طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام و پخته ساده

به گزارش مجله سلنا، در آشپزخانه های ایرانی، هر نوع غذایی که با سبزیجات سرخ شده و تخم مرغ تهیه گردد، کوکو نامیده می گردد. اغلب اوقات طرز تهیه کوکو سیب زمینی و دیگر انواع کوکو بسیار ساده و سریع است و بیشتر افراد با طرز تهیه کوکو سیب زمینی پخته و مجلسی در تابه و فر آشنا هستند و هر شخصی می تواند به سلیقه خود آن را به روش های مختلف تهیه کند. به عنوان مثال، برای تهیه این کوکو می توان سیب زمینی ها را به صورت خام و رنده شده یا آب پز به کار برد.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام و پخته ساده

کوکو سیب زمینی غذایی محبوب، رایج و خوشمزه است که معمولا به عنوان غذای اصلی سبک سرو می گردد. این کوکو می تواند یک غذای ایده آل برای پیک نیک های شما هم باشد.

تردبودن بافت این غذای ایرانی یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن حتی در بین بچه ها است. بسیاری از ایرانیان عاشق کوکوی سیب زمینی هستند؛ چراکه هم از طعم خوش مزه ای برخوردار است و هم نیازی به صرف زمان بسیار برای طبخ آن نیست. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام یا پخته را برای شما توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی پخته

اگر قصد طبخ کوکو سیب زمینی با استفاده از سیب زمینی پخته را دارید، باید توجه کنید که در طرز طبخ، بهتر است از سیب زمینی آب پز بهره ببرید و از به کاربردن آرد خودداری کنید تا بافت لطیف تری را برای کوکوی سیب زمینی خود ایجاد کنید.

مواد لازم تهیه کوکو سیب زمینی برای 4 نفر:

  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • تخم مرغ 3 عدد
  • سیب زمینی 3 عدد میانه
  • جعفری تازه به میزان دلخواه
  • نمک ½ قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه ¼ قاشق چای خوری
  • زردچوبه ½ قاشق چای خوری
  • روغن به میزان لازم
حتما بخوانید: انواع سیب زمینی را خودمانی تر بشناسید

طرز تهیه کوکو سیب زمینی مجلسی با طعمی عالی و مجذوب کننده

پیش از آغاز طبخ کوکو سیب زمینی، توجه داشته باشید که طبخ این غذای ساده و خوش مزه حدودا 1 ساعت زمان می برد و برای آماده سازی مواد اولیه آن مانند آب پزکردن سیب زمینی، رنده کردن پیاز و… تنها 20 دقیقه زمان ضروری است و پس از آن بهتر است به مواد آماده شده کمی در یخچال استراحت دهید و با گذشت 30 دقیقه، سرخ کردن کوکوی سیب زمینی را آغاز کنید.

  1. ابتدا سیب زمینی ها را بشویید و سپس آن ها را درون یک قابلمه مناسب قرار دهید. چند لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید و سیب زمینی ها به مدت 20 دقیقه در آب جوش باقی بمانند تا بپزند.
  2. بعد از آن که سیب زمینی ها پخته شد، بگذارید کمی خنک شوند و پوست آن ها را جدا کنید. سپس، سیب زمینی ها را با یک رنده بزرگ رنده کنید و در یک کاسه بزرگ قرار دهید.
  3. در مرحله بعد پوست پیاز را جدا و به صورت جداگانه در ظرفی دیگر رنده کنید. سپس پیاز رنده شده را به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد و سپس آن را به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید.
  4. در مرحله بعد تخم مرغ ها را درون یک کاسه جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید. سپس میزانی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به تخم مرغ ها اضافه کنید. توجه داشته باشید که در طرز پخت این کوکو، اضافه کردن جعفری کاملا اختیاری و به سلیقه شماست؛ بااین حال اگر می خواهید برگ جعفری تازه اضافه کنید، آن را در ظرف تخم مرغ ها بریزید و خوب مخلوط کنید.
  5. در مرحله بعد تخم مرغ را به کاسه سیب زمینی اضافه و مواد را خوب مخلوط کنید. مایه کوکو سیب زمینی شما آماده است. بهتر است پیش از آغاز طبخ، 30 دقیقه درون یخچال به آن استراحت دهید و سپس برای طبخ و سرخ کردن آن ها، یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید.
  6. میزانی روغن درون تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ گردد. یک تکه کوچک از مایه کوکو سیب زمینی را داخل تابه قرار دهید؛ اگر روغن آغاز به جلزو ولز کرد، مایه را به طور کامل یا به صورت گلوله هایی که با یاری دست هایتان درست نموده اید، به تابه منتقل کنید.

    توجه داشته باشید که اگر تمام مایه کوکوی سیب زمینی را داخل تابه قرار می دهید، سطح آن را با پشت یک قاشق صاف کنید و در آخر در تابه را بگذارید.

در طرز پخت کوکو، هر دو طرف آن را تا زمانی که رنگش قهوه ای- طلایی گردد، سرخ کنید و در نهایت، آن را به همراه گوجه فرنگی، ترشی و نان سرو نمایید.

حتما بخوانید: طرز تهیه غذا با سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی رنده شده

اگر قصد تهیه کوکو سیب زمینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی را دارید، باید بدانید که درصورت استفاده از این طرز تهیه، کوکوی تردتر و خوش مزه تری را طبخ خواهید کرد و برای انسجام بیشتر آن از آرد در زمان طبخ کوکوی سیب زمینی بهره ببرید.

مواد لازم تهیه کوکو سیب زمینی برای 4 نفر:

  • سیب زمینی 4 عدد بزرگ
  • پیاز زرد 1 عدد
  • تخم مرغ 1 عدد (زده شده)
  • نمک 1 قاشق چای خوری
  • آرد همه منظوره: 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: به میزان دلخواه
  • روغن: 2 پیمانه

طرز تهیه کوکو سیب زمینی ترد و خوشمزه:

برای طبخ کوکوی سیب زمینی با سیب زمینی رنده شده، دیگر نیازی به استفاده از سیب زمینی آب پز نخواهید داشت؛ به همین علت در زمان صرفه جویی خواهد شد و کوکوی سیب زمینی شما زودتر آماده می گردد.

  1. سیب زمینی ها را همراه با پیاز در یک کاسه بزرگ رنده و سپس آب اضافی داخل آن را خالی کنید.
  2. نمک و فلفل سیاه را به تخم مرغ اضافه و کاملا مخلوط کنید. آرد را به میزان 2 الی 4 قاشق غذاخوری به تخم مرغ ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مایه غلیظ گردد.
  3. یک تابه میانه را انتخاب و روی حرارت میانه قرار دهید. روغن را داخل تابه بریزید و تا زمانی که روغن به دمای مناسب نرسیده است، صبر کنید. مایه کوکو را به طور کامل یا به صورت گلوله هایی که با دست هایتان درست نموده اید، داخل تابه قرار دهید و تا زمان طلایی شدن هر دو سمت کوکوی سیب زمینی، سرخ کردن را ادامه دهید. سپس کوکوی آماده شده را از روغن بیرون آوردید و روی یک حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج گردد.
حتما بخوانید: طرز تهیه سیب زمینی شکم پر

نکات ضروری در طرز تهیه کوکو سیب زمینی

  • در طرز تهیه کوکو سیب زمینی، اگر تصمیم به افزودن پیاز خام دارید، باید توجه کنید که آب پیاز به خوبی گرفته گردد تا در حین سرخ کردن، کوکوی سیب زمینی شل نگردد و بافت ترد و منسجم آن حفظ گردد.
  • از جمله نکات طلایی در پخت کوکو، استفاده به میزان از پیاز است؛ چراکه استفاده از میزان زیادی پیاز، سبب شل شدن کوکوی سیب زمینی شما می گردد.
  • درصورتی که پس از طبخ کوکوی سیب زمینی، شاهد ترک و خرد شدن کوکوها هستید؛ باید به مایه اولیه آن کمی تخم مرغ اضافه کنید تا بافتی لطیف تر برای کوکوی شما ایجاد گردد؛ استفاده از میزان زیادی تخم مرغ، بافت کوکو را بیش ازحد اسفنجی می نماید.
  • در سرانجام اگر می خواهید کوکوی خوش عطری داشته باشید، خوب است پیش از طبخ، به مایه آن کمی گشنیز یا نعنا اضافه کنید.
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2207

به "طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام و پخته ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام و پخته ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید