چه زمانی نوشیدن آب مرگبار می گردد

به گزارش مجله سلنا، خبرنگاران :برخی از افراد تمایل زیادی برای نوشیدن آب دارند و حتی اگر تشنه هم نباشند آب می خورند این موضوع می تواند سلامت بدن آن ها را به خطر بیندازد.

چه زمانی نوشیدن آب مرگبار می گردد

به گزارش مجله سلنا به نقل از نمناک ،هیدراتاسیون بیش از اندازه ویا مسمومیت با آب زمانی رخ می دهد که میزان آب نوشیده شده بیشتر از توانایی کلیه ها برای تخلیه آب اضافی به وسیله ادرار باشد. سوالی که پیش می آید در همین ابتدا این است که چه مقدار آب باید درروز بخورید؟

طبق مراکز کنترل و پیش گیری بیماری ها، مصرف روزانه مایعات تغییر می نماید و به سن، جنسیت، شرایط پزشکی و فعالیت روزانه بستگی دارد. آموزشگاه ملی علوم پزشکی زنان را به نوشیدن 2.7 لیتر آب و آب کل (از همه غذاها و نوشیدنی ها) و مردان برای نوشیدن کل 7.3 لیتر توصیه می نماید.

دانشمندان هلندی، 2.2 لیتر آب برای زنان و 3 لیتر برای مردان در روز را توصیه می نمایند بنابراین واضح است که خوردن روزانه 3-4 لیتر آب اصلا خوب نیست.خب، اگر تصادفاً زیاد آب بخورید چه؟ چه کار باید بکنید؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علائم نوشیدن زیاد آب :

در اینجا 9 علائم زیاد نوشیدن آب وجود دارد:

1. همواره یک بطری آب باخود دارید:

همواره یک بطری آب باخود حمل می کنید و بعد به سرعت آن را دوباره پر میکنید. شما ممکن است فکر کنید که نوشیدن مداوم آب مفید است، اما در واقع اینطور نیست. باعث کاهش الکترولیت ها در بدن می گردد که منجر به پیچیدگی های بیشتری می گردد.

2. تشنه نیستید، ولی هنوز آب می نوشید:

شما در جاهایی خواندید که روزانه 3-4 لیتر آب باید بنوشید و خود را مجبور به نوشیدن این مقدار می کنید. اما آیا می دانستید که غذای شما هم حاوی آب است؟ بله! بنابراین زمانی که خود را مجبور به نوشیدن چند لیتر آب در روز می کنید, عملاً بیشتر از احتیاج بدن خود می نوشید و این ممکن است باعث عدم تعدل بدن گردد.

3. فکر می کنید ادرار شفاف نشانه سلامتی است:

علامت یک بدن سالم, ادرار زرد کمرنگ است. ادرار شفاف و بی رنگ نشانه این است که آب زیادی نوشیدید و تعادل الکترولیت در بدن شما بهم خورده است.

4. در شب و روز مرتباً ادرار می کنید:

هر چند دقیقه یک بار به دستشوئی می روید؟ آیا شما اغلب در شب بیدار می شوید تا دستشویی بروید؟ این یکی دیگر از نشانه ها است.

5. داشتن سردرد:

کم آبی و پرآبی می توانند باعث سردرد شوند. وقتی بیش از حد آب بنوشید, سلول های شما متورم و عظیم تر می شوند. سلول های مغز شما هم همین طور تحت تاثیر قرار می گیرند و مغز شما آغاز به فشار دادن جمجمه می نماید. در نتیجه, سردرد مداوم را تجربه می کنید.

6. احساس تهوع:

وجود آب زیاد در بدن باعث عدم عملکرد درست کلیه ها می گردد.این بدان معنی است که کلیه ها خسته خواهند شد و از بیرون ریختن آب از بدن جلوگیری می نمایند و این منجر به احساس تهوع و استفراغ می گردد.

7. تورم و تغییر رنگ کف دست ها, کف پاها و لب ها:

آشامیدن آب بیش از حد می تواند منجر به ورم لب ها, دست ها و پاها گردد. چون کلیه ها به درستی کار نمی نماید, بدن شما آب اضافی را نگه خواهد داشت.

8. ضعف ماهیچه:

درد و ضعف عضلانی با دو علامت دیگر نیز همراه است. این اتفاق، تعادل الکترولیت در بدن را مختل می نماید. برای بالا نگه داشتن سطح الکترولیت, می توانید به جای آب, آب نارگیل بنوشید.

9. خستگی:

زمانی که کلیه ها به طور مداوم برای بیرون ریختن آب اضافی کار می نمایند, بدن شما دچار استرس می گردد و این تاثیرات را به طور کلی احساس می کنید. اگر بیش از حد آب بنوشید, احساس خستگی و کرختی می کنید.

10 مورد از اثرات جانبی نوشیدن بیش از حد آب:

1. باعث هیپوناترمی می گردد:

این اتفاق به خاطر تغییرات سریع سدیم که زیر 136 mmol / liter می گردد، اتفاق می افتد. سدیم نمک مهمی است و به سیگنال دهی و فعالیت های مختلف بدن یاری می نماید.بنابراین وقتی سطح سدیم کاهش پیدا می نماید, احساس تهوع, گیجی, خستگی و یا سردرد آغاز می گردد. و در موارد شدید, ممکن است منجر به مرگ گردد.

2. باعث تورم سلول ها می گردد:

وقتی سدیم در بدن شما کاهش می یابد, توسط اصل اسمزی, آب به وسیله غشای نیمه تراوا به سلول وارد می گردد. این امر منجر به تورم سلول ها می گردد. ورم سلول های بدن (شامل مغز) باعث آسیب جدی به بافت های ماهیچه, اندام ها و مغز می گردد.

3. باعث هیپوکالمی می گردد.

آب زیاد ممکن است باعث کاهش یون های پتاسیم گردد.تعادل میان یون های پتاسیم و خارج سلولی هنگامی که بیش از حد آب بنوشید، مختل می گردد و در حقیقت، تنها تغییر 1 درصد کمبود پتاسیم می تواند منجر به تغییر حدود 50 درصدی غلظت یون پتاسیم گردد. و این می تواند منجر به اسهال شدید و تعریق شدید گردد.

4. تاثیر بر مغز:

هیپوناترمی یا سدیم کم در خون می تواند باعث بالا آمدن مغز گردد و این به نوبه خود منجر به ناتوانی گفتار، آشفتگی، ناپایداری راه رفتن، جنون، و حتی مرگ می گردد.

5. ضربان بالای قلب:

قلب وظیفه حیاتی پمپاژ خون را به وسیله کل بدن شما انجام می دهد. زمانی که بیش از حد آب مصرف می کنید، حجم خون در بدن شما افزایش می یابد. افزایش حجم خون فشار غیر ضروری بر روی رگ های خونی و قلب وارد می نماید.

6. کار بیش از حد کلیه ها:

مصرف زیادی آب می تواند بر روی کلیه ها فشار وارد کند، تابه طور مداوم عمل نمایند.کلیه ها می تواند حدود یک لیتر مایع را در یک ساعت از بدن فیلتر کند.

7. مسائل کبدی:

مهم است توجه داشته باشید که این مشکل تنها ناشی از نوشیدن بیش از حد آب نیست.بلکه با نوشیدن بیش از حد آب همراه با آهن در آن اتفاق می افتد.اضافه بار آهن نه تنها زیان آور است، بلکه در موارد نادر نیز ممکن است موجب مسائل مربوط به کبد گردد.

8. ادرار مکرر:

ادرار مکرر، یک بار در هر 15 دقیقه واقعاً ناامید نماینده است، چه در خانه، محل کار، یا مدرسه هستید.هنگامی که بیش از حد آب بنوشید، کلیه ها به طور پیوسته عمل می نمایند و در نتیجه، شما باید تند تند به دستشوئی بروید.

9. فشار زیاد کلر:

نوشیدن بیش از حد آب می تواند شما را در خطر مصرف بیش از حد کلر قرار دهد. و زمانی که این اتفاق می افتد، شما در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار خواهید داشت.

10. کما:

مغز و اندام احشایی بدن طی کم آب آسیب می بینند که در نهایت منجر به کما و مرگ می گردد.چقدر آب برای افراد خوب است؟ این چیزی است که متخصصان توصیه می نمایند.

نوشیدن زیاد آب باعث کما می گردد؟

چگونه می توانیم زیاد آب خوردن را درمان کنیم؟

خوشبختانه، چندین راه برای این کار وجود دارد. در اینجا به این نتیجه می رسیم که می توانید اثرات جانبی خطرناک زیاد آب خوردن را معکوس کنید:

مصرف هر گونه ماده دیورتیکی اضافی را متوقف کنید.

از مصرف هر گونه دارو که باعث حفظ آب در بدن می گردد، اجتناب کنید.

پزشک می تواند سدیم را کنترل کند، تا به برگرداندن تعادل در مایعات بدن یاری نموده باشد.

همانطور که می گویند، پیش گیری بهتر از درمان است. بیایید نگاهی به روش های زیر بیندازیم تا از زیاد آب نوشیدن جلوگیری کنیم. در ادامه این بخش از سلامت نمناک و بعد از آنالیز عوارض و علائم نوشیدن زیاد آب چند راه برای توقف نوشیدن بیش از حد آب وجود دارد:

اگر مسائل پزشکی مثل دیابت یا مسائل کلیوی دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید باید چقدر آب مصرف کنید.

اگر به طور منظم ورزش کنید, می توانید در هنگام ورزش, چند فنجان آب بنوشید. اگر به آب بیشتری احتیاج دارید, نوشیدنی های ورزشی را بنوشید چون حاوی الکترولیت هایی هستند که به متعادل کردن نمک در بدن شما یاری می نمایند.

ورزش کاران استقامتی باید وزن خود را قبل و بعد از مسابقه اندازه گیری نمایند تا معین گردد چقدر آب از بدن خود را از دست می دهند.

همه در معرض خطر آن نیستند و فقط عده کمی که بیش از حد آب می نوشند، اینگونه هستند.

پیشگیری از نوشیدن زیاد آب

در این موارد دوست دارید آب زیادی بنوشید:

-انجام دوی ماراتون

-پیاده روی یا کوهپیمایی

- پاروزن بودن

-انجام دوچرخه سوار استقامتی

-بازیکن فوتبال بودن

[فوتبال بازی]

چه کسانی باید زیاد آب بنوشند؟

پاسخ های کارشناس به سوالات خوانندگان

آیا امکان مرگ پس از نوشیدن زیاد آب است؟

در بدترین حالت, اگر آب زیادی بنوشید ممکن است باعث مرگ گردد.

آیا می توان با نوشیدن آب وزن خود را از دست داد؟

آب آشامیدنی به بیرون راندن سموم و تسریع متابولیسم یاری می نماید. این، به این معنی نیست که می توانید تنها یک روز آب نخورید. شما باید خوب بخورید و ورزش کنید تا وزن خود را از دست بدهید.

آیا بیش از حد آب خوردن می تواند وزن را اضافه کند؟

بله, اگر آب زیادی بنوشید, در بدن باقی می ماند. در نتیجه, وزن آب را به دست خواهید آورد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1286

به "چه زمانی نوشیدن آب مرگبار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی نوشیدن آب مرگبار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید