لاوروف: بایدن بر لزوم ادامه تماس ها با مسکو تأکید کرد

به گزارش مجله سلنا، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به دیدار خود با جو بایدن در حاشیه نشست سران گروه 20، حضور مرتب کشتی های نظامی آمریکا در منطقه دریای سیاه را بی ثبات کننده نامید و گفت: ناتو تمایلی برای همکاری با مسکو ندارد.

لاوروف: بایدن بر لزوم ادامه تماس ها با مسکو تأکید کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در انتها نشست سران گروه 20 در رم (مرکز ایتالیا) در جمع خبرنگاران اعلام نمود که وی در مراسم شام رسمی که برای شرکت نمایندگان در این نشست ترتیب داده شده بود، با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده ملاقات و رهبر آمریکا بر لزوم ادامه تماس های دوجانبه با مسکو تأکید نموده است.

لاوروف ادامه داد: گفت وگوی ما کوتاه، ولی مفید بود. جو بایدن از من خواست سلام گرم وی را به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برسانم و تأکید کرد که جهت گیری کنونی به سمت ادامه تماس ها بین واشنگتن و مسکو درست است. البته ما در جریان این ملاقات کوتاه نتوانستیم در مورد چگونگی و دورنمای این تماس های دوجانبه صحبت کنیم. ولی فکر می کنم که تمایل مثبت جو بایدن بر ادامه فرایند مذاکرات دو کشور تأثیر مثبت خواهد داشت. من سلام رئیس جمهوری آمریکا را به ولادیمیر پوتین خواهم رساند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، وی آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود را ندیده تا بتواند با او صحبتی داشته باشد. سرگئی لاوروف در حاشیه نشست سران گروه 20 در رم، با رئیس سازمان بهداشت دنیای و وزیران امور خارجه کشورهای ایتالیا، فرانسه، ترکیه و آرژانتین ملاقات و مذاکره کرد.

حضور مرتب کشتی های نظامی ناتو در منطقه، مغایر با کنوانسیون مونتره است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بعلاوه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره اعزام کشتی فرماندهی آمریکا به دریای سیاه، اعلام نمود که به نمایش درآوردن پرچم نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سیاه به تقویت امنیت و ثبات دنیا کمکی نمی کند.

سرگئی لاوروف درباره اینکه آیا هشدار لازم درباره برگزاری مانور نظامی ناتو در منطقه دریای سیاه به مسکو داده شده یا خیر، گفت: صحبت بر سر هشدار در این زمینه نیست، بلکه مسئله بر سر اجرای ضوابط حقوق بین الملل برای حضور کشتی های نظامی کشورهای فرامنطقه ای در دریای سیاه است. این مسائل در چارچوب کنوانسیون مونتره بطور مرتب مطرح شده که بر اساس آن هر کشتی نظامی باید حضور خود در این منطقه را به مقامات ترکیه اطلاع دهد. تا آنجا که من اطلاع دارم، این قانون رعایت نشده است.

وی اضافه کرد: بطور کلی به نمایش درآوردن پرچم نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه تنها یک مورد نبوده و بارها تکرار شده و مقامات واشنگتن مستقیماً از ضرورت حضور کشتی های نظامی آمریکایی در آب های منطقه به منطور بازدارندگی روسیه صحبت می نمایند. در حالی که ایالات متحده و متحدانش کشورهای فرامنطقه ای هستند و مسلماً این اقدام آنها کمکی به حفظ امنیت در این منطقه و بطور کلی تقویت ثبات در دنیا نمی کند.

وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که این کشور برای مقابله با هر نوع تهدید آمادگی دارد و می تواند امنیت منطقه دریای سیاه را بطور مطمئن تأمین کند. وی تأکید کرد: ما برای مقابله با هر تهدیدی آمادگی داریم. ما هیچ مسئله ای برای تأمین امنیت خاک روسیه یا دریای سیاه نداریم. البته مقامات مسکو خواهان همکاری و نه تشدید رویارویی در این منطقه هستند.

لاوروف با اشاره به وجود سازمان همکاری های مالی در منطقه دریای سیاه که نه تنها کشورهای ساحلی، بلکه دیگر کشورها، از جمله اعضای اتحادیه اروپا در آن عضویت دارند، اضافه کرد: ما خواهان از سر گیری همکاری ها در چارچوب این سازمان هستیم و تمایلی برای افزایش تنش در منطقه نداریم.

کشورهای عضو ناتو علاقه ای به برقراری تماس با روسیه ندارند

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که مقامات مسکو اطلاعی درباره آمادگی ناتو برای از سر گیری تماس ها با طرف روسی ندارند و واقعیت این است که پیمان آتلانتیک شمالی هیچ تمایلی برای همکاری با این کشور نداشته و علائمی در این زمینه به مسکو ارسال نشده است. به گفته وی، تنها کوشش مقامات بروکسل، تبیلغات منفی علیه روسیه و اعمال فشار بر مسکو است و جز این اقدامات چیز دیگری از ناتو دیده نمی گردد.

سرگئی لاوروف بعلاوه تأکید کرد که حل و فصل چالش های دنیا حاضر، از جمله مقابله موثر با بیماری کووید-19 تنها بصورت یک کوشش جمعی کارآمد و نتیجه بخش خواهد بود. وی اضافه کرد: اکثریت شرکت نمایندگان در نشست گروه 20 در رم خواهان آن بودند که این گروه الگویی برای یافتن راهکار های مشترک و جمعی برای مسائل کنونی دنیا، از جمله اپیدمی کرونا، تغییرات اقلیمی و امنیت انرژی باشد که تأمین نماینده توازن منافع همه کشورها باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2004

به "لاوروف: بایدن بر لزوم ادامه تماس ها با مسکو تأکید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: بایدن بر لزوم ادامه تماس ها با مسکو تأکید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید