پیری زودرس؛ نوعی دیگر

به گزارش مجله سلنا، گروهی از پژوهشگران فرانسوی پیروز به کشف ژن عامل نشانگان هوچینسون گیلفورد شدند؛ یک بیماری که سبب می شود مبتلایان بین 5 تا 10 مرتبه سریع تر از افراد عادی پیر شوند.

پیری زودرس؛ نوعی دیگر

پیری زودرس؛ نوعی دیگر

گروهی از پژوهشگران فرانسوی پیروز به کشف ژن عامل نشانگان هوچینسون گیلفورد شدند؛ یک بیماری که سبب می شود مبتلایان بین 5 تا 10 مرتبه سریع تر از افراد عادی پیر شوند.

کشف ژن عامل پیری زودرس به پزشکان کمک خواهد کرد تا دلایل بروز بیماری را در بچه ها مبتلا مورد بررسی قرار دهند و با کمی خوش اقبالی راه های تشخیص زودهنگام یا کاهش اثرهای آن را بیابند. این بیماری نوعی بیماری بسیار نادر است و از هر چهار تا هشت میلیون کودک تنها یک نفر به آن مبتلا می شود، به طوری که در سراسر جهان حدود صد کودک و در کشور فرانسه سه کودک به آن مبتلا هستند. نشانه های این بیماری هم شامل طاسی، پیری پوست، کوتاهی قد و کوچکی جمجمه است. بچه های که به این بیماری دچار می شوند همچنین تمامی علایمی را که همراه با پیری به سراغ یک فرد می آید، به همراه دارند که از آن جمله می توان به ضعف جسمانی، سختی شریان ها، پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و آرتروز اشاره کرد. با این حال فکر و روان این بچه ها رشدی کاملا عادی دارد. طول عمر بچه ها مبتلا به پیری زودرس به طور میانگین 13 سال است و نشانه های بیماری از دو تا سه سالگی در آنها نمایان می شود.

پژوهشگران دریافته اند که دسته ای از داروهای ضدسرطان موسوم به FTI درمان موثری برای بیماری پروگریا یا همان پیری زودرس محسوب می شوند. به گفته این محققان، بررسى هاى انجام شده روى موش هاى آزمایشگاهى سبب ظهور امیدوارى هایى در این ارتباط شده است و نشان مى دهد که مى توان از داروى مورد نظر براى کاهش آثار و پیامدهاى ناشى از ابتلا به این بیمارى استفاده کرد.

این دسته از داروها که مهارکننده آنزیم فارنسیل ترانسفراز هستند، به منظور جلوگیری از فعالیت برخی پروتئین های سرطان زا عمل می کنند. این دارو در ضمنً فرآیند سلولی پیری زودرس را در مبتلایان به بیماری پروگریا مهار می کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1935

به "پیری زودرس؛ نوعی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیری زودرس؛ نوعی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید