم که چنین رویکردی تا کابرد بالینی قابل استفاده راه زیادی دارد و خطر اغراق و هیاهو همواره در این حوزه هست.

هزینه باعث می گردد که این راه حل های فناوری پیشرفته هیچ وقت در دسترس بیشتر مردم جهان که آسیب نخاعی دارند نباشد. به گفته پروفسور شکسپیر، فقط پانزده درصد افراد دچار معلولیت از جایگاه چرخدار یا دیگر وسایل کمکی استفاده می نمایند.

منبع: فرادید
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 401

به "حرکت مرد فلج با اسکلت روباتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت مرد فلج با اسکلت روباتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید