رئیس نظام پزشکی: سالانه حدود 700 پزشک از کشور می روند

به گزارش مجله سلنا، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ریمی گوید میزان مهاجرت پزشکان در سال و در حوزه عمومی حدود 400 نفر و در حوزه پزشکان متخصص هم بین 300 تا 350 نفر است.

رئیس نظام پزشکی: سالانه حدود 700 پزشک از کشور می روند

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا ظفرقندی درباره تعداد پزشکان کشور و مباحث مطرح درباره کمبود پزشک، گفت: تعداد زیادی از پزشکان کشور و از جمله پزشکان عمومی زیادی بیکارند و معنای آن، این است که بسته به آمارها و استانداردها کمبود پزشک نداریم و مشکل آن است که نتوانسته ایم شرایط اقتصاد سلامت و به کارگیری نیروها در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم را تامین کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، با تاکید بر لزوم آنالیز کارشناسی و علمی طرح مجلس در این باره، گفت: ما از این جهت نگرانیم که افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی اگر هماهنگ با ارتقای زیرساخت های لازم نباشد، کاهش جدی در کیفیت سواد سلامت و سطح علمی و عملی فارغ التحصیلان پزشکی ایجاد می نماید؛ موضوعی که آسیب آن قطعا به مردم می رسد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر چند برابر حال حاضر نیز پزشک تربیت گردد ولی زیرساخت ها، اقتصاد سلامت و شرایط کار و زندگی در بیمارستان های مناطق محروم فراهم نگردد، طبیعتا نه تنها مسئله ای حل نخواهد شد، بلکه مشکل دیگری هم اضافه می گردد که همان بیکاری پزشکان است و بی تردید این موضوع ضربه سنگینی برای کشور خواهد بود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به هزینه های تربیت دانشجوی پزشکی اشاره نمود و گفت: بر اساس محاسبات ما و بر اساس نوع دانشکده بین 800 میلیون تا یک میلیارد تومان بابت تربیت دانشجوی پزشکی هزینه می گردد. حال در نظر بگیرید اگر از این هزینه استفاده بهینه نگردد چه اتفاقی می افتد؛ قاعدتا فارغ التحصیلان یا به حرفه ای دیگر روی می آورند یا از کشور خارج می شوند و آمارها در این زمینه برای ما نگران کننده است.

وی درباره مهاجرت پزشکان گفت: بر اساس ارزیابی ما مهاجرت پزشکان در سال و در حوزه عمومی حدود 400 نفر است و در حوزه پزشکان متخصص هم بین 300 تا 350 نفر است. البته این آمار کاملی نیست؛ چراکه ما در آمارهایمان به همه منابع دسترسی نداریم.

ظفرقندی در پاسخ به ایسنا درباره آمار پزشکان بیکار نیز گفت: در سازمان نظام پزشکی حدود 85 هزار پزشک عمومی شماره نظام پزشکی دارند، اما از این میان تنها حدود 40هزار نفر پروانه کار و طبابت گرفته اند؛ بنابراین قاعدتا تعدادی از این پزشکان یا به حرفه های دیگر روی آورده اند و یا از کشور خارج شده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 210

به "رئیس نظام پزشکی: سالانه حدود 700 پزشک از کشور می روند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس نظام پزشکی: سالانه حدود 700 پزشک از کشور می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید