چگونه از تبدیل سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری کنیم؟

به گزارش مجله سلنا، با بخورکردن، استفاده از اسپری های آب نمک و کاملاً مرطوب نگهداشتن بدن خود می توان از تبدیل سرما خوردگی به سینوزیت جلوگیری کرد.

چگونه از تبدیل سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری کنیم؟

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

با بخورکردن، استفاده از اسپری های آب نمک و کاملاً مرطوب نگهداشتن بدن خود می توان از تبدیل سرما خوردگی به سینوزیت جلوگیری کرد.

بینی گرفته، عطسه های پی در پی، آبریزشهای بینی، چشمان آبدار و گلودرد همگی نشانههای سرما خوردگی هستند که ما به راحتی تشخیص می دهیم. اما بسکمک از ما نمی دانیم که سرما خوردگی های مکرر می تواند به مشکل بزرگتری به نام سینوزیت تبدیل شود. در بیشتر موارد مشاهده شده که سینوزیتهای فعال عمدتاً پس از یک دوره سرما خوردگی های مکرر بوجود می آیند.

سینوزیت به التهاب حفره هایی که با هوا پر شده اند و در پیشانی و پشت استخوان گونه قرار گرفتهاند، گفته می شود. التهاب این حفره ها باعث افزایش خلط درون آنها می شود که خطر عفونت را افزایش می دهد. گرفتگی بینی که در سرما خوردگی های معمول رخ می دهد خطر ابتلا به سینوزیت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. بنابراین برای جلوگیری از این حالت باید با نحوه پیشرفت سرما خوردگی به سینوزیت آگاه شویم، اگرچه این کار آسانی نیست چون هرکدام علائم مخصوص به خود را دارند.

علائم بیانگر تبدیل سرما خوردگی به سینوزیت :

به غیر از سرما خوردگی عواملی چون عفونتهای باکتریایی و ویروسی، پلیپ بینی، آلرژی ها، عفونتهای قارچی و انحراف بینی هم می توانند عامل سینوزیت باشند. سرما خوردگی های معمول می توانند باعث گرفتگی بینی و انسداد مجاری های سینوسی شوند و خطر عفونت را افزایش دهند. به همین دلیل سینوزیت درطول فصول سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر شایع است.

اگرچه علائم سرما خوردگی و سینوزیت شبیه هم است اما تفاوتهایی هم وجود دارد؛ علائمی چون خلط شدید بینی، سردرد مزمن، آبریزش بینی، فشار اطراف چشمها، سرفه ای که در صبح شدید است، دندان درد یا حساسیت و کاهش حس بویایی و چشایی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، نشانگر این است که سرما خوردگی شما به سینوزیت تبدیل شده است.

روشهای جلوگیری :

وقتی متوجه شدید که علائم سرما خوردگی شما بیش از معمول طول کشید روشهای زیر را برای جلوگیری از ابتلا به سینوزیت انجام دهید :

نوشیدن آب زیاد

برای رهایی از ابتلا به سینوزیت، روزانه 10 تا 12 لیوان آب بنوشید. همراه با آب می توانید آب مرغ یا سوپ سبزیجات هم بخورید و بدن خود را مرطوب نگه دارید. این کار به کاهش خلط و بیرون ریزی آن کمک می کند.

اجتناب از چای و قهوه

قهوه و چای بدن را بی آب می کنند. بنابراین بهتر است تا بهبود علائم سرما خوردگی به مدت چند روز از نوشیدن چای و قهوه اجتناب کنید.

استفاده از اسپری آب نمک بینی

با شستشوی بینی خود با آب نمک، سینوسهای خود را تمیز کنید. برای اینکار می توانید از نوع تجاری آن استفاده کنید یا خودتان در خانه با اضافه کردن مقداری نمک به آب گرم درست کنید.

جلوگیری از گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می تواند راههای سینوسی و معابر ریزش آن را ببندد. در این حالت شرایط برای رشد عفونت مهیا می شود. استفاده از وسایلی که مانع گرفتگی می شوند باعث کاهش خطر ابتلا به سینوزیت می شود اما از این وسایل به مدت طولانی استفاده نکنید چون باعث گرفتگی داخلی مجاری می شوند.

اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن، همان طور که می دانید، عوارض بسکمک دارد به خصوص اگر سرفه کنید یا سرما خوردگی داشته باشید. دود ناشی از سیگار علائم سرما خوردگی را تشدید می کند، به سینوسها آسیب می زند و خطر ابتلا به سینوزیت را افزایش می دهد.

دوری از آلاینده ها

آلاینده های محیطی نظیر آلاینده های شیمیایی، بخارات، گازها و گرد و غبار همانند سیگار به مجاری تنفسی و سینوسها آسیب می رساند، تا حد ممکن از این آلاینده ها دوری کنید.

شستشوی مرتب دستها

دستهای خود را به طور مرتب با آب وصابون بشویید. سینوزیت ممکن است بر اثر عفونتهای باکتریایی ویا ویروسی بوجود بیاید به همین دلیل قبل و بعد از تمیز کردن بینی، دستهای خود را بشویید.

تمیز کردن بینی

برای اینکه سرما خوردگی به سینوزیت تبدیل نشود، بینی خود را تمیز کنید. کشیدن بینی به داخل باعث رفتن خلط به سینوسها شده و باکتریها و میکروارگانیسم های خطرناک را شیوع می دهد.

بخور کردن

بخور یکی از درمانهای خانگی مؤثر برای رفع گرفتگی بینی است. برای این کار یک قابلمه را با آب گرم پر کنید، سر خود را بالای آن قرار داده و بخار را تنفس کنید. اگر آب خیلی گرم باشد اجازه بدهید کمی سرد شود. هم چنین برای رفع گرفتگی بینی می توانید دوش آب گرم بگیرید.

استفاده از حوله گرم

حوله گرم به رفع گرفتگی بینی و بیرون ریزی خلط کمک می کند. برای این کار یک حوله گرم و مرطوب را به مدت 5 تا 10 دقیقه به دفعات مختلف روی صورت خود قرار دهید تا معابر تنفسی شما را باز کند.

این درمان های خانگی می توانند از تبدیل سرما خوردگی به سینوزیت جلوگیری کنند و به درمان شما در صورت ابتلا به سینوزیت کمک کنند. اما اگر علائم سینوزیت شما با این روشها بهبود نیافت با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1952

به "چگونه از تبدیل سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از تبدیل سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید