شروع واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی

به گزارش مجله سلنا، رفیعی پور گفت: هم اکنون در فصلی قرار داریم که دام سبک سراسر کشور علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون می شوند

شروع واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت شیوع تب برفکی در کشور اظهار کرد: در سال گذشته کوشش سازمان دامپزشکی برای تامین به موقع واکسن تب برفکی از لحاظ کمیت و تنوع یاریی بزرگی به کنترل بیماری در حوزه تب برفکی در کشور کرد.

وی اضافه نمود: هم اکنون در فصلی قرار داریم که دام سبک سراسر کشور علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون می شوند و امیدواریم همانند 2 سال گذشته موفقیت هایی در کاهش کانون بیماری داشته باشیم.

رفیعی پور ادامه داد: با توجه به تامین به موقع واکسن و انجام واکسیناسیون در جمعیت هدف دام سبک و سنگین طی 6 ماه اخیر و ماه های پیش رو، شرایط کنترل بیماری در مقایسه با 10 سال گذشته قابل قیاس نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه طی 2 سال گذشته بیماری خطرناک تب برفکی در کشور کنترل شد، اعلام کرد: اقدامات اجرا شده در حوزه تب برفکی طی سال 97 یاری بسزایی به پیشبرد اهداف در سال 98 داشت چرا که مصرف 58 میلیون دوز واکسن برای دام سبک و 7 میلیون و 500 هزار دوز برای دام سنگین موجب شد تا بیماری به طور کامل تحت کنترل باشد.

به گفته وی، مرحله دوم طرح ملی هماهنگ و سراسری واکسیناسیون دام برای کنترل بیماری تب برفکی به طور همزمان در سراسر کشور شروع شد.

رفیعی پور از شروع مرحله دوم واکسیناسیون دام برای کنترل تب برفکی در کشور اطلاع داد و گفت: در این طرح دام های سبک و سنگین بر علیه بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام توسط سازمان دامپزشکی در جهت یاری مستقیم به فراورینمایندگان واکسینه می شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در طول سال بیش از 300 میلیون دوز واکسن های مختلف بر علیه بیماری های استراتژیک کشور مثل بیماری های سیاه زخم، تب برفکی، تب مالت، هاری و ... استفاده می گردد.

به گفته این مقام مسئول، در این طرح در استان کرمان بیش از 2 میلیون دام سبک و 200 هزار دام سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم واکسیناسیون به صورت همزمان در 32 اداره کل دامپزشکی کشور شروع شده است، اظهار کرد: در کل کشور 80 میلیون دام سبک و 70 میلیون دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه مسئله ای در مورد نهاده های اصلی واکسن نداریم، گفت: در حوزه واکسن های دامی بیش از 97 درصد واکسن مورد احتیاج در داخل فراوری می گردد، اما در حوزه طیور تنها 25 تا 30 درصد واکسن کشور به وسیله فراوری داخل و مابقی واردات تامین می گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تدابیر لازم برای تامین واکسن، شرکت های داخلی از این سهم استفاده می نمایند تا در آینده نزدیک در حوزه تامین بتوانند به عدد و رقم بالای فراوری برسند.

به گفته وی، در تامین واکسن به صورت ذخایر استراتژیک فراوری و توزیع یا پیش بینی صورت گرفته تا در آینده مسئله ای ایجاد نگردد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک واکسن و اقلام مرتبط با حوزه دامپزشکی اظهار کرد: قبل از شروع تحریم ها در تامین نهاده های مرتبط با حوزه دامپزشکی همچون واکسن ها که اولویت اصلی مسائل پیشگیری است، کوشش هایی مبنی بر ثبت سفارش و واردات برای حداقل 3 تا 6 ماه اجرا شده تا فراورینمایندگان نگرانی از این حیث نداشته باشند.

وی اضافه نمود: سال گذشته بیش از 34 میلیون دلار ارز به متقاضیانی که برای تامین واکسن، دارو، مواد بیولوژیک و ریز مغذی ها ثبت سفارش نموده بودند، اختصاص یافت.

رفیعی پور با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا به میزان کافی در سردخانه های کشور موجود است، اعلام کرد: واکسن آنفلوانزا به میزان کافی وارد و به استان ها ارسال می گردد تا پولت های مرغ مادر و تخم گذار علیه بیماری خطرناک آنفلوانزا حاد پرندگان واکسینه شوند.

آخرین جزئیات صادرات فرآورده های خام دامی/یک هزار راس دام مولد از اتحادیه اروپا وارد کشور شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده های خام دامی گفت: بنابر آمار 5 ماهه گمرک، 3 هزار و 600 تن میگو، 11 هزار تن تخم مرغ خوراکی، 5 میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار، 904 هزار قطعه جوجه یکروزه، 18 هزار تن ماهی خوراکی منجمد، 8 هزار تن ماهی خوراکی تازه، 15 هزار تن آلایش دام و طیور، 8 هزار و 600 تن خوراک دام، طیور و آبزیان، 3 هزار و 600 تن لبنیات، بیش از یک میلیون قطعه ماهی زنده، 5 میلیون جلد پوست احشام و 2 هزار تن شیر به بازار های هدف به عنوان مهم ترین اقلام صادراتی صادر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واردات تنها در حوزه گوشت قرمز و اقسام دارو اجرا شده است، اضافه نمود: بنابر آمار 70 هزار تن گوشت قرمز مربوط به دام سبک و سنگین و 70 هزار تن انواع و اقسام دارو، واکسن، ریز مغذی و مکمل وارد کشور شده است و در مورد مرغ و ماهی هیچ گونه وارداتی نداشتیم.

وی درباره اینکه آیا مجوزی مبنی بر صادرات دام زنده صادر شده است، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی طی چند ماه گذشته مجوز صادرات 48 راس تلیسه را صادر نموده، همچنین در حوزه دام زنده واردات یک هزار راس دام مولد از اتحادیه اروپا اجرا شده است.

رفیعی پور در سرانجام توضیح داد: با وجود واردات گوشت قرمز با ارز نیما، مجوز واردات تنها به اندازه احتیاج کشور که سالیانه 140 هزار تن است، داده می گردد و از طرفی مجوز صادرات دام زنده بنابر سیاست های ستاد تنظیم بازار صادر می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 446

به "شروع واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید