اشتراک تجربیات حفاظت از آثار تاریخی ایران با کشور های آسیایی

به گزارش مجله سلنا، مدیرکل حفظ و احیای بنا ها گفت: وزارت میراث فرهنگی آماده است تا تجربیات تخصصی خود را در عرصه حفاظت از بنا ها و آثار تاریخی، باستان شناسی و قوانین مرتبط در قالب تشکل آسیایی به اشتراک بگذارد

اشتراک تجربیات حفاظت از آثار تاریخی ایران با کشور های آسیایی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، سید هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی کشور، در نخستین اجلاس گفتگوی آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی در چین، با اشاره به سابقه تمدنی آسیا، لزوم وجود یک ساختار فراملی در آسیا برای میراث فرهنگی را ضروری و حتی کمی دیرهنگام توصیف کرد.

وی، مشکل امروز حفاظت از میراث فرهنگی را پدیده های انسان ساخت مانند جنگ و ناآرامی، فشار توسعه، خشک سالی و کمبود منابع اقتصادی و سوداگری در تجارت آثار تاریخی دانست و افزود: ایجاد صندوق حمایت از میراث فرهنگی در خطر آسیا، انجمن ها و تشکل های بدون مرز متخصصان در آسیا و اشتراک تجربیات بین جامعه متخصص قاره در بهبود شرایط حفاظت مؤثر خواهد بود.

احمدی روئینی به سابقه حفاظت و بازسازی در ایران و سابقه قانون گذاری در این حوزه اشاره نمود و از ظرفیت بزرگ نیروی انسانی متخصص دانشگاهی و تجربی نام برد و به نهضت بازسازی و احیای بنا های تاریخی در ایران که به واسطه رونق توریسم شکل گرفته اشاره و تقویت توریسم بین کشور های آسیا و برطرف موانع موجود را پیشنهاد کرد.

برگزاری تور های فرامرزی، صدور ویزا های مشترک، ایجاد راستا های گردشگری فرامرزی و ایجاد تم های مشترک گردشگری از دیگر پیشنهاد های نماینده وزارت میراث فرهنگی بود.

احمدی روئینی بعلاوه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال در این ابتکار آسیایی را نوید داد و ایران را به عنوان عضو مؤسس این سازمان نوپا معرفی کرد.

او از همه کشور ها و خصوصاً چین درخواست کرد تا در کنار یکدیگر در سطوح سیاسی، کارشناسی و تخصصی، به مواریث در خطر در کشور های دارای مشکل جنگ و ناآرامی و اشغال یاری کند.

سایر نمایندگان کشور های آسیایی هم کم و بیش مسائل مشترکی را عنوان کردند و اقدامات و پیشنهاد های خود را برای حفظ میراث فرهنگی در مقابل فشار توسعه و شهر نشینی عنوان کردند.

بزرگ ترین رویداد آسیایی در حوزه میراث فرهنگی روز های چهارشنبه و پنجشنبه، پنجم و ششم آبان 1400 برابر با 27 و 28 اکتبر 2021 با عنوان گفتگوی آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی و شعار ارتقای گفتگوی بین تمدن ها و شکل دادن آینده قاره آسیا به میزبانی چین برگزار گشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2020

به "اشتراک تجربیات حفاظت از آثار تاریخی ایران با کشور های آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتراک تجربیات حفاظت از آثار تاریخی ایران با کشور های آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید