خروج نیروهای خبره، عظیم ترین ضربه را به کسب وکارها می زند

به گزارش مجله سلنا، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به مشکل خروج نخبگان از کشور و کمبود نیروهای خبره در بیشتر کسب وکارها، گفت: عظیم ترین دارایی شرکت های فناوری اطلاعات نیروهایشان هستند و خروج آنها، عظیم ترین ضربه را به این کسب وکارها می زند و تا زمانی که در شرایط کلان حاکمیتی و مالی کشور تغییری رخ ندهد، صنف به تنهایی نمی تواند اقدامی انجام دهد و این موضوع می تواند در میان مدت ضربات جبران ناپذیری نه فقط به حوزه کسب وکارهای آنلاین که به کل کشور بزند.

خروج نیروهای خبره، عظیم ترین ضربه را به کسب وکارها می زند

جعفر محمدی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره اطلاع و درک بدنه دولت و حاکمیت از دغدغه کسب وکارها شرح داد: داشتن اطلاع و درک، دو موضوع متفاوت است. ما در موقعیت های مختلف مسائل و موانع را اطلاع می دهیم و به صورت عمومی برای دولت و به صورت خاص برای سازمان های مختلف از جمله سازمان تامین اجتماعی می فرستیم. همچنین در کمیسیون ها، نمایندگانی از حوزه های مختلف دولت و حاکمیت دعوت نموده و دغدغه های کسب وکارها را مطرح نموده و آنها را در جریان گذاشته ایم.

وی ادامه داد: با وجود این، این نهادها به تاثیر بزرگ این مسائل خیلی مطلع نبوده و درکی واقعی از آن ندارند. ما سعی می کنیم این درک را ایجاد و تاثیر این مسائل را پررنگ تر کنیم. بعضی وقتها هم این نهادها مطلعند و می دانند گستره اثر این مسائل چیست، اما اراده ای برای رفع آنها ندارند، یا به گفته همه نهادها، از دست همه آنها خارج است. معین نیست که بالاخره چه نهادی در کشور توانایی اجرای این بهبودها را دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه نهادهای نظارتی در خیلی از موارد از مدل تجاری و فرآیندهای کسب وکارهای فضای مجازی اطلاع دقیقی ندارند، گفت: برای مثال، شیوه فعالیت پلتفرم ها و موضوعات بیمه ای و مالیاتی سرویس دهندگان آنها برای بسیاری از این نهادها چندان قابل درک نیست. اینها مواردی است که برای کشور تازگی داشته و با چارچوب های قبلی تناسبی ندارد و به واسطه همین عدم مطلعی، جسارت انجام اقدامات لازم وجود ندارد؛ مگر اینکه مدل های تجاری جدید توسط این نهادها درک شده و اطلاعات کافی و لازم برای تصمیم گیری در اختیار آنها قرار داده گردد.

ساماندهی فضا بر اساس قوانین قدیمی امکان پذیر نیست

محمدی با بیان اینکه ساماندهی فضای کسب وکارهای جدید بر اساس قوانین قدیمی و نظام مجوزسالار فعلی امکان پذیر نیست، گفت: لازمه ساماندهی درست فضای مجازی این است که از مدل و شیوه مجوزسالاری یا کنترل های پیشینی به سمت نظارت های پسینی حرکت کنیم. به جای اینکه دولت و حاکمیت بر بخش نامه ها و دستورالعمل های موجود تاکید کند، باید در کارگروه هایی با حضور فعال (و نه نمایشی) بخش خصوصی، این موضوعات روز مورد آنالیز قرار گرفته و چارچوب های مناسب ترسیم گردد.

وی با اشاره به لَختی حاکمیت در برخورد با استارت آپ ها و مدل های کسب وکاری نوین اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت و حاکمیت در بسیاری از مواقع در برابر نظرات بخش خصوصی مقاومت دارند، کار آسانی در پیش نداریم. در هر صورت باید کوشش کنیم تا در لایه های کلان تصمیم گیری، نظام تنظیم مقرراتی مطابق با شرایط روز استقرار پیدا نموده و این موارد در نظام جایگزین لحاظ شوند. لازمه موفقیت در این راستا، برقراری ارتباط و تعامل موثر با بخش های تصمیم گیر دولت و حاکمیت است.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه قوانین واحدی برای پلتفرم ها وجود ندارد، گفت: بسیاری از موضوعات پلتفرم های فعال در حوزه های مختلف کاری شبیه بوده و هم پوشانی زیادی وجود دارد. به جای اینکه تنظیم گرهای بخشی هر کدام به موازات سایر تنظیم گرها به این موضوعات ورود نمایند، باید به سمت تنظیم گیری افقی حرکت کنیم و مسائلی که در همه کسب وکارها مشترک است، توسط یک تنظیم گر مشترک، و البته در تعامل نزدیک و فعال با نمایندگان بخش خصوصی، چارچوب گذاری گردد. در حال حاضر، مرکز ملی فضای مجازی به این شیوه تنظیم گری ورود پیدا نموده و ما هم از آن دفاع می کنیم و با مرکز در این خصوص در تعامل نزدیک هستیم.

حرکت به سمت خودتنظیمی بازار در حوزه های مختلف

محمدی ادامه داد: از سوی دیگر در بسیاری از موارد، در لایه های حاکمیتی احتیاج به تنظیم گری نیست و بازار می تواند خودتنظیمی نماید. با توجه به بلوغ صنفی و وجود کمیسیون های تخصصی با کارگروه های متعدد، سازمان نظام صنفی به این حوزه ورود پیدا نموده است. در این راستا، در نظر داریم که قوانین نرم یا دستورالعمل هایی را برای حوزه هایی که پایه های قانونی برای آن وجود دارد، ولی در طراحی یا اجرا دارای پیچیدگی ها و ابهامات بوده یا کسب وکارها و نهادهای مرتبط به آنها اشراف کافی ندارند را شفاف کنیم.

وی اعلام نمود: دستورالعمل هایی که با حضور فعالانه خود کسب وکارها تهیه شده و بازخوردهای نهادهای دولتی و حاکمیتی در آنها لحاظ می گردد، و هر دو طرف نیز برای بهبود فضای کسب وکار آنها را می پذیرند. به عنوان مثال، کارگروه حقوقی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان، در حال حاضر آماده سازی راهنمای حقوقی با موضوع حدود مسوولیت حقوقی و کیفری پلتفرم های کسب وکاری در برابر اعمال کاربران خود را در دستور کار دارد.

محمدی با اشاره به مسائل مالی سال های گذشته بیان نمود: با وجود همه مسائل مالی موجود و رشد منفی مالی کشور، حوزه فناوری اطلاعات به واسطه ماهیتی که دارد، با رشد روبرو بوده است؛ زیرا با بهره گیری از این فناوری، امکان استقرار مدل های خدمت رسانی جدید، یا افزایش بهره وری در فرآیندهای ناکارآمد سنتی به وسیله تحول دیجیتال وجود دارد. درواقع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این مسائل به نسبت کمتر بوده و این حوزه هم به عنوان صنعت و هم به عنوان ابزار می تواند محرک و یاری نماینده سایر بخش های مالی باشد.

صنایع مختلف باید به سمت دیجیتالی شدن بروند

عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به نقش اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونا اظهار کرد: در این دوره، فناوری اطلاعات و ارتباطات توانست بخش عمده ای از مسائل کشور در زمینه آموزش، دورکاری، دسترسی به کالا و خدمات، سرگرمی را رفع کند. همچنین در حضور تحریم های گسترده و شرایط رکورد تورمی در کشور، رشد پلتفرم های کسب وکاری و اقتصاد مشارکتی در کاهش هزینه ها و مسائل مردم موثر بوده است.

محمدی ادامه داد: در شرایط مالی فعلی، باید به صنایع دیگر یاری کنیم تا با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره وری شان را افزایش دهند؛ از آن طرف باید با رفع موانع و تسهیل فضا، زمینه رشد کسب وکارهای پلتفرمی را بیش از گذشته فراهم کنیم. این دو فعالیت در کنار هم باعث توسعه اقتصاد دیجیتالی شده و امکان استفاده از خدمات مختلف را برای مناطق مختلف به صورت عادلانه فراهم می نمایند. بدنه فعالان حوزه هم به این نقش خود واقف بوده و به آن باور دارد، به همین دلیل برای اقداماتی که در این خصوص انجام می شوند، ارزش قائل هستند و نهایت بهره برداری را از آن به عمل می آورند.

مطلعی بخشی درباره اثرات تحریم های داخلی و خارجی

وی با اشاره به نقش تحریم ها بر کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان نمود: ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات معمولا از دو طرف مظلوم واقع می شویم. از طرفی یک سری سایت ها و خدمات خارجی به ما سرویس نمی دهند و از سوی دیگر، یک سری سرویس ها از سمت خودمان به روی ما بسته می شوند. این موضوع فرآیندهای توسعه و خدمت رسانی را با مسائل جدی روبرو می نماید. بسیاری از فعالیت هایی که با دسترسی به این سرویس ها می توانست چندهفته ای انجام گردد، احتیاجمند زمان چندماهه است و حتی گاهی با صرف چند ماه هم نمی توان به خروجی های قبلی رسید.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: البته یکی از ویژگی های کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تطابق پذیری بالا و چابکی آنهاست که خود را با شرایط موجود وفق می دهند و راهکارهای جایگزین را پیدا می نمایند. اما این مسائل، هزینه ها و دغدغه ها و مشغله های بسیاری را به کسب وکارها تحمیل می نماید و می تواند باعث ناامید شدن بخش زیادی از فعالان این حوزه گردد. ما باید روی رفع این موارد تاکید جدی داشته باشیم، زیرا انرژی لازم که صرف رفع اثرات این تحریم ها و خودتحریمی ها می گردد، می تواند صرف بالا بردن کیفیت خدمات و بهبود ارزش های ایجاد شده برای کاربران گردد.

محمدی با بیان اینکه ما در مورد خودتحریمی ها، اطلاع رسانی و مطلعی بخشی نموده و و اثرات و خسارت های آن را بیان می کنیم، اعلام نمود: در مورد خود تحریمی ها، با بدنه حاکمیت در ارتباط مستقیم هستیم و موارد مختلفی را تا به حال توانسته ایم رفع کنیم.

وی در مورد اقدامات لازم برای موضوع سرویس های تحریم نماینده خارجی نیز، به دور زدن بعضی از تحریم ها در لایه زیرساخت، کوشش برای اشتراک تجارب در راستای جایگزینی سرویس ها با نمونه های دیگر، و همچنین امکان استقرار آسان نمونه های خودمیزبان در زیرساخت های ابری اشاره نمود.

ایجاد مرکز پژوهش های سازمان می تواند از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای مهم ترین اقدام صنف در روبروه با تصمیمات خلق الساعه نهادهای دولتی و حاکمیتی را تعامل موثر با آنها دانست و گفت: بیشتر این نهادها به واسطه پیچیدگی های مدل های کسب وکاری نوین و عدم اشراف کافی، از دانشی که بخش تخصصی به آنها اضافه می نماید استقبال می نمایند. اگر ما تعامل مثبتی داشته باشیم و بدانیم که نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار در چه حوزه هایی در حال تصمیم گیری هستند و بتوانیم دانش کافی برای راهنمایی آنها به سمت تصمیم درست را تهیه نموده و در اختیارشان بگذاریم، می تواند خیلی یاری نماینده باشد.

محمدی ادامه داد: کمیسیون های سازمان با نهادهای مرتبط با حوزه کاری خود ارتباط برقرار و سعی می نمایند با تعامل و تهیه اسناد تخصصی و ارائه بازخورد در مورد پیش نویس دستورالمعل ها و بخشنامه ها، در این راستا تاثیرگذار باشند. ایجاد مرکز پژوهش های سازمان به صورت متمرکز می تواند این اقدامات پراکنده را سازماندهی نموده، از دوباره کاری ها جلوگیری نموده و با هم افزایی ایجاد شده، خوراک فکری را برای تصمیم سازی نهادهای مرتبط فراهم نموده و تا حد خوبی از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند.

قطعی اینترنت، مرگ کسب وکارهای آنلاین را به دنبال دارد

وی با اشاره به مسائل قطعی اینترنت بر کسب وکارها بیان نمود: بعضی از موضوعات با امنیت ملی گره خورده و در حیطه اختیارات صنف نیست. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که مطلع سازی و شفاف سازی کنیم که اتفاقات این چنینی می تواند چه تاثیرات مخربی بر کسب وکارها داشته باشد. ما از هر موقعیتی استفاده می کنیم تا با آمار و اعداد و تحلیل های مختلف، اثرات قطعی ها یا اختلالات اینترنتی را به تمام مراجع ذی ربط اطلاع دهیم.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: در مواردی هم که اختلالاتی در اینترنت داشتیم و احساس کردیم اختلالات می تواند باعث بروز مشکل و اتفاقات ناگوار گردد، بیانیه دادیم یا این موضوعات و مسائل حاصل از آنها را به صورت کتبی منتقل کردیم. این موارد مداوم پایش می گردد و با ناپایداری اینترنت، واکنش سریع نشان می دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1245

به "خروج نیروهای خبره، عظیم ترین ضربه را به کسب وکارها می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج نیروهای خبره، عظیم ترین ضربه را به کسب وکارها می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید