اقتصاد هنر ظرفیتی که مغفول ماند، لزوم ایجاد وتوسعه فضاهای نوآورانه

به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران- گروه استان ها: خراسان جنوبی دارای هنرمندان زیادی است که نقش بسزایی در توسعه اقتصاد استان دارند. این در حالی است که بنا به گفته هنرمندان، این ظرفیت به خوبی دیده نشده و نیازمند بحث و آنالیز است

اقتصاد هنر ظرفیتی که مغفول ماند، لزوم ایجاد وتوسعه فضاهای نوآورانه

از این رو کمیسیون گردشگری، اقتصاد، هنر و اقتصاد ورزش در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار گردید تا هنرمندان به بیان موانع پیش رو بپردازند و نگاه های نوآورانه آنها را برای فعال شدن این بخش بکار گیرد.

مدیر یک موسسه فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی خواهان تامین زیرساخت ها شد و اضافه کرد: خراسان جنوبی پتانسیل های زیادی دارد که می تواند به عنوان شهر خلاق معرفی گردد.

اکبرپور با تاکید بر اینکه جشنواره ها نباید اختصاصی هر شهر باشد، اظهار کرد: جشنواره هایی مانند فرش، گل نرگس با معرفی و امکانات خودشان در مرکز استان برگزار گردد.

وی با اشاره به ظرفیت کویر لوت در استان اعلام کرد: برگزاری جشنواره در کویر در هیچ جای جهان نداشته ایم که می طلبد جشنواره های خراسان جنوبی به دل کویر کشانده گردد.

اکبرپور با بیان اینکه برگزاری جشنواره های متعدد در کویر باعث رونق روستاها می گردد، اضافه کرد: این امر جز با همکاری و همسویی دستگاه ها میسر نمی گردد.

وی اعلام کرد: باید نقاطی مانند اکبریه، بیدخت و کلاته شیبانی احیا شوند و در اختیار هنرمندان استان جهت ارائه آثار هنری و صنایع دستی قرار گیرد.

رونق اقتصاد هنر احتیاجمند همدلی و همسویی دستگاه ها

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه رونق اقتصاد هنر احتیاج به همدلی و همسویی تمام دستگاه ها دارد، اضافه کرد: در حال حاضر سایتی برای معرفی هنرمندان برجسته استان نداریم.

علیرضاقلاسی مود خواهان طراحی سایتی برای معرفی هنرمندان شد و اضافه کرد: همچنین باید نمایشگاه دائمی برای هنر هنرمندان در بیرجند دایر گردد تا بتوانیم محصولات فراوریی را معرفی و عرضه کنیم.

وی از واگذاری غرفه ای ویژه خراسان جنوبی در نمایشگاه دائمی مشهد اطلاع داد و گفت: این نمایشگاه می تواند بستری مناسب برای معرفی محصولات استان باشد.

ایجاد بوم بازار در استان

مدیرعامل یک شرکت سینمایی در استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در روستاهای خراسان جنوبی اعلام کرد: بعد از شناسایی و مطالعه روستاها، بوم بازار ایجاد می کنیم.

محمد احسان بخش با بیان اینکه تاکنون در روستاهای خراشاد و بهلگرد بوم بازار ایجاد شده است، گفت: همکاری و همدلی مردم گام اول عملیاتی کردن برنامه های ما است.

احسان بخش با بیان اینکه باید قدرت عمل را به مردم برگردانیم، اظهار کرد: ذهن و خلاقیت را از مردم گرفته ایم و نمی توانند به توان خودشان متکی شوند.

نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات راه اندازی گردد

رئیس کانون خوشنویسان خراسان جنوبی، اقتصاد هنر را یکی از دغدغه های هنرمندان دانست و گفت: نبود مشاوران حرفه ای در بخش اقتصاد هنر باعث شده تا ابزار محدودی در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از محدودیت های بیرجند، نبود سازمان فرهنگ و ارتباطات است، اضافه کرد: افتتاح نمایندگی این سازمان به اقتصاد هنر و هنرمندان یاری می نماید که بتوانند محصولات خود را ارائه دهند.

وی اعلام کرد: بهبود فضای هنری، واگذاری اقتصاد هنر به بخش خصوصی، توسعه فضاهای نوآورانه، ورود رشته اقتصاد هنر در دانشگاه ها می تواند یاری شایسته ای به برطرف مسائل هنرمندان باشد.

نگارخانه استاندارد نداریم

رئیس کانون خوشنویسان خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر نگارخانه استاندارد در شهر نداریم و نگارخانه ها تنها برای نمایش آثار هنری هنرمندان شهر داری است.

حسین زاده، نماینده تئاتر خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته چهارمین شعبه تئاتر عروسکی کشور در بیرجند افتتاح شد، گفت: اولین گروه از افغانستان و ارمنستان اجرای خود را به نمایش گذاشتند و دیگر از آن استفاده ای نشد.

وی خواهان حمایت از تئاتر استان شد و اعلام کرد: در حال حاضر روستای سرچاه قریب به 75 نسخه تعزیه دارد اما چاپ نشده است.

نگاه مهندسی شده به هنر نداشته باشیم

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری دربیرجند هم با بیان اینکه هنرمندان برای فعالیت و پیشرفت احتیاج به آزادی دارند، اظهار کرد: نباید با نگاه مهندسی به مبحث هنر نگاه کرد بلکه خودش باید مسیر را پیدا کند.

عسگری با بیان اینکه مهندسی، هنر هنرمند را از مسیر اصلی خارج می نماید، اضافه کرد: دستگاه ها باید نقش نظارتی خود را ایفا نمایند و نباید نگاه مهندسی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه هنر بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه نباید به هنرمند جهت بدهیم، اظهار کرد: هنر باید جریان طبیعی و درست خودش را داشته باشد تا نفع اقتصادی و خریدار خود را پیدا کند.

محمد علی بیدختی خواهان ارتقاء کیفیت اثار همنرمندان شد و اضافه کرد: این امر احتیاجمند آموزش و برگزاری کارگاه های مختلف است.

وی با بیان اینکه آثار هنرمندان باید به روز باشد، اظهار کرد: مدیریت هنری می تواند مساعدت هایی در راستای تامین زیرساخت ها، آگاهی بخشی عموم نسبت به آثار هنری و ایجاد بازاز فروش داشته باشد.

معاون حوزه هنری خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه دولت باید نقش حمایتی از هنرمندان داشته باشد، گفت: سخت گیری های بیش از حد در استان رغبت را از سرمایه گذاران گرفته و مسائل متعددی را به وجود آورده است.

درانی پور با بیان اینکه تا زمانی که این نگاه و روش ها تغییر نکند حرفی برای گفتن نخواهیم داشت، اعلام کرد: فراوری، عرضه و تقاضا در اقتصاد حائز اهمیت است که می طلبد مسائل موجود در زمینه عرضه هنر برطرف گردد.

رئیس شورای روستای خراشاد هم در این جلسه با بیان اینکه زیرساخت های استان ضعیف است، گفت: همچنین در زمینه اقتصاد هنر تبلیغات مطلوبی نداشته ایم.

پورصدری ادامه داد: باید فروشگاه مجازی تشکیل گردد تا هنرمندان بتوانند انواع هنرهای خود را در این فروشگاه عرضه نمایند.

وی با اشاره به ورود حوله بافی به بحث جهانی اعلام کرد: در زمینه استفاده از رنگ های طبیعی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی احتیاجمند حمایت هستیم.

رضا ملک کیانی، مسئول واحد هنرهای تجسمی و خانه عکاسان حوزه هنری نیز با اشاره به برگزاری سه دوره نمایشگاه موفقیت آمیز اکسپو طی سالهای 91 و 92، این نمایشگاه را نمایشگاهی موفق در عرصه فروش آثار هنرمندان استان خاطرنشان کرد که متأسفانه تداوم نداشت.

وی برگزاری اینگونه نمایشگاه ها را تأکید و موثر در حوزه اقتصاد هنر دانست و پیشنهاد داد: آثار هنرمندان توسط ادارات دولتی ویژه هدایای مهمانان به استان خریداری گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 81

به "اقتصاد هنر ظرفیتی که مغفول ماند، لزوم ایجاد وتوسعه فضاهای نوآورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد هنر ظرفیتی که مغفول ماند، لزوم ایجاد وتوسعه فضاهای نوآورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید