سرپرست وزارت صمت: سند 25 ساله ایران و چین می تواند توسعه صنعتی کشور را محقق کند

به گزارش مجله سلنا، سرپرست وزارت صمت گفت: سند راهبردی 25 ساله ایران و چین می تواند اهداف توسعه صنعتی کشور در بخش های مختلفی از جمله نوسازی ناوگان تجاری، کشنده ها، موتور برقی، گیربکس اتوماتیک را محقق کند.

سرپرست وزارت صمت: سند 25 ساله ایران و چین می تواند توسعه صنعتی کشور را محقق کند

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در بازدید از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اولویت های کنونی کشور و نقش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این شرایط، گفت: امروز کشور در شرایط جدیدی واقع شده است که اقتصاد ایران از نفت و درآمد های نفتی جدا شده و به سمت تأمین اقتصادی ارزی از محل صادرات غیرنفتی حرکت نموده؛ به نحوی که باید بعضی از روش های مدیریتی و واگذاری هایی که در دولت رخ می دهد نسبت به گذشته تغییر نموده و با روش های کارآمد مدیریت گردد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نقش آفرینی ایدرو در اقتصاد ایران نیز باید به تناسب همین شرایط باشد اضافه نمود: اتمام پروژه های نیمه تمام و واگذاری آن ها به بخش خصوصی یکی از راه حل هایی است که در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تأمین منابع اقتصادی و ورود آن به حوزه سرمایه گذاری های جدید است؛ چراکه محدودیت های منابع اقتصادی دولت، اجازه سرمایه گذاری در اجرای پروژه های نو را به دستگاه های دولتی نخواهد داد.

وی با تاکید بر ضرورت خروج از وابستگی های ارزی به منابع دولت و استقلال ارزی بخش های مختلف صنعتی و معدنی کشور، توضیح داد: اولویت تأمین ارزی از محل منابع ارز دولتی با کالا های اساسی، نهاده های دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ به همین دلیل قطع وابستگی ارزی تأمین مواد اولیه مورد احتیاج فراوری در دستور کار قرار گرفته و کوشش داریم تا با پیشبرد اهداف مرتبط با ساخت داخلی، زمینه را برای رونق فراوری با اتکای به منابع و مواد اولیه و تجهیزات داخلی فراهم نمائیم.

به گفته مدرس خیابانی، یکی از برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که با تغییر در یکی از معاونت های خود، ساختاری برای توسعه ساخت داخلی فراهم نموده و به موازات آن، یکی از سازمان های توسعه ای این وزارتخانه نیز بر روی ساخت داخلی متمرکز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایدرو باید ساختار های متناسب با ساخت داخل را ایجاد نماید، اعلام نمود: این سازمان به عنوان یکی از معاونت های غیرستادی وزارت صنعت، معدن و تجارت پشتیبان ساخت داخلی و تعمیق آن باشد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پروژه های اولویت دار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال 99 اعلام نمود: با توجه به محدودیت هایی که پیش روی اقتصاد ایران به لحاظ تحریم های بین المللی قرار گرفته، فراوری نباید صرفاً با تکیه بر وجود یا عدم وجود مزیت های نسبی برنامه ریزی گردد؛ بلکه باید سراغ کار های نشدنی رفت و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی با جهان واقع شده است، سازمان هایی همچون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید با برند ارزشمند خود وارد عرصه شده و یک کار جهادی را در جهش فراوری و افزایش عمق ساخت داخل رقم زند.

وی گفت: امسال بعد از دو سال رشد منفی در عرصه فراوری خودرو، 246 هزار دستگاه خودرو در سه ماهه ابتدای امسال فراوری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با 18 درصد رشد روبرو بوده است.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه امروز کشور به مدیر احتیاج ندارد، بلکه فرمانده می خواهد، اعلام نمود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید در نقش یک فرمانده در عرصه صنعت کشور وارد شده و اتمام پروژه های نیمه تمام را در دستورکار قرار دهد؛ ضمن اینکه به موازات آن بر روی پروژه توسعه محور شرق و غرب متمرکز شده و پروژه ها را در این حوزه با تمرکز بر همکاری با بخش خصوصی پیش برد.

وی گفت: نوسازی ناوگان تجاری، چادر مشکی، فراوری تایر سنگین و موتورسیکلت برقی از جمله اولویت های مشخص شده برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است؛ ضمن اینکه در مناطق ویژه سرمایه گذاری که در حوزه ایدرو تعریف شده نیز باید از محل جذب سرمایه گذار، توسعه صورت گیرد و زیرساخت ها تکمیل گردند.

مدرس خیابانی تاکید نمود: امروز باید پروژه بازآفرینی نقش ایدرو در صنعت کشور را کلید زد و مأموریت های مهم این حوزه را با تمرکز بر داخلی سازی پیش برد؛ چرا که دیگر کشور نمی تواند منتظر حضور خارجی ها بوده و باید خود به فناوری دست یابد؛ این در حالی است که سند راهبردی 25 ساله ایران و چین که دارای مزیت های بسیار مهمی است در بخش های مختلفی از جمله نوسازی ناوگان تجاری، کشنده ها، موتور برقی، گیربکس اتوماتیک، تایر سنگین و کشتی سازی می تواند اهداف توسعه صنعتی کشور را محقق نماید.

وی اضافه نمود: نگاه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعه ای باید یک نگاه رو به آینده باشد که هم اکنون این اتفاق اتفاق افتاده و ساختمانی نیز در محل این سازمان به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده تا این نگاه در بخش های مختلف ایدرو ساری و جاری گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1068

به "سرپرست وزارت صمت: سند 25 ساله ایران و چین می تواند توسعه صنعتی کشور را محقق کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرپرست وزارت صمت: سند 25 ساله ایران و چین می تواند توسعه صنعتی کشور را محقق کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید