طرز تهیه پای سیب ترکیه ای خوشمزه، متفاوت و کافی شاپی

به گزارش مجله سلنا، پای سیب در هر کشوری با روش متفاوتی تهیه می گردد. از سنتی ترین این روش ها می توان به طرز تهیه پای سیب کاراملی اشاره نمود که در مطالب قبلی کامل به آن پرداخته ایم. کشور ترکیه این دسر خوشمزه را با روش و ظاهری متفاوت تر از آن چه که می دانید آماده می نماید. این دسر ترکیه ای طعمی بی نظیر دارد پس ما هم این جا طرز تهیه پای سیب ترکیه ای را برایتان خواهیم گفت تا آن را متفاوت و به روش کافی شاپی برای خود و عزیزان تان آماده کنید.

طرز تهیه پای سیب ترکیه ای خوشمزه، متفاوت و کافی شاپی

مواد لازم برای تهیه پای سیب ترکیه ای

  • سیب بزرگ 400 گرم
  • گردو خردشده 80 گرم
  • شکر 50 گرم
  • دارچین یک قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه خمیر پای سیب

  • آرد سفید 400 گرم
  • کره 250 گرم
  • پودر قند 30 گرم
  • پوست لیمو یک عدد
  • ماست طبیعی یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری

طرز تهیه پای سیب ترکیه ای

1. فیلینگ را آماده کنید

در اولین مرحله از پای سیب ترکیه ای فیلینگ سیب را باید تهیه کنید. سه عدد سیب به اندازه 400 گرم را خوب شسته و پس از خشک شدن شان، آن ها را با رنده درشت رنده یا خرد کنید. مهم نیست از چه نوع سیبی استفاده می کنید اما تازگی آن را حتما مدنظر داشته باشید. سیب رنده شده، دارچین و 30 گرم شکر را داخل یک تابه مناسب ریخته و روی حرات میانه بگذارید. ده دقیقه زمان مناسبی برای نرم شدن و پختن سیب ها است. در این مرحله دقت داشته باشید که سیب ها آب دار نباشند تا پای سیب تان حالت خمیری به خود نگیرد. برای سریع تر خنک شدن شان، آن را می توانید روی یک سینی پهن کنید. بعد از خنک شدن سیب ها گردو خرد شده را اضافه نموده و خوب با یکدیگر مخلوط شان کنید. حال به سراغ دیگر مراحل پخت بروید.

2. فر را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه پای سیب ترکیه ای باید فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد روشن کنید تا قبل از پخت گرم گردد. کاغذ روغنی مقدار سینی فر بریده و داخل آن بیاندازید. حال به سراغ ادامه مراحل کیک سیب بروید. اگر گیاه خوار هستید طرز تهیه پای کدو حلوایی را در زمستان می توانید امتحان کنید.

3. خمیر را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه پای سیب ترکیه ای کاسه ای بزرگ انتخاب کنید. آرد، کره نرم شده، بیکینگ پودر، پودرقند، ماست و پوست لیمو را در آن بریزید. استفاده از پوست لیمو یا آب لیمو از سیاه شدن سیب ها هنگام پخت جلوگیری می نماید. ماست به کیک سیب تان بافتی نرم و سبک می دهد. به یاد داشته باشید که از ماست طعم دار استفاده نکنید. مواد را با یاری نوک انگشتان خود به آرامی هم بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند. در صورت احتیاج کمی آرد اضافه کنید. خمیر را خوب با پلاستیک بپوشانید و برای 15 دقیقه در یخچال بگذارید. در این مرحله خمیر را باید دو تا سه بار الک کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. با مواد گفته شده مانند سیب و دارچین طرز تهیه کره سیب را هم می توانید امتحان و از آن به عنوان دسر یا مربا بهره ببرید.

4. خمیر را ورز دهید

سطح کار خود را کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار داده و با دستان خود حسابی آن را ورز دهید. مراقب باشید که خمیر را زیادی ورز ندهید که علاوه بر سفت شدن، حالت لاستیکی خود را هم از دست می دهد. بعد از ورز دادن آن را به پنج تکه مساوی تقسیم کنید. هر یک از آن تکه ها را در دستان خود گرد نموده و به شکل یک توپ درآورید. دقت داشته باشید که وزن تقریبی هر یک از این چانه ها باید 140 گرم باشد. با سیب زرد می توانید مربا سیب هم درست کنید.

5. چانه ها را باز کنید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه پای سیب ترکیه ای ، روی میز کار خود و توپ خمیری کمی آرد بپاشید. با یاری وردنه توپ خمیری خود را به صورت دایره، با قطر 20 سانتی متر و ضخامت یک دوم سانتی متر باز کنید. این کار را برای هر یک از توپ های خمیری انجام دهید. از دارچین در تهیه شیر دارچین برای روزهای سرد هم می توانید بهره ببرید.

6. فیلینگ را بریزید

طرز تهیه پای سیب ترکیه ای با یاری کاتر یا یک چاقوی تیز، خمیری را که به شکل دایره باز نموده اید را برش دهید. یک قاشق از فیلینگ سیب را در ضلع پهن هر مثلث قرار دهید. حال آن ها را به شکل یک کُنده گرد درآورده و داخل سینی فر بچینید. سینی را به مدت 20 دقیقه و با دمای 170 درجه سانتی گراد در فر بگذارید تا پخته و رنگ آن ها قهوه ای گردد. بعد از آن که از فر بیرون آوردید روی آن ها را کمی پودر قند بپاشید و در ظرف موردنظر سرو کنید. از سیب و دارچین علاوه بر تهیه کیک و پای در تهیه نوشیدنی تقویتی آب سیب داغ و دارچین هم می توان استفاده کرد.

پای سیب ترکیه ای یکی از خوشمزه ترین شیرینی های کشور ترکیه محسوب می گردد.

نکات تکمیلی پخت پای سیب ترکیه ای

پای سیب را با روش گفته شده در بالا و به صورت کافی شاپی در منزل به راحتی می توانید آماده کنید با این حال بهتر است نکات گفته شده را هم حین پخت در نظر داشته باشید.

روش های آماده کردن پای سیب

این شیرینی خوشمزه در کشورهای مختلفی مانند فرانسه و آمریکا به روش های مختلفی تهیه می گردد حتی شکل ظاهری آن ها هم با یکدیگر فرق دارد. به عنوان مثال در طرز تهیه پای سیب ترکیه ای آن را به صورت لقمه ای درست می نمایند اما در روش فرانسوی نه تنها در دستور بلکه در ظاهر هم کامل متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر می توانید طرز تهیه پای سیب فرانسوی با دستور قنادی ها را بخوانید.

روش های آماده کردن پای سیب ترکیه ای

سنتی ترین طرز تهیه پای سیب ترکیه ای همین روشی است که در بالا آن را بیان نموده ایم تنها شکل ظاهری آن را می توانید تغییر دهید. در روشی دیگر می توانید خمیر را روی سطح کار باز کنید و با یاری یک کاتر یا لیوان آن را برش دهید. یک قاشق از فیلینگ سیب را روی نیمی از آن بریزید و تا کنید. سپس برای پخت با همان دما و زمان در فر بگذارید.

نکات مهم در تهیه پای سیب ترکیه ای

برای آماده کردن پای سیب به روش ترکیه ای حتما موارد زیر را حتما رعایت کنید:

1. از سیب ترد و تازه بهره ببرید نه سیب پوک.

2. در صورت داشتن رژیم می توانید عسل را جایگزین شکر کنید.

3. پای سیب را می توانید همراه با یک اسکوپ بستنی، شربت سیب و شربت آلبالو نوش جان کنید.

4. اگر طعم سیب تان شیرین است شکر قهوه ای آن را کم تر بریزید اما اگر سیب تان ترش بود از شکر قهوه ای و سفید به یک اندازه بهره ببرید.

مهم ترین تفاوت پای و کیک

کیک و پای هر دو شیرینی خوشمزه ای هستند که با تماشا آن ها دل آدم غنج می رود. شاید با شنیدن کیک سیب و پای سیب گمان کنید هر دو یکی هستند اما تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. مهم ترین تفاوت کیک و پای در طرز تهیه و طعم آن ها است. تفاوت دیگر آن ها در نوع فیلینگ شان است. فیلینگ کیک ها مواد خامه ای است در حالی که برای پای از انواع میوه ها مانند سیب و آلبالو استفاده می گردد.مور دیگری که می توان به آن اشاره نمود بافت آن ها است که بافت کیک اسفنجی و بافت پای بیسکوییتی و ترد است. برای مقایسه بیشتر می توانید طرز تهیه کیک سیب و دارچین و طرز تهیه پای سیب کلاسیک را بخوانید.

درست کردن پای با دیگر میوه ها

پای از دو لایه خمیری و موادی که با آن می توان داخل خمیر را پر کرد تشکیل شده است. علاوه بر پای سیب ترکیه ای که در بالا دستور آن را شرح دادیم می توانید با گیلاس یا مارمالاد آلبالو هم انواع پای را برای جشن هایتان امتحان کنید. پیشنهاد ما به شما امتحان کردن طرز تهیه پای گیلاس است.

پای به عنوان غذا

این خوراکی خوشمزه از ابتدا به عنوان غذا در میان کشورهای مختلف جای خود را باز کرد. این خوراکی خوشمزه با مواد مختلفی مانند سیب زمینی، گوشت و سبزیجات پر و به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو می شد. با گذشت زمان این مواد جای خود را به میوه ها دادند و به عنوان یک شیرینی خوشمزه در میان مردم مطرح شد. طرز تهیه پای سیب زمینی یکی از آن خوشمزه ها است که در روزهای تعطیل می توانید آن را امتحان کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 1 مهر 1402 بروزرسانی: 1 مهر 1402 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2425

به "طرز تهیه پای سیب ترکیه ای خوشمزه، متفاوت و کافی شاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پای سیب ترکیه ای خوشمزه، متفاوت و کافی شاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید