فرش دستبافت نهاوند نیازمند توجه است، لزوم حذف واسطه گری در فرش

به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران - گروه استان ها: فرش دستبافت نهاوند با شهرت جهانی بیشتر به صورت دو زرع و یک زرع و نیم فراوری می گردد و 99 درصد فراوریات فرش دستباف نهاوند به وسیله اتحادیه مرکزی فرش تهران به کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان و کشورهای عربی صادر می گردد.

فرش دستبافت نهاوند نیازمند توجه است، لزوم حذف واسطه گری در فرش

توسعه و رونق این صنعت آثار مثبتی بر اقتصاد استان همدان و شهرستان نهاوند دارد چراکه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد ارزش اضافه نموده و درآمد ارزی و افزایش صادرات و همچنین رونق و توسعه زندگی روستایی از مزیت های این صنعت است.

بازارهای جهانی را از دست ندهیم

آنالیز وضعیت فراوری و صادرات فرش دستبافت نهاوند نشان می دهد در صورتی که از این صنعت حمایت های لازم و مناسب به عمل نیاید، در آینده نزدیک با وجود شهرهای رقیب فراورینماینده این محصول، شاهد افول این صنعت در شهرستان نهاوند و از دست دادن بازارهای خارجی خواهیم بود.

طبق آنالیز ها فرش نهاوند دارای برندهای جهانی مانند عشوند، گل حیدر یا سالاری و لچک سفید بوده که بافت انواع فرش های سنتی نهاوند با طرح ها و رنگهای بدیع و زیبا نمایشگر اوج تسلط طراحان و بافندگان بر فن بافت فرش است که به همین دلیل و برای شناساندن هنر مردم نهاوند برگزاری جشنواره فرش برنامه ریزی شده است.

فرماندار نهاوند در مورد مزایای فرش نهاوند و اقداماتی صورت گرفته برای معرفی بیشتر آن در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اگر به صورت کارشناسی و علمی بتوانیم پتانسیل فرش نهاوند را در حوزه فراوری، اقتصاد و اشتغال به درستی مطرح کنیم، حق واقعی این صنعت سودآور را ادا نموده ایم.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به 24 کارگاه فرش بافی در نهاوند

مراد ناصری با بیان اینکه در کارگروه اشتغال نهاوند مصوبات خوبی در این بخش تصویب و اجرایی شد که نتیجه آن پرداخت 2.5 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به 24 کارگاه فرش بافی در نهاوند بود، گفت: این اقدام ایجاد اشتغال مستقیم برای 150 نفر را به همراه داشت.

فرماندار نهاوند با بیان اینکه تعاونی فرش دست بافت نهاوند بیش 6 هزار نفر عضو دارد که با کمترین تسهیلات برای خود و دیگران شغل فراهم نموده و توانسته اند با بافت فرش، گبه، گلیم و صنایع دستی و مشاغل خانگی شغل پایدار ایجاد نمایند، گفت: نداشتن بازارچه عرضه محصولات فرش دست بافت نهاوند حلقه مفقوده ای برای رونق اقتصاد بافندگان فرش در این شهرستان است.

وی عنوان نمود: این مشکل سبب شده عملاً سود حاصل از زحمات شبانه روزی فرش بافان نهاوندی به جیب واسطه ها و دلالان برود.

وی تاکید نمود: در کوشش هستیم با برگزاری همایش فرش استان همدان به میزبانی نهاوند، ظرفیت ها، پتانسیل ها و مسائل این هنر و صنعت را به صورت میدانی رصد نموده و برای حل مسائل فرش بافان و معرفی صنایع دستی نهاوند اقدام عملی انجام دهیم که در این میان روش های آشنایی با تجارت جهانی فرش و صادرات آن مورد تاکید خواهد بود.

ناصری نبود سرمایه در گردش و کمبود تسهیلات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به گرانی مواد اولیه میزان تسهیلات ارائه شده کافی نیست اما با در نظر دریافت تسهیلات تکمیلی تا حدودی این مشکل برطرف خواهد شد.

اشتغال غیرمستقیم 482 نفر در کارگاه های فراوری فرش نهاوند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند نیز با تاکید بر لزوم حمایت ویژه از قالیبافان در راستای حفظ تپش این صنعت در نهاوند، گفت: مدیران کارگاه های قالیبافی شهرستان نهاوند مبلغ 25 میلیارد ریال تسهیلات را در قالب بیست و چهار کارگاه فراوری فرش دریافت نموده اند.

بیژن ترابیان با اشاره به اینکه این کارگاه ها به صورت غیر مستقیم برای 482 نفر شغل ایجاد کرد، اند گفت: در بحث مشاغل خانگی هم به وسیله سازمان صمت و بانک های عامل به 160 واحد مبلغ 8 میلیارد ریال پرداخت شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند با اشاره به بیمه قالیبافان، گفت: خوشبختانه مشکل بیمه قالیبافان نهاوندی با حضور کارشناس تأمین اجتماعی آنالیز و از مدیر دستگاه ها خواسته شد نهایت همکاری را با بافندگان داشته باشند.

برگزاری همایش فرش نهاوند در تیرماه امسال

وی با اشاره به زمان برگزاری همایش فرش نهاوند، گفت: این همایش تیرماه امسال با حضور میهمانان و مدیران استانی، کشوری و با حضور اساتید برجسته دانشگاه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند گفت: در حال حاضر 24 کارگاه قالی بافی در شهرستان نهاوند تسهیلات دریافت داشته است که در رونق این واحدها تأثیر مثبتی داشته است.

وی اضافه نمود: برای حضور در نمایشگاه های کشوری اعلام آمادگی نموده ایم تا ارتباط و تعامل گیری با جامعه تاجران فرش و روابط بین الملل فرش تقویت گردد.

ترابیان عنوان نمود: سالانه بیش از 960 قطعه انواع فرش دست بافت با نقشه های منحصربه فرد توسط بافندگان و هنرمندان نهاوندی فراوری می گردد.

طرح فرش عشوند ثبت ملی شده است

رئیس اتحادیه فرش دستبافت نهاوند نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فرش نهاوند دارای سه برند نامی با اسامی عشوند (کله گلی)، سالاری (گل حیدر) و لَچک سفید است.

کاظم حسنوند با بیان اینکه این چهار طرح نشان دارای نشان جهانی است، گفت: فرش های موجود در نهاوند توسط آن دسته از نهاوندی هایی که در کشورهای اروپایی زندگی می نمایند شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه از این 4 طرح تنها فرش با طرح عشوندی تاکنون به عنوان اثر ملی در اوایل سال 1396 ثبت شده است، گفت: طی ادوار گذشته بیشترین منبع درآمد خانوارهای روستایی نهاوند از محل فرش بافی بوده اما متأسفانه امروز این موضوع به طور چشمگیری کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف نهاوند با بیان اینکه در گذشته بیش از 6 هزار بافنده فرش دستباف در نهاوند فعالیت داشتند، گفت: از این تعداد 2 هزار نفر آن هم بنا به ضرورت حق بیمه بازنشستگی در قالیبافی فعالیت دارند.

وی دیگر مشکل بافندگان را عدم ارائه مستمری آن ها به خانواده شان عنوان نمود و گفت: مسئولان باید در این رابطه اقداماتی انجام دهند تا این مهم محقق گردد چراکه فرش بافان از درآمد همسران خود استفاده می نمایند و مابقی که برای یاری خرج زندگی از این راه ارتزاق می نمایند متأسفانه سودی شامل آن ها نمی گردد.

لزوم سرمایه گذاری برای به دست دریافت بازار خارج از کشور

وی با بیان اینکه فرش دستبافت نهاوند به وسیله اتحادیه مرکزی فرش تهران صادر و ثبت می گردد، گفت: در سال های گذشته فرش های نهاوند به کشورهای اروپایی، آمریکایی و بیشتر به حاشیه خلیج فارس صادر می شد اما در حال حاضر این صادرات بسیار کم شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف نهاوند با اشاره به برندهای معروف در هر استان کشور، گفت: بازار فروش عمده فرش های دستباف ایرانی باید در خارج از کشور باشد چراکه در داخل کشور با توجه به قیمت تمام شده این فرش ها بازار فروشی ندارند.

وی با اشاره به حداقل قیمت تمام شده یک تخته فرش 12 متری، گفت: حداقل قیمت یک تخته فرش 12 متری 18 میلیون است که با توجه به درآمدهای موجود در کشور استقبالی صورت نمی گیرد.

حسنوند گفت: هرساله به بعضی فعالان این حوزه تسهیلاتی به وسیله سازمان صنعت و معدن ارائه می گردد که مقرر شده امسال این تسهیلات بیشتر از سال گذشته و با سود کم تر به این افراد اعطا گردد.

وی ادامه داد: اگر بازار فروش فرش رونق پیدا کند و راه های صادرات باز گردد بافندگان فرش به اختیار خود و بدون احتیاج به هیچ گونه تسهیلاتی خود وارد این عرصه می شوند.

وی ادامه داد: در راستای برگزاری نمایشگاه های فرش که گاهی در تهران و همدان برگزار می گردد شاید آثار مفیدی برای نمایش هنرهای استان و شهرستان داشته باشد اما درآمدی از آن حاصل نمی گردد مگر آنکه این نمایشگاه ها با دعوت کشورهایی که از فرش ایرانی استقبال می نمایند برگزار گردد.

حسنوند متوسط فراوری سالانه فرش در نهاوند طی سالیان گذشته را 12 هزار مترمربع به ازای بافت دو متر توسط هر بافنده عنوان نمود و گفت: متأسفانه این مقدار امروز به کمتر از 5 هزار متر رسیده لذا این مهم مستلزم ورود مسؤولان این حوزه است.

وی با اشاره به فعالیت 80 فرشباف آقا در نهاوند در گذشته گفت: قبلاً سالانه حدود 150 تا 200 مجوز برای بافندگان صادر می شد که متأسفانه این آمار امروز حدوداً به صفر رسیده است.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه حمایت از فرش دستبافت نهاوند باید در اولویت مسئولان قرار گیرد چراکه رونق آن نه تنها نرخ بیکاری در نهاوند را کاهش خواهد داد بلکه قدمی در راه حمایت از فراوری ملی است که به درآمد پایدار ختم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 511

به "فرش دستبافت نهاوند نیازمند توجه است، لزوم حذف واسطه گری در فرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرش دستبافت نهاوند نیازمند توجه است، لزوم حذف واسطه گری در فرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید