دبیرخانه گردشگری هنری تشکیل می گردد

به گزارش مجله سلنا، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد از ظرفیت های موسیقی، نمایش، هنرهای تجسمی و مد و لباس برای حوزه گردشگری استفاده نمایند.

دبیرخانه گردشگری هنری تشکیل می گردد

به گزارش خبرنگاران، نشست مشترک معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران به منظور برنامه ریزی برای تقویت و توسعه گردشگری هنر در معاونت امور هنری برگزار گردید.

در این نشست دبیرخانه گردشگری هنری با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راه اندازی می گردد.

سیدمجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این جلسه گفت: توسعه گردشگری هنری از موضوعات مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما تاکنون چندان از ظرفیت رویدادهای خاص هنری برای توسعه گردشگری و اقتصاد استفاده نشده است. از شش جشنواره فجر، چهار جشنواره بین المللی تئاتر فجر، موسیقی فجر، هنرهای تجسمی فجر و مد و لباس فجر در حوزه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که رویدادهای مهم و معتبر هنری هستند و ظرفیت هایی برای گردشگری هنری دارند.

حسینی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های مهم ایران، گردشگری هنری است که می توان از این ظرفیت استفاده کرد. ظرفیت های انسانی توسعه هنری در کشور ما بسیار رشد یافته است و هنرمندان و جوانان با استعداد بسیاری درحوزه هنر فعالیت دارند. ایجاد دبیرخانه گردشگری هنری می تواند به توسعه گردشگری هنری یاری کند و در زیرمجموعه این دبیرخانه گردشگری هنری به مفهوم مستمر و جاری در حوزه فعالیت های هنری اجرا گردد، همچنین رویدادهای خاصی مانند جشنواره فجر، جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره موسیقی جوان، جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی، جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و ... ظرفیت هایی هستند که می تواند در گردشگری هنری مورد توجه قرار گیرد و اجرا گردد.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز در این نشست تاکید نمود: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، آمادگی دارد با همکاری معاونت امور هنری در قالب یک دبیرخانه و شورای سیاستگذاری مشترک، گردشگری هنر را به صورت منسجم برنامه ریزی و دنبال کند. جشنواره ها و رویدادهای هنری می توانند متمم برنامه های گردشگری باشند و خلأهایی را در زمینه گردشگری پر نمایند و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد از ظرفیت های موسیقی، نمایش، هنرهای تجسمی و مد و لباس برای حوزه گردشگری استفاده نمایند.

تیموری با تأکید بر ضرورت برنامه منسجم برای گردشگری هنری گفت: بخشی از برنامه های جشنواره ها و رویدادهای هنری می تواند در نمایشگاه بین المللی گردشگری سال جاری نیز ارائه و اجرا گردد.

در ادامه این جلسه هادی مظفری ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ـ با ارائه گزارشی از یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در 10 بخش خوشنویسی، نگارگری، نقاشی، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، کاریکاتور، سرامیک و مجسمه سازی و هنر جدید برگزار می گردد و بخش پلاک 40، نمایشگاه گالری ها، پژوهش و فیلم های هنرهای تجسمی نیز در این جشنواره واقع شده است. در بخش نمایشگاه آثار گالری ها و سایر بخش ها، ظرفیت هایی برای گردشگران و صنعت گردشگری وجود دارد.

حمید قبادی ـ مشاور معاون هنری و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ـ در ادامه جلسه با ارائه گزارشی از هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: ظرفیت های فراوانی از جمله در زمینه گردشگری در صنعت مد و لباس وجود دارد و هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر که جریان سازی در حوزه مد و لباس ایجاد می نماید در بوستان مصاحبه برگزار می گردد و برای گردشگران داخلی و خارجی اهمیت دارد. سال جاری جشنواره حداقل در 10 استان دیگر هم برگزار می گردد و ضرورت دارد برای معرفی جشنواره و مد و لباس کشور بیشتر کوشش گردد.

علی ترابی ـ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ـ در ادامه با ارائه گزارشی از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرای آهنگسازان ایرانی محور قرار گرفته است و سعی شده جشنواره در خدمت آن بخش از موسیقی باشد که نمی تواند روی خود بایستد و بار فرهنگی جشنواره افزایش یابد که استقبال خوبی هم صورت گرفت و نزدیک 30 گروه ثبت نام کردند.

شهرام کرمی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ـ نیز در این جلسه گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان رویداد مهم تئاتر کشور تاکنون توانسته مراوده ها و ارتباطات بین المللی برقرار کند و گروهها و هنرمندان معتبر تئاتر تاکنون در جشنواره حضور داشته اند. سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در 20 بخش برگزار می گردد که ظرفیت مناسبی در این رویداد وجود دارد.

محمد اللهیاری فومنی ـ مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری ـ نیز در این جلسه گفت: به مناسبت صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی، اواخر دی ماه برنامه های گرامیداشت یکصدمین سال هنرستان موسیقی برگزار می گردد و امیداوریم بنای قدیمی هنرستان به موزه تبدیل گردد.

اللهیاری در ادامه، درباره برنامه های چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: درکنار جشنواره های هنری فجر معاونت هنری که بخش هایی به چهل سالگی انقلاب اسلامی اختصاص دارد، برنامه های دیگری به این مناسبت مانند اجرای قطعات موسیقی انقلاب اسلامی، اجرای ارکستر هنرستان دختران و پسران، جشنواره پوستر امید هنرستان موسیقی کرج و برنامه هایی در زمینه تئاتر و هنرهای تجسمی طراحی شده است.

دلاور بزرگ نیا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ـ نیز در این جلسه گفت: برای گردشگری هنری جشنواره های فجر، می توان با همکاری بخش خدمات سفر و دفاتر خدمات سفر و گردشگری، برنامه های هنری را تدوین کرد و با ارائه جدول جشنواره ها، سال جاری یک شروع برای گردشگری هنری باشد و از سال آینده، هنر و جشنواره های هنری فجر می تواند یکی از جدی ترین محصولاتی باشد که در صنعت گردشگری قرار می گیرد. طرح پلاک ماندگار نیز می تواند برای هنرمندان انجام گردد و برنامه هایی در حوزه گالری گردی، برگزاری کارگاه های سازهای سنتی و ... می تواند در حوزه گردشگری هنری برنامه ریزی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 79

به "دبیرخانه گردشگری هنری تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه گردشگری هنری تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید