9 ماده موثر برای بهبود گردش خون در بدن

به گزارش مجله سلنا، در مقابل، گردش خون ضعیف علائمی از جمله بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام، سردی دست و پاها، تورم شکم، مسائل گوارشی، خستگی، گرفتگی عضلات پا، درد مفاصل، درد قفسه سینه و در نهایت سردرگمی را به همراه خواهد داشت.

9 ماده موثر برای بهبود گردش خون در بدن

مصرف داروهای بهبود دهنده گردش خون ممکن است به گردش خون ضعیف یاری کند؛ با این حال مصرف بعضی از ویتامین ها و مکمل ها نیز باعث بهبود جریان خون خواهد شد.

بنابر اعلام دفتر ارتقای آموزش و سلامت وزارت بهداشت، 9 مکمل، ویتامین و ماده غذایی موثر بر بهبود گردش خون در بدن شامل موارد زیر است:

- ویتامین B3: این ویتامین به افزایش عملکرد رگ های خونی و کاهش کلسترول بد یاری می نماید. بعلاوه باعث کاهش التهاب رگ های خونی می گردد. التهاب در رگ های خونی منجر به بروز تصلب شرایین می گردد. نباید فراموش کنید که مصرف بیش از حد ویتامین B3 توصیه نمی گردد. بزرگسالان به 35 میلی گرم ویتامین B3 در روز احتیاج دارند. ویتامین B3 در محصولات حیوانی و گیاهی از جمله تخم مرغ، ماهی سالمون ،گوشت مرغ، گوشت گوساله، آووکادو، خرما، گوجه فرنگی، سبزیجات تیره رنگ، غلات کامل وجود دارد.

- آهن: بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن احتیاج دارد. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به عضلات منتقل می نماید. بدن بعلاوه از آهن برای ساخت بافت های همبند از جمله آنهایی که در رگ های خونی وجود دارند، استفاده می نماید.

- اسیدهای چرب امگا 3: آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث افزایش ترشح اکسید نیتریک می شوند. اکسید نیتریک رگ های خونی را شل نموده و باعث بهبود جریان خون می گردد. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می نماید که مردم بیش از 3 گرم در روز از EPA و DHA به وسیله مکمل ها و منابع غذایی دریافت ننمایند.

- کپسایسین: این ترکیب در فلفل وجود دارد و ممکن است جریان خون را به وسیله کاهش آسیب های رادیکال های آزاد و التهاب، افزایش سلامت عروق، کاهش سطح کلسترول، کاهش مواد شیمیایی التهابی در رگ های خونی بهبود بخشد. بسیاری از مردم مکمل های کپسایسین را مصرف می نمایند اما این ترکیب در فلفل قرمز نیز یافت می گردد. مراقب دوز مصرفی کپسایسین باشید چون زیاده روی در مصرف آن باعث دل درد، احساس سوزش سر دل، حالت تهوع و نفخ می گردد.

- کوئرستین: یک فلاونوئید بسیار قوی و موجود در پیاز است و باعث بهبود عملکرد دیواره رگ های خونی شده و خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهد.

- پودر چغندر قرمز: حاوی نیترات است. نیترات ترکیبی است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می نماید. اکسید نیتریک به استراحت رگ های خونی یاری نموده و مقدار خون را نیز در آنها افزایش می دهد.

- دارچین: مصرف این ادویه باعث فراوری اکسید نیتریک و کاهش التهاب رگ های خونی می گردد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف دارچین می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک یاری کند.

- سیر: حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی قدرتمندی به نام آلیسین است که ممکن است به بهبود جریان خون یاری کند. کسانی که طعم سیر را دوست ندارند می توانند مکمل های آن را خریداری نمایند.

- کورکومین: نوعی آنتی اکسیدان است که در ادویه زردچوبه وجود دارد. مصرف کورکومین باعث بهبود عملکرد رگ های خونی می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 آذر 1402 بروزرسانی: 2 آذر 1402 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2431

به "9 ماده موثر برای بهبود گردش خون در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 ماده موثر برای بهبود گردش خون در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید