واکسن کرونا در بدن تمام افراد ایمنی ایجاد می نماید؟

به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران/کرمانشاه یک متخصص بیماریهای عفونی گفت: این احتمال وجود دارد که در بعضی افراد حتی با تزریق دو دوز واکسن کرونا هم ایمنی لازم ایجاد نشود.

واکسن کرونا در بدن تمام افراد ایمنی ایجاد می نماید؟

دکتر علیرضا جانبخش در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه اندازه ایمنی زایی در واکسن های مختلف فرق دارد، گفت: واکسن های مختلف مکانیزم های مختلفی دارند و پاسخ های متفاوتی ایجاد می نمایند و این احتمال هست که در بعضی افراد حتی با تزریق دو دوز واکسن کرونا هم ایمنی لازم ایجاد نگردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: تنها راه سنجش ایمنی ایجاد شده ناشی از واکسن کرونا، انجام تست آنتی بادی پس از تزریق دوز دوم واکسن است و توصیه می گردد این کار در صورت احتیاج یک ماه پس از تزریق دوز دوم انجام گردد.

جانبخش گفت: چنانچه با انجام این تست معین گردد که ایمنی لازم ایجاد نشده، احتیاج به تزریق دوز اضافه واکسن است.

وی اظهار داشت: البته تست آنتی بادی هم قطعیتی در تشخیص اندازه ایمنی زایی ندارد، چرا که این امکان هست که در بعضی افراد آنتی بادی های لازم ایجاد نشده باشد، اما ایمنی سلولی در این افراد فعال باشد که با استفاده از تست آنتی بادی قابل ارزیابی نیست.

جانبخش درخصوص تزریق دوز سوم یا دوز یادآور واکسن کرونا نیز گفت: دوز سوم جهت طولانی شدن ایمنی زایی واکسن کرونا تزریق می گردد و بطور معمول تزریق آن شش ماه پس از دوز دوم صورت می گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر دوز سوم برای کادر بهداشت و درمان و نیز گروه های پرخطر که شش ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته در کشور تزریق می گردد.

وی اضافه نمود: در مورد تزریق عمومی دوز سوم باید منتظر ماند که شرایط بیماری چگونه پیش می رود و چه تصمیماتی در این زمینه اخذ می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2043

به "واکسن کرونا در بدن تمام افراد ایمنی ایجاد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا در بدن تمام افراد ایمنی ایجاد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید