ارز حاصل از صادرات را در مقصد بگیرید

به گزارش مجله سلنا، مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، نایب رئیس اتاق ایران، مسئولان استانی و فعالان مالی استان بوشهر برگزار گردید. بخش خصوصی برگزار گردید. در این نشست، ضمن تجلیل از نقش بخش خصوصی در توسعه صادرات غیرنفتی و تضمین ارزآوری کشور در شرایط جنگ مالی، بر بزم برطرف مسائل و چالش های ایجاد شده برای صادرکنندگان تأکید شد.

ارز حاصل از صادرات را در مقصد بگیرید

نایب رئیس اتاق ایران در این مراسم با بیان اینکه تقدیر از صادرنمایندگان یکی از بهترین اقداماتی ست که در اوج ناامیدی می توان انجام داد، گفت: تحریم ها جدی است و روزبه روز نیز بیشتر می گردد و سال آینده دورنمای بهتری نسبت به سال جاری نخواهد داشت و در این میان باوجود کمبود نقدینگی و کسری های دولت، شاید سال سخت تری را پیش رو داشته باشیم.

مسعود خوانساری با اشاره به راهکارهای موجود در شرایط فعلی اضافه نمود: در شرایط فعلی صادرات غیرنفتی و تعامل با کشورهای همسایه از جمله راهکارهایی ست که کل نظام باید به آن توجه نمایند. بدین صورت که به جای متکی بودن به منابع نفتی، صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم، ضمن اینکه باید از وجود کشورهای همسایه محصور در خشکی نیز به نحو احسن استفاده کنیم.

او مشکل اساسی در امر صادرات را جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی دانست و توضیح داد: در این شرایط بخش خصوصی نیز نتوانسته در کشور به طور مطلوب فعالیت خودش را انجام دهد و تقاضای ما این است که برخورد مسئولین به جای کاهش درآمد صادرنمایندگان، در راستای افزایش درآمد آنان باشد یا اگر این گونه نیست، لااقل هرروز مانع جدیدی از سوی دولت برای آنها ایجاد نگردد.

نایب رئیس اتاق ایران با انتقاد از اقدامات غیر کارشناسی گفت: در شهریورماه سال جاری، تعرفه های اقلام معدنی را 25 درصد افزایش یافت و بعد از سه ماه مجدداً تعرفه ها را کاهش دادند. چرا این اقدام صورت گرفت؟ اگر کارشناسی بود چرا به حالت اول برگشت داده شد و اگر کارشناسی نبود چه کسی جوابگو است؟

خوانساری اضافه نمود: اگر نظام و حاکمیت به دنبال کاهش تحریم ها است، باید بر روی صادرات غیرنفتی متمرکز شویم و این مهم مستلزم برطرف موانع پیش رو است.

او همچنین با اشاره به الزام دولت مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به دولت پیشنهاد داد: به صادرنمایندگان اجازه دهد ارز حاصل از صادرات خود را در مقصد صادرات تحویل دهند و ملزم به تحویل آن در داخل کشور نباشند.

صادرنمایندگان، جهادگران عصر تحریم اند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: باوجود مسائلی همچون حمل ونقل، تحریم ها و روابط بانکی صادرنمایندگان ایرانی با این حجم صادرات دنیا را شگفت زده کردند که باوجود عملکرد صادرنمایندگان و تاجران ایرانی در چنین شرایطی تحسین برانگیز و باید بر دستان آنها بوسه زد که در چنین شرایطی برای کشور جهاد می نمایند.

حمید زادبود اضافه نمود: در 9 ماه سال جاری همچنین 31.8 میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف به ایران صورت گرفته که درمجموع حجم تجارت خارجی ایران نزدیک به 64 میلیارد دلار در این شرایط سخت به ثبت رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز صادرات ارزش دینی دارد و جهاد با اموال و انفس است گفت: یک روز جهاد در جبهه های جنگ بود اما امروز جهاد در جبه های دیگری از جمله عرصه مالی است که باید انجام گردد.

او ادامه داد: در زمان حاضر شکل کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات به سمت ستاد توسعه صادرات راهنمایی شده و انتظار است با دریافت مصوبه برای این ستاد مسائل حوزه صادرات حل وفصل گردد.

زادبوم اضافه نمود: تصمیم های محرمانه برای تجارت در شورایی با عنوان ستاد مقابله با تحریم ها مطرح و در شورای عالی امنیت ملی پیرامون آن تصمیم گیری می گردد و استانداران و سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استان ها می توانند موارد مدنظر خود را به این ستاد ارائه دهند.

او افزود: اقتصاد قوی، بخش خصوصی قوی و بخش خصوصی قوی، اتاق بازرگانی قوی می خواهد و در این چند سال اتاق بازرگانی به سرعت رشد نموده و امروز مرجع بعضی از اطلاعات تجاری اتاق های بازرگانی هستند که این ماهیت در 10 تا 15 سال گذشته وجود نداشته است.

راه خودکفایی از توسعه صادرات می گذرد

در این مراسم خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر نیز با تأکید بر اینکه صادرات غیرنفتی، اصلی ترین گزینه خودکفایی و استقلال مالی کشور است، گفت: صادرات غیرنفتی می تواند با جلوگیری از خام فروشی و جایگزین کردن صادرات کالاهایی با ارزش اضافه نموده بالا و با افزایش تعامل با دیگر کشورها می توان به اهم اهداف و سیاست های کشور در حوزه اقتصاد دست پیدا کرد.

گزدرازی در ادامه، تسهیل صادرات در جهت کاهش هزینه صادرات، حذف بروکراسی های اداری، لغو محدودیت صادرات، عدم برداشت سلیقه ای از قوانین و بخشنامه، حذف عوارض بر صادرات، پرداخت یارانه های حمل ونقل کالاهای صادراتی و تخفیف در هزینه های انبارداری و تخلیه و بارگیری از سوی سازمان بنادر را از جمله درخواست صادرنمایندگان بخش خصوصی مطرح کرد و خواهان اجرای آنها شد.

رئیس اتاق بوشهر اضافه نمود: از فعالان مالی و صادرنمایندگان انتظار داریم در جهت رونق صادرات، با افزایش و تعدد اقلام کالاهای صادراتی و پرهیز از خام فروشی، رعایت بهداشت و استاندارد بازارهای هدف، توجه به فرهنگ و سلیقه و ذائقه خریداران در نحوه بسته بندی، افزایش دانش و مهارت در حوزه بازاریابی حرفه ای و همچنین تثبیت و توسعه بازار هدف را سرلوحه خود قرار دهند.

رئیس اتاق بوشهر این مراسم را مراسم تقدیر از کسانی دانست که باوجود تحریم های همه جانبه و موانع داخلی توانسته اند شرایط سخت مالی را به سمتی راهنمایی نمایند که دشمن مأیوس شده و نیازهای کشور تأمین گردد

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 683

به "ارز حاصل از صادرات را در مقصد بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارز حاصل از صادرات را در مقصد بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید