خرفه و دیابت + درمان گیاهی دیابت

به گزارش مجله سلنا، دیابت یا مرض قند یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان است، در این مطلب به ارتباط بین مصرف خرفه و دیابت و درمان گیاهی این بیماری می پردازیم.

خرفه و دیابت + درمان گیاهی دیابت

با ما همراه باشید و درباره سفرباران بیشتر بدانید.

در حال حاضر بیش از 150 میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری دیابت یا مرض قند هستند که متأسفانه در کشور ما نیز شیوع بالائی دارد و اصولاً به دو صورت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 دیده می گردد و علامت مشخصه آن میزان قند خون بالای 120 میلی گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر علائم آن پرخوری و پرنوشی است.

دیابت در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می گردد (انسولین باعث می گردد قند یا مهمترین منبع انرژی در بدن مورد استفاده قرار گیرد و محل تولید آن لوزالمعده است). دیابت نوع 1 (وابسته به انسولین) معمولاً قبل از سن 30 سالگی ظاهر می گردد و علت آن فقدان یا کمبود هورمون انسولین می باشد و بیشتر این بیماران لاغر بوه و نیاز به تزریق انسولین دارند. دیابت نوع 2 (غیر وابسته به انسولین) معمولاً در بزرگسالی (سنین بالای 40 سال) دیده می گردد. قبل از کشف انسولین و دارو های کاهش دهنده قندخون، بیماران دیابتی با گیاهان دارویی و درمان های سنتی معالجه می شدند. تا به امروز تاثیر مثبت بیش از 1200 گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است. در این مطلب به ارتباط بین مصرف خرفه و دیابت و درمان این بیماری با طب سنتی می پردازیم.

خواص دارویی گیاه خرفه در طب سنتی و ارتباط مصرف خرفه و دیابت

خرفه گیاهی است علفی، گوشت دار و یکساله که برگ هایی متقابل و گل هایی کوچک و به رنگ زرد دارد. این گیاه معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جویها و در مناطق مرطوب می روید و توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی ( Global panacea) به آن داده شده است و یکی از متداول ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در جهان عنوان شده است.

خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه و مدر است و معتقدند که برگ و ساقه آن مسکن صفرا است، خرفه حرارت خون، کبد و معده را تسکین میدهد و برای تسکین شدت تبهای گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در بیماری دیابت و رفع سردردهای گرم مفید است. از دیگر خواص خرفه، قطع خونریزی و چرک سینه بوده و برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ادرار مفید است، از این گیاه برای درمان سوزش مجرای ادرار، مثانه، بواسیر و همچنین تسکین حرارت رحم و سوزش و درد آن استفاده میگردد.

به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می دانند. به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت گردد، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعنا مصرف گردد.

خرفه و دیابت (نحوه مصرف)

خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی میگردد. به این منظور بیماران دیابتی میتوانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند. همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و... نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا می تواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینیها باعث میگردد، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب گردد. مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش میدهد.

منبع: setare.com
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1176

به "خرفه و دیابت + درمان گیاهی دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرفه و دیابت + درمان گیاهی دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید