باید بیش از معافیت مالیاتی برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم

به گزارش مجله سلنا، غلامحسین امیرخانی درباره معافیت اقتصادیاتی هنرمندان و حمایت دولت از بند ل قانون اقتصادیاتی مبنی بر معافیت فعالیت های فرهنگی و هنری از پرداخت اقتصادیات گفت: ما باید بیش از اینها برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم. باید الگوسازی کنیم. جوان امروز با کلام الگو نمی گیرد، با تصویر و اثر هنری الگو می پذیرد. اگر هنرمندان ما امنیت اقتصادی و معیشتی نداشته باشند، نمی توانند اثر هنری خلق نمایند و این یعنی خالی شدن جامعه از اثر هنری و باز هم سقوط اخلاقی.

باید بیش از معافیت مالیاتی برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم

غلامحسین امیرخانی - رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان -گفت: من چون در مسئولیت های اجرایی هم بوده ام با رقم و بودجه هایی که به هنرمندان تعلق می گیرد تا کار نمایند آشنا هستم. به جر تعداد اندکی از هنرمندان که پیروز هستند و آثارشان در سطح ملی و بین المللی خواستار دارد و فروش می رود، عمده هنرمندان ما گرسنه اند. زیرا حقوق و درآمد ثابت ندارند و مالیات دریافت از آنها ظلم مضاعف است. این باعث می گردد که دست از کار هنری بکشند. ما در تنظیم قوانین مالیانی برای هنرمندان نباید آن تعداد مثلا 200 نفر در رشته های مختلف را حساب کنیم، آنها استثناءهستند. باید چیزی در حدود 200 هزار نفر هنرمندی را در نظر بگیریم که درآمدی ندارند و به نان شبشان محتاج اند.

امیرخانی استاد خوشنویسی همچنین رباره بودجه های فرهنگی گفت: نگاهی به تجربه های جهانی در حوزه فرهنگ و هنر نشان می دهد که کشورهای مختلف از 4 تا 8 درصد بودجه کشور را به فرهنگ و هنر اختصاص داده اند. در صورتی که این مساله در ایران کمتر از یک درصد است.

امیرخانی در ادامه با بیان اهمیت هنر و صندلی هنر در پرورش و ایجاد بصیرت برای بچه ها گفت: ما همانطور که برای تحصیل فرزندمان و موضوع آموزش و پرورش مالیات نمی دهیم چرا که می دانیم نتیجه آن در آینده معین خواهد شد برای هنر هم باید همین گونه رفتار کنیم. هنر موجب اعتلای انسانیت است و بچه ها ما در آموزش و پرورش با دیدن آثار هنری و آشنا شدن با هنر روحیه تعالی طلب پیدا می نمایند. الان مشکل اصلی ما اخلاق است. معضل اخلاقی با دستور العمل و بخشنامه حل نمی گردد، هنر می تواند اخلاق جامعه را به سمت مطلوب سوق دهد.

این استاد خوشنویسی اضافه نمود: اعتبار و حیثیت ما در جهان به فرهنگ و هنر و ادبیات و خوشنویسی ماست. اگر آن را هم بگیریم چیزی جز در و دیوار باقی نمیماند. وقتی سفیر ژاپن ماموریتش در ایران تمام شد ما را دعوت کرد. از بازنشستگس اش شادمان بود و می گفت الان با خیال راحت می توانم بنشینم و حافط و مولانا بخوانم.

امیرخانی در انتها گفت: وقتی که هنرمندان کارشان هنوز به عنوان شغل ثبت نشده و رسمیت ندارند چه انتظاری داریم؟! ما هنوز حمایت های حداقلی از هنرمندان نداریم. اتفاقی که در همه کشورهای جهان می افتد. در هیچ کشور صاحب هنری از هنرمند مالیات که نمی گیرند، به او یاری هم می نمایند تا کار هنری اش را به جامعه عرضه کند و سطح فرهنگ جامعه را اعتلا ببخشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 559

به "باید بیش از معافیت مالیاتی برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید بیش از معافیت مالیاتی برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید