محمد کاسبی: گزیده کارم اما نقش دادستان برای خود خودم بود

به گزارش مجله سلنا، تسنیم/ بازیگر نقش نماینده مجلس سریال دادِستان اعتقاد دارد: در این سریال می گوییم چرا فساد وجود دارد و حرف هایی از عدالتخواهی می زنیم می گویند این شعار است.

محمد کاسبی: گزیده کارم اما نقش دادستان برای خود خودم بود

سریالی که با آثار در کارنامه مسعود ده نمکی قابل مقایسه نیست، چرا که او بعد از تجربه چند کار کمدی در حوزه جنگ و البته سریالی با عنوان دارا و ندار، مخاطب را با دادِستان وارد مجموعه ای کرد که فضای اکشن، مطالبه گری، دیالوگ های سیاسی با مفهوم عدالت و مبارزه با فساد را به چشم خودش می بیند.

کارشناسان و پژوهشگرانی همچون نادر طالب زاده اعتقاد دارند تلویزیون به مجموعه های مطالبه گری همچون دادِستان نیاز دارد، جوانانی که می توانند دغدغه ها و حرف هایشان را حالا در دیالوگ های بازیگران دادِستان دنبال کنند. یکی از اتفاقات قابل توجه این سریال تلویزیونی توجه به جوانان مطالبه گری است که حرف های انقلابی می زنند.

بازسازی صحنه حمله داعش به مجلس

شاید کنارِ بازسازی صحنه های حمله داعش به مجلس که بسیار مورد توجه قرار گرفت و خانواده های شهدای امنیت در نامه ای از کارگردان و عوامل این سریال تقدیر کردند، ماجرای انتقاد از برخی مسئولان و بحثِ فسادهای جامعه قابل توجه باشد، وقتی در بخشی از سریال به کننده مجلس و موضوعاتی که در مجلس شورای اسلامی رخ می دهد توجه می شود.

همان طور که مسعود ده نمکی در صفحه اینستاگرامش نوشت که امیدوارم صداوسیما در برابر فشارهای بیرونی تاب بیاورد؛ همان رخ داد و با جلو رفتن سریال، نقدهای تند و تیز از داخل و حتی خارج از کشور شروع شد، نقدهایی که برخی از آن ها به تعبیر محمد کاسبی بازیگر نقش کننده مجلس داستان اعتقاد دارد آن قدر تعجب برانگیزند که با دیدن یکی دو قسمت نوشته می شوند!

هیچ وقت در هر کاری حاضر نمی شوم

محمد کاسبی در اولین گفت وگوی رسانه ای خودش با آن که هنوز از تبعات و عوارض بیماری کرونا رنج می برد به گفت: من هیچ وقت در کاری که همه جوانبش را نسنجیده باشم، بازی نمی کنم. وقتی در سریال دادِستان حضور یافتم یعنی کارگردانی مسعود ده نمکی را قبول دارم و از سوی دیگر فیلمنامه برایم جذاب بوده است.

او همچنین به گزیده کاری اشاره کرد که در سال های فعالیتم هر دو سال یک بار، بازی کرده ام؛ چون برایم مهم است که فیلمنامه چه می گوید و نقش من در آن اثر چه تأثیری بر کلّیت قصه می گذارد. من همیشه نقشی را می پذیرم که بدانم آن نقش برای من است!

مشروح این گفت وگو را در ادامه بخوانید:

محمد کاسبی که نقش کننده مجلس سریال دادِستان را ایفا می کند در خصوص این کاراکتر و حضورش در این مجموعه تلویزیونی، اعلام کرد: به نظرمن معمای این قصه در این کاراکتر نهفته است و الان وقتش نیست که درباره این کاراکتر به صورت مفصل صحبت کنم. اما تا اینجا بگویم که اگر همه جوانبِ کاری را نسنجم، فیلمنامه برایم جذاب نباشد و خیلی از مسائل دیگر، آن کار را انتخاب نمی کنم.

همیشه منتظر کار موردنظرم

وی با اشاره به اینکه همیشه منتظر می مانم تا کار موردنظرم پیشنهاد شود، توضیح داد: من در طول سال های فعالیتم، منتظر می مانم تا کار موردنظرم پیشنهاد شود. به شدت گزیده کارم و به این موضوع اعتقاد ویژه دارم. بسیاری از بازیگران مسئله گزیده کاری را عنوان می کنند اما وقتی به کارهایشان نگاه می کنیم، آن طور که باید و شاید و بنا به دلایلی که خودشان دارند نمی توانند این گزیده کاری را رعایت کنند. من تا به امروز سعی کردم هیچ چیزی مرا مجبور نکند در هر کاری حضور داشته باشم.

وقتی فیلمنامه دادِستان را خواندم گفتم این شخصیت برای من است

بازیگر سریال صاحبدلان در خصوص حضورش در اثر جدید مسعود ده نمکی، تأکید کرد: من همیشه در کارهایی بوده ام که خدا را شاکرم به پخش های متعدد رسیده و مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. وقتی آقای ده نمکی، دادِستان را به من پیشنهاد دادند، فیلمنامه را خواندم به خودم گفتم این شخصیت برای من است. همیشه در طول سال های بازیگری ام، کاراکترهایی را می پسندم که آن کاراکتر و نقش برای من باشد. یعنی بازیگر دیگری نتواند آ ن طور که من آن کاراکتر را بازی کرده ام، آن نقش را ایفا کند.

شاه حاتمی به من گفت کاسبی نمی آمد خوش رکاب را نمی ساختم

بازیگر نقش کننده مجلس سریال دادِستان با اشاره به پیچیدگی های این شخصیت، گفت: سریال صاحبدلان، خوش رکاب، سه در چهار مجید صالحی لحظات خاطرانگیزی را برای خودم و مخاطب رقم زد. یادم می آید شاه حاتمی (کارگردان) گفته بود کاسبی نمی آمد خوش رکاب را نمی ساختم. دادِستان هم مثل همان کارها خواهد شد و این شخصیت را هم دوست دارم چون پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

ابتلا به کرونا/ یک ماه قرنطینه بودم

کاسبی در این بخش از گفت وگو، به ابتلایش به بیماری کرونا اشاره کرد و اضافه کرد: در روزهای خاتمهی کار که به ترکیه رفته بودیم و سکانس های خاتمهی دادِستان آنجا فیلمبرداری می شد یک روز مانده به خاتمه کار احساس کردم حال خوبی ندارم. بعد از بازگشت و دریافتِ تست، متوجه شدم به کرونا مبتلا شده ام. همسرم هم به این واسطه کرونا گرفت. دلهره مان این بود که با ناراحتی قلبی که من دارم، شرایط سخت تر شود. یک ماهی در قرنطینه بودم و خوشبختانه تست گرفتیم منفی شد.

او درباره ادامه تبعات و عوارضِ کرونا، اعلام کرد: من از آن روز تا به امروز هیچ چیزی نگفتم چون اصلاً علاقه ای به این رسانه بازی ها ندارم. حال خوبی ندارم، روزی دو بار قفسه سینه ام درد می گیرد و دچار تنگی نفس شده ام. احساس می کنم ریه هایم هنوز آلوده اند؛ با پزشکان مشورت کردم آن ها به من گفتند شرایط بیمارستان ها به گونه ای نیست که بروم و بستری بشوم.

قضاوت های زودهنگامی که همه چیز را زیر سؤال می برد

بازیگر سریال سرّ دلبران در واکنش به نقدها زودهنگام از دادِستان گفت: در گوشی تلفن همراه دیدم رسانه ای بعد از پخش دو قسمت، متن انتقادی و منفی نوشته بود که مرا متعجب کرد. زیرا کار غلطی است؛ مگر می شود با دیدنِ دو قسمت، کلِ داستان و اتفاقات یک مجموعه تلویزیونی را قضاوت کرد. مسئله این است وقتی چنین نقدهایی نوشته می شود شعورِ من که گزیده کاری می کنم را زیر سؤال می برد.

می گویند تمام این کار، شعار است!

وی با اشاره به اینکه دادِستان شالوده و زیربنای خوبی دارد و متوجه نمی شوم چرا عده ای می گویند تمام این کار شعار است، اضافه کرد: همه آدم هایی که دست اندرکار تصویر باشند فیلمنامه ای به دستشان برسد بر مبنای سلیقه، فهم و ادراک خودشان، کار را پیش می برند. یک زمانی زیربنا و شالوده کار خوب است و بقیه مسائل سلیقه ای است. سریال دادستان، درون مایه و زیربنای خوبی دارد. الان آقای ده نمکی تمام زحمات خودش را کشیده است. عده ای از آدم ها امکان دارد بگویند که تمام این کار شعار است. البته در آن مطالب هم دیدم؛ شعار یعنی چه؟ و این نوع نقد کردن را متوجه نمی شوم.

در این سریال از عدالت حرف می زنیم

بازیگر نقش کننده مجلس در سریال دادِستان تأکید کرد: در این سریال می گوییم چرا فساد وجود دارد و حرف هایی از عدالت و عدالتخواهی می زنیم می گویند این شعار است. عمل را تعریف کنند و بگویند شعار یعنی چه؟ نقدهای بی ریشه ای که تلاش های عده ای را زیر سؤال می برد در دوران سخت کرونا، جلوی دوربین قرار دریافتد.

دادِستان مخاطب را پای تلویزیون نگه می دارد

کاسبی با اشاره به اینکه خوشحالم دادِستان مخاطب را به سمتِ تلویزیون جذب کرده است، اعلام کرد: من خوشحالم در سریالی حضور دارم که مخاطب را پای تلویزیون نگه می دارد. به گونه ای که از تماشای این سریال منزجر نشوند و کار موفقی است. قسمت به قسمت هم جلوتر برود غنی تر هم می شود.

دلیل پذیرفتن دادِستان و عدم حضور در ادامه بچه مهندس

بازیگر سریال سه در چهار درباره عدم حضورش در فصل دوم بچه مهندس و پذیرفتن نقش کننده مجلسِ سریال ده نمکی، توضیح داد: من سال 1396 در سرّ دلبران محمدحسین لطیفی بازی کردم و همچنین فصل اول بچه مهندس هم حضور داشتم. اما در بچه مهندس2 بازی نکردم، چون فصل اول را بیشتر دوست داشتم و برایم حضور آن بچه های 5، 6 ساله دلچسب و خاطرانگیز بود. در این سال ها، حدود 8 سریال تلویزیونی به من پیشنهاد شد اما فقط توانستم دادِستان را انتخاب کنم.

او تأکید کرد: تجربه به من ثابت کرده، وقتی کاری را نمی پذیرم این کار روی زمین نمی ماند. آن کار هم پخش می شود و نقاط مثبت و منفی خاص خودش را دارد. در این میان چه کسی برای نگاهش هزینه کرده است؟ قطعاً من! زیرا دستمزدی که می توانستم بگیرم را بابت آن کار نگرفتم. با خودم می گویم چندین میلیون تومان دستمزد آن کار را نمی گیرم، چون اعتقاد داشتم این کارِ خوبی از آب درنمی آید. بعداً آن کار پخش می شود، کار مورد توجهی نمی شود.

نباید دو سال دو سال منتظر کار خوب باشم

بازیگر سریال خوش رکاب با اشاره به اینکه امروز سریال هایی که بتواند جذب کند نسبت به کارهایی که جذب نمی کند کمتر است، اضافه کرد: روزی به یکی از مسئولین تلویزیون می گفتم اگر کارها را درست تصویب کنید من دو سال دو سال منتظر نمی مانم کار موردنظرم را پیدا کنم. البته آن ها هم دلایل خودشان را دارند و از سویی نمی توانیم انتظار داشته باشیم همه کارهای تلویزیون هم صاحبدلان، سه در چهار و یا دادِستان باشد. اما با یک دقت بیشتری می توان سریال سازی کرد که تماشاگر جذب شود.

مشکل سریال های امروز؛ یا ترکیب بازیگران خوب نیست یا کارگردانی!

کاسبی اعلام کرد: تعداد سریال های امروز تلویزیون که می تواند مخاطب جذب کند نسبت به کارهایی که جذب نمی کند کمتر است. با دستورالعمل نمی شود این مشکل را برطرف کرد. عمده این کارها هم نوشته های خوبی دارند اما یا ترکیب بازیگران و عوامل درست کنار هم قرار نمی گیرند و یا کارگردانی مشکل دارد. من الان خودم دادِستان را می بینم کار خوبی از آب درآمده است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1643

به "محمد کاسبی: گزیده کارم اما نقش دادستان برای خود خودم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد کاسبی: گزیده کارم اما نقش دادستان برای خود خودم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید