بازسازی و بازسازی خانه تاجران چای کلکته

به گزارش مجله سلنا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازسازی و بازسازی خانه تاجران چای کلکته (خانه کلکته چی) صورت می گیرد.

بازسازی و بازسازی خانه تاجران چای کلکته

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

جانی دوباره در کالبد خانه تاجران چای کلکته

کمتر شهری را سراغ داریم که هر گذر آن، روایت خاص خودش را داشته باشد؛ کوچه های تبریز هر یک سند هویتی محسوب می شوند که با وجود دست درازی مدرنیسم به گلوی تاریخ آنها، هنوز نشانه هایی از عظیمانی که در این مناطق زندگی نموده اند را در خود دارند، خواه با نصب تابلویی بر سر کوچه و خواه با بقایایی از یک بنای باشکوه، اما تخریب شده؛ بن بست کلکته چی یکی از این کوچه هاست که سه خانه تاریخی متعلق به این خاندان در آن قرار گرفته است، اما یکی از خانه ها که گفته می گردد با ارزش ترین آنها بود، به فروخته شده است.

شاید با شنیدن نام خاندان کلکته چی، لبخندی به دلچسبی چای قندپهلوی کلکته و دارجیلینگ بر گوشه لبتان نقش ببند، این عنوان با چای کلکته بی ارتباط نبوده و گفته می گردد، خاندان کلکته چی بدلیل اشتغال به تجارت چای کلکته و به روایتی داشتن اراضی در کلکته، پس از اجباری شدن انتخاب نام خانوادگی این عنوان را انتخاب می نمایند.

حاج زین العابدین، عظیم خاندان کلکته چی، چهار فرزند پسر به نامهای محمد، حسینقلی، علی محمد و محمد باقر و دختری به نام خدیجه داشت. این خاندان به کار تجارت چای، بافت فرش و ریسندگی، مشغول و بانی کارهای خیر زیادی مانند احداث کتابخانه و مدرسه بودند.

به گفته نوادگان خاندان کلکته چی، تعدادی از اعضای این خاندان برای تجارت چای به شهر کلکته و دارجیلینگ سفر می کردند، این خاندان همچنین یکی از عظیمترین کارخانجات ریسندگی و بافندگی را در محله کوی فیروز کنونی در تبریز احداث نموده بودند و فرش های اهدایی این خاندان به بارگاه امام حسین (ع) و مسجد کلکته چی هم دلیلی بر این ادعاست.

براساس اظهارات و ادعای محمد رحیم کلکته چی، از دیگر نوادگان این خاندان و نوه حاج محمد باقر کلکته چی، خانه ای که شهرداری آن را خریده و تصمیم به بازسازی آن گرفته به نام او و برادرش یعقوب است و در این خصوص می گوید: پدرعظیمم در سال 40 از جهان رفت و این خانه به ما رسید، شهردار منطقه 8 تبریز پیشنهاد بازسازی مجموعه را به ما دادند، با توجه به اینکه بازسازی از عهده ما ساخته نبود، بازسازی خانه را به عنوان باقیات الصالحات مستقیما به شهرداری سپردیم تا خانه زمانی به مقصد گردشگری تبدیل گردد.

او که تجربه 50 سال زندگی در خانه کلکته چی را دارد، از روزهای پررونق این خانه یاد نموده و اتاق هایی را که در آن زندگی نموده اند را نشان می دهد و اظهار می نماید: این خانه متعلق به تبریز است، خانه خواستار زیادی داشت ، اما تصمیم گرفتیم آن را به شهرداری بسپاریم. او می گوید: این خانه با حدود 700 متر مربع از سال 76 خالی از سکنه شد، اما اشیایی داخل آن بود.

گفته می گردد بخشی از اسناد و اشیای موجود در خانه طی چند سال گذشته و بدنبال رها شدن، به سرقت رفته است. طرح بازسازی خانه کلکته چی به تازگی برای تایید اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ارسال شده است.

کارشناس بازسازی بناها و بافت ها تاریخی شهرداری تبریز پیرامون بازسازی و بازسازی خانه تاجران چای کلکته می گوید: این مجموعه متشکل از سه خانه قدیمی در محله راسته کوچه در بن بست کلکته چی واقع شده است، آجرکاری و گچ کاری های بی نظیر خانه کلکته چی در هر طبقه دیده می گردد و تلفیقی از این دو هنر زیبا در نماسازی این بنا به کار رفته است.

الناز سیاسی می افزاید: خانه کلکته چی در دور اول شهرداری آقای علی مدبر خریداری شده، اما پس از آن هیچ طرح بازسازیی و عملیات صحیح بازسازیی انجام نشده است، اما طرح بازسازیی بنا پس از انتصاب مجدد آقای مدبر به عنوان شهردار منطقه 8 تبریز با پیگیری مکرر و همت وی آماده شد و عملیات بازسازیی آن شروع شده است.

به گفته کارشناس بازسازی بناها و بافت های تاریخی، در حال حاضر طرح بازسازی و برطرف آسیب از طبقه دوم خانه کلکته چی شروع شده و بازسازی ادامه خواهد داشت.

شهردار منطقه 8 تبریز نیز با اشاره به تداوم عملیات بازسازیی و استحکام بخشی خانه تاریخی کلکته چی مطابق نقشه ها و طرح اولیه این خانه می گوید: با توجه به فرسودگی دیوارها، ستون ها و تخریب بخش وسیعی از خانه تاریخی کلکته چی، به منظور احیای دوباره این خانه تاریخی، شهرداری منطقه هشت تبریز با حمایت های شهردار کلانشهر تبریز عملیات استحکام بخشی و پایدار سازی این خانه تاریخی را مطابق طرح و نقشه سابق این خانه، شروع نموده و تمام قسمت های تخریب شده خانه، احیا و بازسازی می گردد.

علی مدبر خاطرنشان می نماید: چندین سال قبل با وجود محدودیت اقتصادی منطقه تمام توان خود را برای تملک این خانه تاریخی بکار بسته و توانستیم مانع تخریب خانه کلکته چی شویم، متاسفانه بدلیل عدم بازسازی و نگهداری مناسب، شرایط این خانه تاریخی نامناسب بود که فورا عملیات بازسازیی این خانه تاریخی را طی ماه اخیر شروع نموده ایم و بزودی شاهد احیا و بازسازی خانه کلکته چی خواهیم بود.

منبع: همگردی
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1292

به "بازسازی و بازسازی خانه تاجران چای کلکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و بازسازی خانه تاجران چای کلکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید