نجفی: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و آینده انقلاب است

به گزارش مجله سلنا، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اینکه دولتمردان هیچ گاه نباید خود را بی احتیاج از مباحث نظری بدانند، گفت:تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و آینده انقلاب است.

نجفی: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و آینده انقلاب است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که از سوی دانشگاه شاهد برگزار گردید، گفت: دو نگاه نسبت به شرایط فعلی کشورمان وجود دارد نخست نگاهی که از سوی سیاسیون خارج از کشور القاء می گردد و آن هم این است که جمهوری اسلامی به علت مسائل مالی، گرانی و تحریم در شرایط انحطاط، فروپاشی، ناپایداری و سراشیبی سقوط قرار گرفته است؛ اما در مقابل این دیدگاه، دیدگاه اعتلاء و تکامل است که رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی آن را کلید زدند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی بحث تکامل را در انقلاب اسلامی کلید زدند، اضافه نمود: طرح موضوع تمدن نوین اسلامی هم پاسخی به اغراض سیاسیون داخل و خارج از کشور است و هم یک تئوری بدیل برای اینکه جامعه، کارگزاران و مدیران بتوانند یک شرایط سنجی نسبت به قبل از انقلاب، انقلاب، و آینده انقلاب داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در قاعده تکامل ما باید خود را برای تحول آماده کنیم؛ اما باید بدانیم که تحول در دولت اسلامی و جامعه اسلامی با چه ابزاری صورت می گیرد. معتقدم طرح موضوعاتی همانند جنبش نرم افزاری، تحول علمی، تحول علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی همگی بیانگر یک حرکت تکاملی در انقلاب اسلامی هستند.

نجفی با بیان اینکه برای تحقق عملی مباحث مرتبط با تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه ها و از جمله دانشگاه شاهد مطرح می شوند باید راهی وجود داشته باشد تا دولتمردان و کارگزاران نظام هم با این مباحث انس بگیرند و هم آن ها را اجرایی نمایند، اظهار کرد: هر دولتی که روی کار باشد اعم از اصول گرا و غیر اصولگرا احتیاجمند به مباحث تمدنی و نظری است چرا که این مباحث مانند نخ تسبیح عمل می نمایند و عدم وجود آن ها موجب می گردد تا هر عملی که کارگزاران انجام می دهند از هم گسسته شوند. با این اوصاف ما نباید به گونه ای عمل کنیم که مباحث مطرح شده در دانشگاه ها صرفا به صورت نظری ارائه شوند و مسئولان اجرایی ما که در عرصه دولت سازی حضور دارند راه خود را بروند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه نمود: دانشگاه ها باید راه حل هایی ارائه نمایند تا مباحث مربوط به تمدن نوین اسلامی به ویژه در دوره کنونی که دولت و مجلس خود را نزدیک به این مسائل می دانند بیشتر به گوش مسئولان برسند.

نجفی با بیان اینکه دولتمردان هیچ گاه نباید خود را بی احتیاج از مباحث نظری بدانند، چون اگر غرق مسائل اجرایی شوند هیچ گاه فرصت نخواهند کرد که نقشه راه ترسیم نمایند، افزود: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و حتی برای آینده انقلاب است.

وی اضافه نمود: یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی بحث پیوستگی تمدن گذشته، حال و آینده اسلامی است؛ لذا باید به بحثی که رهبر معظم انقلاب اخیرا در رابطه با تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند از این منظر نگاه کنیم؛ چرا که هم اکنون مقصد ما که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است تعیین است، اما راه های رسیدن به این مقصد، مراحل و راه های تحقق عملی آن هنوز تعیین نشده و ما دستورالعمل تعیینی در این رابطه نداریم به این معنا که آیا همه دولتمردان ما باید یک جا به این بحث توجه نمایند و یا هر وزارتخانه ای به صورت جداگانه باید تکالیف خود را انجام بدهد؟ پس باید این خلاء برطرف گردد و تقاضای این کار باید هر چه بیشتر از سوی دانشگاهیان خود را نشان دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2114

به "نجفی: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و آینده انقلاب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجفی: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و آینده انقلاب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید